ФРАНЧАЙЗИНГ ЯК СУЧАСНИЙ КАТАЛІЗАТОР РОЗВИТКУ РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ

  • Юлія Тихоненко Черкаський державний технологічний університет
  • Лілія Івашина Черкаський державний технологічний університет
Ключові слова: туризм, туристичний бізнес, туристичні підприємства, франчайзингова мережа, франчайзер, франчайзі

Анотація

У статті розглянуто питання перспективи туристичного бізнесу та франчайзингу як одного із факторів його розвитку на сучасному етапі. Основною метою є розгляд умов поширення франчайзингу в туристичній галузі України, перспектив та проблем його розвитку. Актуальним на сьогоднішній день для розвитку туристичних підприємств є об’єднання їх у франчайзингові мережі. Під час наукового дослідження використані інформативно-аналітичні методи, методи порівняння, узагальнення, синтезу тощо. Теоретичною й методологічною основою дослідження стали наукові публікації та праці вітчизняних і зарубіжних вчених з питань практичного застосування франчайзингу у туристичному бізнесі. При написанні даної статті на основі проведених досліджень та аналізу формування і розвитку франчайзингу в Україні та світі було виділено етапи еволюції франчайзингу, як сучасної теоретичної основи здійснення підприємницької діяльності в туристичному секторі. Беручи до уваги історичні особливості та аналіз дослідження концепту франчайзингу, визначено та обґрунтовано поняття франчайзингу як інноваційного інструменту забезпечення ефективної діяльності туристичного бізнесу. Досліджено та обґрунтовано доцільність об’єднання туристичних підприємств у франчайзингові мережі, як перспективний напрям розвитку сучасного туристичного бізнесу. У статті висвітлюються проблеми і перспективи розвитку франчайзингової системи в туристичному бізнесі в Україні. Розкрито особливості створення франчайзингових мереж як найбільш ефективної форми діяльності в туристичному бізнесі. Проаналізовано найпопулярніші франшизи в Україні. Визначено основні переваги і недоліки франчайзингу для франчайзера та для франчайзі. Зроблено висновки про те, що створення франчайзингових мереж є перспективним напрямком розвитку вітчизняних мережевих туристських структур. Подальші наукові дослідження системи франчайзингу прискорять вихід України з економічної кризи, а також виведуть туристичний бізнес на новий рівень розвитку. Результати дослідження можуть бути корисними для працівників сфери туризму, науковців, викладачів та студентів спеціальності «Туризм».

Посилання

Бедринець, М. Д. (2008). Франчайзинг: світовий досвід і перспективи розвитку в Україні. Фінанси України, 2, 96–104.

Голошубова, Н. О. ред. (2014). Підприємницькі мережі в торгівлі: монографія. Київ, 344 с.

Гринько, Т. В. & Крупський, О. П. (2015). Франчайзинг як інструмент формування організаційної культури туристичних підприємств. Актуальні проблеми економіки, 1, 145–154.

Комарова, М. Е. & Полевничая, И. Л. (2014). Специфика функционирования франчайзинговых сетей в туристском бизнесе. Научный результат, 2, 26–32.

Корольчук, О. П. (2004). Формування та розвиток вертикальних маркетингових систем в Україні. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 216 с.

Мазаракі, А. А. ред. (2013). Туристські дестинації (теорія, управління, брендинг): монографія. Київ, 388.

Мельниченко, С. В. (2014). Готельні мережі на ринку туристичних послуг України. Вісник КНТЕУ, 3, 5–15.

Мельниченко, С. В. (2015). Франчайзингові мережі туристичних підприємств. Вісник КНТЕУ, 4 (102), 30-42.

Ногачевський, О. Франчайзинг: актуальні проблеми розвитку в Україні. Взято з http://fdf.org.ua/news/445-franchajzing-aktualni-problemi-rozvitku-v-ukrajini

UNWTO. Офіційний веб-сайт. Взято з http://www2.unwto.org/

Асоціація франчайзингу України. Офіційний веб-сайт. Взято з http://www.franchising.org.ua.

Тарасов, Василий. Лучшие франшизы в Украине в 2019 по версии InVenture 12.05.19. Взято з https://inventure.com.ua/analytics/articles/luchshie-franshizy-v-ukraine-v-2019-po-versii-inventure

Ткачук, Т. М. (2016). Міжнародні франчайзингові туристичні мережі. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право, 5, 71–82.

