СУТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ В ТУРИЗМІ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ

Ключові слова: готельно-ресторанне господарство, індустрія гостинності, галузь туризму, маркетингова система управління, маркетингова стратегія, стратегічне планування, стратегічні пріоритети, стратегія розвитку

Анотація

Актуальність наукового дослідження сутності та значення стратегічного маркетингу в туризмі та готельно-ресторанному бізнесі зумовлено викликами часу, характерними ознаками якого є умови невизначеності, кризові стани в багатьох сферах господарювання та життєзабезпечення населення. Метою статті є розгляд і формулювання на прикладі підприємств сфери туризму та готельно-ресторанного бізнесу сутності та значення стратегічного маркетингу з урахуванням викликів часу. У методології дослідження застосовано принципи науковості та системності. Представлено аналіз теоретико-методичних розробок щодо термінологічної бази та сутнісної характеристики стратегічного маркетингу. На прикладі підприємств сфери туризму та готельно-ресторанного бізнесу для здійснення аналізу сутнісних ознак стратегічного маркетингу та дослідження вагомості його застосування для їх перспективного розвитку застосовано методи порівняльного аналізу, аналітико-синтетичний, статистичний, абстрактно-логічний. Здійснено відповідний аналіз ситуації в галузі туризму та на ринку готельно-ресторанних послуг в умовах постпандемічного періоду, а також воєнного та післявоєнного стану в Україні. Акцентовано увагу на особливостях застосування в реальних умовах адаптивних методів організації та ведення бізнесу, розробки та реалізації оптимальних заходів для створення та просування привабливих для споживачів пропозицій. Відповідна увага приділена розкриттю сутності формування стратегічних пріоритетів маркетингової діяльності підприємств індустрії гостинності на ринку в конкурентних умовах ведення бізнесу. Здійснено аналіз маркетингової системи управління та стратегічного планування в умовах невизначеності та кризи в економіці України. Запропоновано відповідні заходи щодо визначення стратегічних пріоритетів і стратегії розвитку в галузі туризму та готельно-ресторанного бізнесу. Представлено варіанти застосування ефективних інструментів маркетингу з метою досягнення цілей збалансованого розвитку в туризмі та індустрії гостинності. Результати дослідження можуть бути корисними для працівників сфери туризму, готельно-ресторанної справи, сфери послуг у цілому; науковців, викладачів, студентів вищих навчальних закладів, які опановують, зокрема, спеціальності «Туризм» і «Готельно-ресторанна справа».

Посилання

Бестужева С.В., Козуб В.О. Методичні аспекти формування міжнародної товарної стратегії підприємства з використанням методів оптимізації. Інфраструктура ринку. 2022. Випуск 65. С. 3–7. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-1

. Войтович С.Я., Ковальчук О.В. Формування стратегічних пріоритетів маркетингової діяльності підприємства на ринку на основі опитування споживачів. Економічні науки. Серія «Регіональна економіка». 2022. № 19(75). С. 42–50. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-4

Дорогань-Писаренко Л.О., Єгорова О.В., Яснолоб І.О. Методичні та прикладні аспекти використання матриці BCG. Інфраструктура ринку. Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці. 2023. Випуск 72. С. 174–179. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct72-31

Дядик Т.В., Даниленко В.І. Стратегії та тактики психології маркетингової цінової політики. Інфраструктура ринку. Економіка та управління підприємствами. 2023. Випуск 70. С. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct70-15

Кізюн А.Г., Гуцал Л.А., Цуркан І.М. Аналіз розвитку індустрії туризму в Україні в умовах російсько-української війни. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 79–87. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-11

Кім О.О., Шумило О.С., Євтушенко В.А. Маркетингова система управління конкурентоспроможністю бізнесу: дизайн підприємницьких структур, урахування макроекономічних та глобальних проблем сучасності. Інфраструктура ринку. Економіка та управління підприємствами. 2022. Випуск 63. С. 53–56. DOI: https://doi.org/ 10.32843/infrastruct63-10

Кривов’язюк Б.І. Стратегії розвитку суб’єктів підприємництва в сучасному бізнес-середовищі. Економічні науки : збірник наукових праць Луцького національного технічного університету. Серія «Регіональна економіка». Луцьк : ВІП ЛНТУ, 2023. Випуск 20 (79). С. 137–145. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2023-20(79)-18

Мандюк Н.Л., Білоус С.В. Засади формування маркетингової стратегії в процесі управління туристичного підприємства. Інфраструктура ринку. Економіка та управління підприємствами. 2023. Випуск 75. С. 125–128. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-22

Матвійчук Л.Ю., Смочко Н.М., Ільїна О.В. Перспективи розвитку індустрії гостинності регіонів України в сучасних умовах. Економічні науки. Серія «Регіональна економіка». 2022.№ 19(75). С. 174–182. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-20

Миронов Ю.Б., Свидрук І.І., Топорницька М.Я. Стратегічне маркетингове планування в туризмі. Науковий вісник НЛТУ України. 2020. Т. 30. № 1. С. 94–98. DOI: https://doi.org/ 10.36930/40300116

Моргулець О.Б., Нишенко О.В. Готельно-ресторанний бізнес України у довоєнний, воєнний та післявоєнний період. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 88–96. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/13322/1/ITtH_2022_6_33-40.pdf

Осіпчук А.С. Національна туристична організація України як фасилітатор сталого розвитку туристичної галузі та економічного зростання. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. С. 33–40. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/13322/ 1/ITtH_2022_6_33-40.pdf

