ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ «SOFT SKILLS» У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ПОСЛУГ

Ключові слова: «soft skills», «hard skills», навички, компетентності, професійна діяльність, сфера обслуговування

Анотація

У статті проаналізовано роль та підходи до формування «soft skills» у процесі навчання та професійній діяльності фахівців сфери послуг. Актуальність пропонованого дослідження полягає в недостатньому висвітленні в науковій літературі ролі «soft skills» у професійній діяльності фахівців сфери послуг. Необхідно зауважити, що роль «soft skills» у процесі виконання професійних завдань фахівців різних галузей знань все більше привертає увагу науковців, що зумовлено, насамперед, процесами глобалізації, націленістю на європейські стандарти якості у сфері послуг, а також вимогами роботодавців до рівня володіння працівниками не лише професійними, а й соціальними навичками. Метою дослідження є визначення ролі та підходів до формування «soft skills» у процесі навчання та професійній діяльності фахівців сфери послуг. Для досягнення поставленої мети потрібно виконати наступні завдання: визначити педагогічні умови формування «м’яких» компетентностей у здобувачів вищої освіти зі спеціальностей «Туризм» та «Готельно-ресторанна справа», які є вкрай важливими для щоденної професійної діяльності фахівців сфери гостинності; проаналізувати перспективи розвитку «soft skills» власне в процесі професійної діяльності, під час професійних стажувань тощо, а також проаналізувати сучасні вимоги роботодавців до рівня володіння соціальними навичками. Досягнення поставленої мети зумовило використання наступних методів дослідження: систематизація сучасної наукової літератури, теоретичний аналіз наукових джерел для визначення стану і теоретичного обґрунтування ролі «soft skills» у професійній діяльності фахівців сфери послуг, методи емпіричного дослідження: спостереження, порівняння, узагальнення. Під час написання статті доведено, що соціальні навички відіграють важливу роль у професійній діяльності фахівців сфери гостинності, оскільки виконання повсякденних завдань пов’язане з комунікацією, у тому числі спілкуванням іноземними мовами, умінням працювати в команді, вмінням налагоджувати співпрацю, стресостійкістю, здатністю діяти соціально відповідально тощо. Зауважимо, що при аналізі вимог ринку праці було виявлено, що роботодавці все більше уваги приділяють володінню майбутніми працівниками не лише професійними знаннями, вміннями та навичками, а «м’якими» компетентностями.

Посилання

Айнгорн, Е., & Олексив, Н. (2013) Совершенствование учебного процесса в Луцком национальном техническом университете в рамках реализации проекта Tempus «Promeng». Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво : науковий журнал. № 11, 172-176. Взято з http://ki.lutsk-ntu.com.ua/node/127/section/30 (дата звернення: 16.07.2021).

Длугунович, Н. А. (2014) Soft skills як необхідна складова підготовки IT-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. № 6 (219). 239-242. Взято з http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/tech/2014_6/47.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Казачінер, О. С. (2019) «Hard skills» та «soft skills» інклюзивно компетентного вчителя іноземної мови. Інноваційна педагогіка. Т. 1, 153-156. Взято з http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/35.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Коваль, К. О. (2015) Розвиток «soft skills» у студентів – один з чинників для їх працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. № 2, 162-167. Взято з https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/827/826 (дата звернення: 15.07.2021).

Кушмар, Л., Колот, Л., & Дубініна, О. (2020) Формування SOFT SKILLS на основі Business Partner (Пірсон). Сучасні дослідження з іноземної філології. № 18, 309-320. Взято з http://respacoll.uzhnu.edu.ua/article/view/213963 (дата звернення: 16.07.2021).

Лавриш, Ю. (2015) Навички соціальної взаємодії як необхідна складова підготовки інженерів у сучасному університеті. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Вип. 37, 104-111.

Махначова, Н. М., & Мідляр, А. К. (2017) «Soft Skills» керівника підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. Електронне наукове видання. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. Випуск № 17. С. 380-383. Взято з http://global-national.in.ua/archive/17-2017/80.pdf (дата звернення: 16.07.2021).

План реалізації Стратегії розвитку Черкаської області на період 2021–2023 роки. Взято з https://strategy2027-ck.gov.ua/wp-content/uploads/2021/06/PLAN-REALIZATSIYISTRATEGIYI-2021-2023-NOVA-REDAKTSIYA.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#n182 (дата звернення: 16.07.2021).

Шестель, О. Г., Старинець, О. А., Литвин, Т. П., & Куракін, О. Б. (2020) Специфіка формування «soft skills» фахівців сфери обслуговування у процесі вивчення іноземних мов. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. № 32. С. 244-248. Взято з http://www.aphn-journal.in.ua/archive/32_2020/part_2/44.pdf (дата звернення: 16.07.2021).

Business Soft Skills durch Fremdsprachen. Взято з https://www.brainread.com/businesssoft-skills-durch-fremdsprachen/ (дата звернення: 15.07.2021).

Koev, Stoyan Radev, Chepurda, Larysa, Sardak, Sergii, Zhylinska, Lyudmila & Naboka, Yuriy (2019). Smart-entrepreneurship Education in Training of the Hotel Business Specialists. Journal of Entrepreneurship Education. Volume 22. Issue 4. P. 1-5. Взято з https://www.abacademies.org/articles/Smart-entrepreneurship-education-in-training-1528-2651-22-4-409.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Robota.ua. Взято з http://rabota.ua/company3568803/vacancy8633625 (дата звернення: 16.07.2021).

