FRANCHISING AS A MODERN CATALIZER OF TOURIST SERVICES MARKET DEVELOPMENT

  • Yuliia Tykhonenko Cherkasy State Technological University
  • Liliia Ivashyna Cherkasy State Technological University
Keywords: tourism, tourism business, tourism enterprises, franchise network, franchisor, franchisees

Abstract

The article deals with the prospect of tourism business and franchising as one of the factors of its development at the present stage. The main purpose is to consider the conditions of franchising in the tourism industry of Ukraine, prospects and problems of its development. Today it is important for the development of tourism enterprises to integrate into franchise networks. Informative-analytical methods, methods of comparison, generalization, synthesis, etc. were used in the scientific research. Scientific publications and works of domestic and foreign scientists on the practical application of franchising in the tourism business served as theoretical and methodological basis of the research. On the basis of the research and analysis of the formation and development of franchising in Ukraine and in the world, the stages of the evolution of franchising were highlighted in the article as a modern theoretical basis for entrepreneurial activity in the tourism sector. Taking into account the historical peculiarities and analysis of papers dedicated to the franchise concept, franchising is defined as an innovative tool for ensuring the efficient operation of the tourism business. The relevance of uniting tourism enterprises in franchise networks as a promising direction for the development of modern tourism business has been researched and substantiated. In the article the problems and prospects of development of franchising system in tourism business in Ukraine are covered. The article reveals the peculiarities of franchise networks creation as the most effective form of activity in the tourist business. The most popular franchises in Ukraine are analyzed. The main advantages and disadvantages of franchising for franchisor and franchisee are identified. It is concluded that the creation of franchise networks is a promising direction for the development of domestic tourist network structures. Further research on the franchising system will accelerate exit of Ukraine from the economic crisis and will take the tourism business to a new level of development. The results of the study may be useful for tourism workers, academics, teachers and students of the Tourism specialty.

References

Бедринець, М. Д. (2008). Франчайзинг: світовий досвід і перспективи розвитку в Україні. Фінанси України, 2, 96–104.

Голошубова, Н. О. ред. (2014). Підприємницькі мережі в торгівлі: монографія. Київ, 344 с.

Гринько, Т. В. & Крупський, О. П. (2015). Франчайзинг як інструмент формування організаційної культури туристичних підприємств. Актуальні проблеми економіки, 1, 145–154.

Комарова, М. Е. & Полевничая, И. Л. (2014). Специфика функционирования франчайзинговых сетей в туристском бизнесе. Научный результат, 2, 26–32.

Корольчук, О. П. (2004). Формування та розвиток вертикальних маркетингових систем в Україні. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 216 с.

Мазаракі, А. А. ред. (2013). Туристські дестинації (теорія, управління, брендинг): монографія. Київ, 388.

Мельниченко, С. В. (2014). Готельні мережі на ринку туристичних послуг України. Вісник КНТЕУ, 3, 5–15.

Мельниченко, С. В. (2015). Франчайзингові мережі туристичних підприємств. Вісник КНТЕУ, 4 (102), 30-42.

Ногачевський, О. Франчайзинг: актуальні проблеми розвитку в Україні. Взято з http://fdf.org.ua/news/445-franchajzing-aktualni-problemi-rozvitku-v-ukrajini

UNWTO. Офіційний веб-сайт. Взято з http://www2.unwto.org/

Асоціація франчайзингу України. Офіційний веб-сайт. Взято з http://www.franchising.org.ua.

Тарасов, Василий. Лучшие франшизы в Украине в 2019 по версии InVenture 12.05.19. Взято з https://inventure.com.ua/analytics/articles/luchshie-franshizy-v-ukraine-v-2019-po-versii-inventure

Ткачук, Т. М. (2016). Міжнародні франчайзингові туристичні мережі. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право, 5, 71–82.

Тошина, Н. М. (2009). Новітній маркетинговий напрямок в бізнесі: франчайзинг та його особливості. Бізнес-навігатор, 2 (17), 151–154

Федунь, Ю. & Огінок, С. (2013). Становлення та розвиток франчайзингової стратегії ведення бізнесу у світовій економіці. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини, 33, 293–299.