Петлін І.В., Виклюк М.І. Науково-методичний підхід до оцінювання адаптивної маркетингової стратегії підприємств готельної індустрії. Інфраструктура ринку. Економіка та управління підприємствами. 2022. Випуск 65. С. 84–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-15

Штангрет А.М., Караїм М.М., Штангрет І.А. Стратегічний контролінг у системі фінансової безпеки підприємств. Інфраструктура ринку. 2019. Випуск 28. С. 194–199. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/28_2019_ukr/31.pdf

Bestuzheva S., Kozub V. (2022) Metodychni aspekty formuvannia mizhnarodnoi tovarnoi stratehii pidpryiemstva z vykorystanniam metodiv optymizatsii [Methodical aspects of formation of the international commodity strategy of the enterprise using optimization methods]. Market infrastructure. issue 65. pp. 3–7. DOI: https://doi.org/10.32843/ infrastruct65-1

Voitovych S., Kovalchuk O. (2022) Formuvannia stratehichnykh priorytetiv marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva na rynku na osnovi opytuvannia spozhyvachiv [Formation of strategic priorities of the company's marketing activities on the market based on a consumer survey]. Economic sciences. Series "Regional Economics", no. 19(75). pp. 42–50. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-4

Dorohan-Pysarenko L., Yehorova O., Yasnolob I. (2023) Metodychni ta prykladni aspekty vykorystannia matrytsi BCG [Methodological and applied aspects of using the BCG matrix]. Market infrastructure. Mathematical methods, models and information technologies in economics. issue 72. pр. 174–179. DOI: https://doi.org/10.32782/ infrastruct72-31

Diadyk T., Danylenko V. (2023) Stratehii ta taktyky psykholohii marketynhovoi tsinovoi polityky [Strategies and tactics of psychology of marketing pricing policy]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises. issue 70. pр. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct70-15

Kiziun A., Hutsal L., Tsurkan I. (2023) Analiz rozvytku industrii turyzmu v Ukraini v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny [Analysis of the development of the tourism industry in Ukraine under the conditions of the russian-ukrainian war]. The tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe. no. 8. pр. 79–87. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-11

Kim O., Shumilo O., Yevtushenko V. (2022) Marketynhova systema upravlinnia konkurentospromozhnistiu biznesu: dyzain pidpryiemnytskykh struktur, urakhuvannia makroekonomichnykh ta hlobalnykh problem suchasnosti [Marketing business competitiveness management system: entrepreneurship structures design, impact of modern macroeconomic and global problems]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises. issue 63, pр. 53–56. DOI: https://doi.org/ 10.32843/infrastruct63-10

Kryvoviaziuk B. І. (2023) Stratehii rozvytku subiektiv pidpryiemnytstva v suchasnomu biznes-seredovyshchi [Development strategies of business entities in the modern business environment]. Economic sciences : collection of scientific papers of Lutsk National Technical University. Series "Regional economy". Lutsk: VIP LNTU. Issue 20 (79). pр. 137–145. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2023-20(79)-18

Mandiuk N., Bilous S. (2023) Zasady formuvannia marketynhovoi stratehii v protsesi upravlinnia turystychnoho pidpryiemstva [Principles of forming a marketing strategy in the process of management a tourism enterprise]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises. issue 75. pр. 125–128. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-22

Matviichuk L., Smochko N., Ilyina O. (2022) Perspektyvy rozvytku industrii hostynnosti rehioniv Ukrainy v suchasnykh umovakh [Prospects for the development of the hospitality industry in the regions of Ukraine in the current conditions]. Economic Sciences. Series "Regional economy". no. 19(75). pр. 174–182. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-20

Myronov Yu. B., Svydruk I. I., Topornytska M. Ya. (2020) Stratehichne marketynhove planuvannia v turyzmi [Strategic marketing planning in tourism]. Scientific Bulletin of UNFU. no. 30(1). pр. 94–98. DOI: https://doi.org/10.36930/40300116

Morhulets O., Nyshenko O. (2023) Hotelno-restorannyi biznes Ukrainy u dovoiennyi, voiennyi ta pisliavoiennyi period [Hotel and restaurant business of Ukraine in the pre-war, war and post-war period]. The tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe. no. 8. pp. 88–96. DOI: https://doi.org/10.32782/ tourismhospcee-8-12

Osipchuk A. (2022) Natsionalna turystychna orhanizatsiia Ukrainy yak fasylitator staloho rozvytku turystychnoi haluzi ta ekonomichnoho zrostannia [The national tourist organization of ukraine as a facilitator of sustainable development of the tourism industry and economic growth]. Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe. no. 6. pр. 33–40. Available at: http://ir.polissiauniver.edu.ua/ bitstream/123456789/13322/1/ITtH_2022_6_33-40.pdf

Petlin I., Vykliuk M. (2022) Naukovo-metodychnyi pidkhid do otsiniuvannia adaptyvnoi marketynhovoi stratehii pidpryiemstv hotelnoi industrii [Scientific and methodological approach to evaluation of adaptive marketing strategy of hotel enterprise enterprises]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises. issue 65. pр. 84–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-15

Shtangret A., Karaym M., Shtangret I. (2019) Stratehichnyi kontrolinh u systemi finansovoi bezpeky pidpryiemstv [Strategic controlling in the system of financial security of the enterprises]. Market infrastructure. issue 28. pp. 194–199. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/28_2019_ukr/31.pdf

Переглядів статті: 48
Завантажень PDF: 25
Опубліковано
2024-10-22
Як цитувати
Чепурда, Л., Матвійчук, Л., & Герман, І. (2024). СУТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ В ТУРИЗМІ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (3 (13), 86-94. https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(13).2024.13