Aingorn, E., & Oleksiv, N. (2013) Sovershenstvovanie uchebnogo protsessa v Lutskom natsional'nom tekhnicheskom universitete v ramkakh realizatsii proekta Tempus «Promeng». [Improving the educational process at Lutsk National Technica University within the framework of the Tempus "Promeng" project]. Komp’yuterno-іntegrovanі tekhnologії: osvіta, nauka, virobnitstvo : naukovii zhurnal. № 11, 172-176. Retrieved from http://ki.lutsk-ntu.com.ua/node/127/section/30 (date of reference: 16.07.2021) [in Russian].

Dluhunovych, N. A. (2014) Soft skills yak neobkhidna skladova pidhotovky IT-fakhivtsiv. [Soft skills as a necessary component of training IT specialists]. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. # 6 (219), 239-242. Retrieved from http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/tech/2014_6/47.pdf (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Kazachiner, O. S. (2019) «Hard skills» ta «soft skills» inklyuzyvno kompetentnoho vchytelya inozemnoyi movy. ["Hard skills" and "soft skills" of an inclusively competent foreign language teacher]. Innovatsiyna pedahohika. T. 1. S. 153–156. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/35.pdf (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Koval', K. O. (2015) Rozvytok «soft skills» u studentiv – odyn z chynnykiv dlya yikh pratsevlashtuvannya. [The development of "soft skills" in students is one of the factors for their employment]. Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu. # 2, 162-167. Retrieved from https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/827/826 (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Kushmar, L., Kolot, L., & Dubinina, O. (2020) Formuvannya SOFT SKILLS na osnovi Business Partner (Pirson). [Formation of SOFT SKILLS based on Business Partner (Pearson)]. Suchasni doslidzhennya z inozemnoyi filolohiyi. # 18, 309-320. Retrieved from http://respacoll.uzhnu.edu.ua/article/view/213963 (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Lavrysh, Yu. (2015) Navychky sotsial'noyi vzayemodiyi yak neobkhidna skladova pidhotovky inzheneriv u suchasnomu universyteti [Social interaction skills as a necessary component of training engineers in a modern university]. Humanitarnyy visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchal'noho zakladu «Pereyaslav-Khmel'nyts'kyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet imeni Hryhoriya Skovorody». Vyp. 37, 104–111.

Makhnachova, N. M., Midlyar, A. K. (2017) «Soft Skills» kerivnyka pidpryyemstva. ["Soft Skills" of the head of the enterprise]. Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky. Elektronne naukove vydannya. Mykolayivs'kyy natsional'nyy universytet imeni V. O. Sukhomlyns'koho. Vypusk # 17, 380–383. Retreived from http://globalnational.in.ua/archive/17-2017/80.pdf (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Plan realizatsiyi Stratehiyi rozvytku Cherkas'koyi oblasti na period 2021-2023 roky. [Implementation plan of the Development Strategy of Cherkasy region for the period 2021-2023]. Retreived from https://strategy2027-ck.gov.ua/wpcontent/uploads/2021/06/PLAN-REALIZATSIYI-STRATEGIYI-2021-2023-NOVAREDAKTSIYA.pdf (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Polozhennya pro akredytatsiyu osvitnikh prohram, za yakymy zdiysnyuyet'sya pidhotovka zdobuvachiv vyshchoyi osvity. [Regulations on the accreditation of educational programs, which provide training for higher education]. Retreived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#n182 (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Shestel', O. H., Starynets', O. A., Lytvyn, T. P., Kurakin, O. B. (2020) Spetsyfika formuvannya «soft skills» fakhivtsiv sfery obsluhovuvannya u protsesi vyvchennya inozemnykh mov. [The specifics of the formation of "soft skills" of service professionals in the process of learning foreign languages]. Aktual'ni pytannya humanitarnykh nauk : mizhvuzivs'kyy zbirnyk naukovykh prats' molodykh vchenykh Drohobyts'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. # 32, 244-248. Retrieved from http://www.aphn-journal.in.ua/archive/32_2020/part_2/44.pdf (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Business Soft Skills durch Fremdsprachen. Retrieved from https://www.brainread.com/businesssoft-skills-durch-fremdsprachen/ (date of reference: 15.07.2021).

Koev, Stoyan Radev, Chepurda, Larysa, Sardak, Sergii, Zhylinska, Lyudmila & Naboka, Yuriy (2019). Smart-entrepreneurship Education in Training of the Hotel Business Specialists. Journal of Entrepreneurship Education. Volume 22. Issue 4. P. 1-5. Retrieved from https://www.abacademies.org/articles/Smart-entrepreneurshipeducation-in-training-1528-2651-22-4-409.pdf (date of reference: 15.07.2021).

Robota.ua. Retrieved from http://rabota.ua/company3568803/vacancy8633625 (date of reference: 16.07.2021).

Переглядів статті: 192
Завантажень PDF: 71
Опубліковано
2021-09-20
Як цитувати
Шестель, О., Старинець, О., & Данилюк, А. (2021). ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ «SOFT SKILLS» У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ПОСЛУГ. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (1-2 (3-4), 102-109. https://doi.org/10.24025/2708-4949.1-2(3-4).2021.241490