Bedrynets', M. D. (2008). Franchayzynh: svitovyy dosvid i perspektyvy rozvytku v Ukrayini [Franchising: world experience and development prospects in Ukraine]. Finansy Ukrayiny, 2, 96–104.

Holoshubova, N. O. red. (2014). Pidpryyemnyts'ki merezhi v torhivli [Business networks in trade]: monohr. Kyyiv, 344.

Hryn'ko, T. V. & Krups'kyy, O. P. (2015). Franchayzynh yak instrument formuvannya orhanizatsiynoyi kul'tury turystychnykh pidpryyemstv [Franchising as an instrument of formation of organization culture of tourist enterprises]. Aktual'ni problemy ekonomiky, 1, 145–154.

Komarova, M. E. & Polevnichaja, I. L. (2014). Specifika funkcionirovanija franchajzingovyh setej v turistskom biznese [The specifics of functioning of franchise networks in tourist business]. Nauchnyj rezul'tat, 2, 26–32.

Korol'chuk, O. P. (2004). Formuvannya ta rozvytok vertykal'nykh marketynhovykh system v Ukrayini [Formation and development of vertical marketing systems in Ukraine]. Kyyiv : Kyyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 216.

Mazaraki, A. A. red. (2013). Turyst·s'ki destynatsiyi (teoriya, upravlinnya, brendynh) [Tourist destinations (theory, management, branding)]: monoh. Kyyiv, 388.

Mel'nychenko, S. V. (2014). Hotel'ni merezhi na rynku turystychnykh posluh Ukrayiny [Hotel chains on tourist services market of Ukraine]. Visnyk KNTEU, 3, 5–15.

Mel'nychenko, S. V. (2014). Franchajzingovy merezhi turystychnykh pidpryyemstv [Franchising networks of tourist enterprises]. Visnyk KNTEU, 4 (102), 30-42.

Nohachevs'kyy, O. Franchayzynh: aktual'ni problemy rozvytku v Ukrayini [Franchising: actual problems of development in Ukraine]. Retrieved from http://fdf.org.ua/news/445-franchajzing-aktualni-problemi-rozvitku-v-ukrajini

UNWTO. Official website. Retrieved from http://www2.unwto.org/

Asotsiatsiyi franchayzynhu Ukrayiny [Association of franchising in Ukraine]. Official website. Retrieved from http://www.franchising.org.ua

Tarasov, Vasylyy. Luchshye franshyzy v Ukrayne v 2019 po versyy. InVenture 12.05.19 [The best franchises in Ukraine in 2019 according to InVenture 12.05.19]. Retrieved from https://inventure.com.ua/analytics/articles/luchshie-franshizy-v-ukraine-v-2019-po-versii-inventure

Tkachuk, T. M. (2016). Mizhnarodni franchayzynhovi turystychni merezhi [International franchising tourist networks]. Zovnishnya torhivlya: ekonomika, finansy, pravo, 5, 71– 82.

Toshyna, N. M. (2009). Novitniy marketynhovyy napryamok v biznesi: franchayzynh ta yoho osoblyvosti [New marketing direction in business^ franchising and its peculiarities]. Biznes-navihator, 2 (17), 151–154.

Fedun', Yu. & Ohinok, S. (2013). Stanovlennya ta rozvytok franchayzynhovoyi stratehiyi vedennya biznesu u svitoviy ekonomitsi [Formation and development of franchising strategy of doing business in the world economy]. Visnyk L'vivs'koho universytetu. Seriya mizhnarodni vidnosyny, 33, 293–299.

Article views: 233
PDF Downloads: 57
Published
2020-04-30
How to Cite
Tykhonenko, Y., & Ivashyna, L. (2020). FRANCHISING AS A MODERN CATALIZER OF TOURIST SERVICES MARKET DEVELOPMENT. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1), 48-56. https://doi.org/10.24025/2708-4949.1.2020.204120