Тошина, Н. М. (2009). Новітній маркетинговий напрямок в бізнесі: франчайзинг та його особливості. Бізнес-навігатор, 2 (17), 151–154

Федунь, Ю. & Огінок, С. (2013). Становлення та розвиток франчайзингової стратегії ведення бізнесу у світовій економіці. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини, 33, 293–299.

Bedrynets', M. D. (2008). Franchayzynh: svitovyy dosvid i perspektyvy rozvytku v Ukrayini [Franchising: world experience and development prospects in Ukraine]. Finansy Ukrayiny, 2, 96–104.

Holoshubova, N. O. red. (2014). Pidpryyemnyts'ki merezhi v torhivli [Business networks in trade]: monohr. Kyyiv, 344.

Hryn'ko, T. V. & Krups'kyy, O. P. (2015). Franchayzynh yak instrument formuvannya orhanizatsiynoyi kul'tury turystychnykh pidpryyemstv [Franchising as an instrument of formation of organization culture of tourist enterprises]. Aktual'ni problemy ekonomiky, 1, 145–154.

Komarova, M. E. & Polevnichaja, I. L. (2014). Specifika funkcionirovanija franchajzingovyh setej v turistskom biznese [The specifics of functioning of franchise networks in tourist business]. Nauchnyj rezul'tat, 2, 26–32.

Korol'chuk, O. P. (2004). Formuvannya ta rozvytok vertykal'nykh marketynhovykh system v Ukrayini [Formation and development of vertical marketing systems in Ukraine]. Kyyiv : Kyyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 216.

Mazaraki, A. A. red. (2013). Turyst·s'ki destynatsiyi (teoriya, upravlinnya, brendynh) [Tourist destinations (theory, management, branding)]: monoh. Kyyiv, 388.

Mel'nychenko, S. V. (2014). Hotel'ni merezhi na rynku turystychnykh posluh Ukrayiny [Hotel chains on tourist services market of Ukraine]. Visnyk KNTEU, 3, 5–15.

Mel'nychenko, S. V. (2014). Franchajzingovy merezhi turystychnykh pidpryyemstv [Franchising networks of tourist enterprises]. Visnyk KNTEU, 4 (102), 30-42.

Nohachevs'kyy, O. Franchayzynh: aktual'ni problemy rozvytku v Ukrayini [Franchising: actual problems of development in Ukraine]. Retrieved from http://fdf.org.ua/news/445-franchajzing-aktualni-problemi-rozvitku-v-ukrajini

UNWTO. Official website. Retrieved from http://www2.unwto.org/

Asotsiatsiyi franchayzynhu Ukrayiny [Association of franchising in Ukraine]. Official website. Retrieved from http://www.franchising.org.ua

Tarasov, Vasylyy. Luchshye franshyzy v Ukrayne v 2019 po versyy. InVenture 12.05.19 [The best franchises in Ukraine in 2019 according to InVenture 12.05.19]. Retrieved from https://inventure.com.ua/analytics/articles/luchshie-franshizy-v-ukraine-v-2019-po-versii-inventure

Tkachuk, T. M. (2016). Mizhnarodni franchayzynhovi turystychni merezhi [International franchising tourist networks]. Zovnishnya torhivlya: ekonomika, finansy, pravo, 5, 71– 82.

Toshyna, N. M. (2009). Novitniy marketynhovyy napryamok v biznesi: franchayzynh ta yoho osoblyvosti [New marketing direction in business^ franchising and its peculiarities]. Biznes-navihator, 2 (17), 151–154.

Fedun', Yu. & Ohinok, S. (2013). Stanovlennya ta rozvytok franchayzynhovoyi stratehiyi vedennya biznesu u svitoviy ekonomitsi [Formation and development of franchising strategy of doing business in the world economy]. Visnyk L'vivs'koho universytetu. Seriya mizhnarodni vidnosyny, 33, 293–299.

Переглядів статті: 233
Завантажень PDF: 57
Опубліковано
2020-04-30
Як цитувати
Тихоненко, Ю., & Івашина, Л. (2020). ФРАНЧАЙЗИНГ ЯК СУЧАСНИЙ КАТАЛІЗАТОР РОЗВИТКУ РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (1), 48-56. https://doi.org/10.24025/2708-4949.1.2020.204120