ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СФЕРИ ПОСЛУГ І ХАРЧУВАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Ключові слова: інноваційні методи навчання, традиційні методи навчання, комунікативні навички, комунікація, професійна підготовка

Анотація

У статті проаналізовано особливості формування комунікативних навичок під час вивчення професійних дисциплін у здобувачів вищої освіти сфери послуг і харчування. Розглянуто специфіку функціонування систем підтримки дистанційного навчання, які у зв’язку з воєнним станом, відсутністю енергоживлення, не втрачають своєї актуальності. Досліджено інноваційні та традиційні методи навчання, які можуть використовуватися під час проведення занять з професійних дисциплін для майбутніх фахівців сфери послуг і харчування. Окреслено особливості поєднання традиційних і інноваційних методів у процесі навчання. Теоретичною і методологічною основою дослідження стали наукові публікації, праці вітчизняних і закордонних вчених з питань методики навчання фахівців сфери послуг, використання різноманітних платформ для дистанційного навчання. Метою представленої роботи є визначити оптимальні умови формування комунікативних навичок під час вивчення професійних дисциплін у здобувачів вищої освіти сфери послуг і харчування в умовах дистанційного навчання. Організація ефективного дистанційного навчання, особливо в умовах відсутності енергоживлення, а часто і стійкого інтернет-з’єднання вимагає від викладачів застосування принципово нових підходів як до підготовки до проведення занять, методики, так і до змісту дисциплін. Для цього розглянуто і запропоновано найбільш популярні системи підтримки дистанційного навчання, методи та технології, застосування яких може сприяти набуття здобувачами навичок спілкування. Обґрунтовано важливість застосування нових підходів викладання для формування комунікативної компетентності студентів. Подальші наукові дослідження щодо методики викладання під час дистанційного навчання є необхідними для ефективної організації освітнього процесу. Результати дослідження можуть бути корисними для працівників науковців, викладачів і здобувачів спеціальностей «Туризм і рекреація», «Готельно-ресторанна справа», «Харчові технології».

Посилання

Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2004. 344 с.

Галицька М.М. Міжкультурна комунікація та її значення для професійної діяльності майбутніх фахівців. Освітологічний дискурс. 2014. № 2. С. 23–32.

Комунікативна культура майбутнього фахівця: монографія / Галацин К., Хом’як А. Луцьк : Вежа-Друк, 2019. 132 с.

Краснова О.І. Метод проекту як пріоритетний напрям розвитку освітніх інновацій у процесі вивчення іноземних мов у ВНЗ. Електронне наукове фахове видання «Теорія та методика управління освітою». 2011. № 6. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_6/13.pdf (дата звернення: 13.12.2024).

Манакін В.М. Мова і міжкультурна комунікація: навч. посібник для університетів. Київ : Академія, Серія «Альма-матер», 2012. 285 с.

Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.

Ховрич М. Дистанційне навчання у закладах вищої освіти (аналіз думки викладачів). Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2022. Т. 174. № 18. С. 93–97. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/37 (дата звернення: 13.12.2024).

Lukashevych Yu. Formation of readiness of future specialists of service sector to dialogue communication in professionalactivity. Scientia et Societus. 2022. Vol. 1. № 1. URL: https://sets.com.ua/journals/scientia-et-societus/formation-of-readiness-of-future-specialists-of-service-sector-to-dialogue-communication-in-professionalactivity (дата звернення: 13.12.2024).

Shmelkova H., Nadtochiy N. Communicative competence of specialists. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations. 2021. № 39. С. 127–138. URL : https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/18764 (дата звернення: 13.12.2024).

Batsevych F. S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Basics of communicative linguistics]: pidruchnyk. Kyiv: Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 344 p. (in Ukrainian)

Halytska M. M. (2014). Mizhkulturna komunikatsiia ta yii znachennia dlia profesiinoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv [Intercultural communication and its significance for the professional activity of future specialists]. Osvitolohichnyi dyskurs, no. 2, pp. 23–32 (in Ukrainian)

Halatsyn K., Khom’iak A. (2019). Komunikatyvna kultura maibutnoho fakhivtsia [Communicative culture of the future specialist]: monohrafiia. Lutsk: Vezha-Druk, 132 p. (in Ukrainian)

Krasnova O. I. (2011). Metod proektu yak priorytetnyi napriam rozvytku osvitnikh innovatsii u protsesi vyvchennia inozemnykh mov u VNZ [The project method as a priority direction for the development of educational innovations in the process of learning foreign languages in universities]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu», no. 6. Available at: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_6/13.pdf (in Ukrainian)

Manakin V. M. (2012). Mova i mizhkulturna komunikatsiia [Language and intercultural communication]: navch. posibnyk dlia universytetiv. Kyiv: Akademiia, Seriia «Alma-mater», 285 p. (in Ukrainian)

Ortynskyi V. L. (2009). Pedahohika vyshchoi shkoly [Higher school pedagogy]: navch. posib Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 472 p. (in Ukrainian)

Khovrych M. (2022). Dystantsiine navchannia u zakladakh vyshchoi osvity (analiz dumky vykladachiv) [Distance learning in institutions of higher education (analysis of teachers' opinions)]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka, vol. 174, no. 18. pp. 93–97. Available at: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/37 (in Ukrainian)

Lukashevych Yu. (2022). Formation of readiness of future specialists of service sector to dialogue communication in professionalactivity. Scientia et Societus, vol. 1, no. 1. Available at: https://sets.com.ua/journals/scientia-et-societus/formation-of-readiness-of-future-specialists-of-service-sector-to-dialogue-communication-in-professionalactivity

Shmelkova H., Nadtochiy, N. (2021) Communicative competence of specialists. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations. no. 39, pp. 127–138. Available at: https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/18764

Переглядів статті: 7
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2025-02-19
Як цитувати
Шестель, О., & Старинець, О. (2025). ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СФЕРИ ПОСЛУГ І ХАРЧУВАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ . Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (1 (15), 41-44. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(15).2025.7