РОЛЬ І МІСЦЕ ДИСЦИПЛІНИ «ХІМІЧНІ ОСНОВИ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ» ПРИ ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ХАРЧОВІ ТЕХНОЛОГІЇ»

  • Ірина Осипенкова Черкаський державний технологічний університет https://orcid.org/0000-0001-6585-9359
  • Юлія Куриленко Черкаський державний технологічний університет https://orcid.org/0000-0001-6083-2122
  • Ганна Чепурда Черкаський державний технологічний університет https://orcid.org/0000-0001-6273-4534
  • Ярослав Лізанець Черкаський державний технологічний університет
Ключові слова: загальна та неорганічна хімія, аналітична хімія, фізична та колоїдна хімія, органічна хімія, біологічна хімія, компетентності

Анотація

Глибокі знання хімії закладають основу професійної освіти здобувачів, які навчаються за освітньою програмою 181 «Харчові технології». Сучасне виробництво харчових продуктів характеризується значною модернізацією харчової промисловості, зміною характеру та змісту праці фахівців харчової галузі, тобто вдосконаленням існуючих конкурентоспроможних технологій виробництва харчових продуктів, впровадженням нових технологій та розширенням асортименту харчових продуктів. Дисципліна «Хімічні основи харчових технологій» створює компетенції в галузях досліджень біохімії, неорганічної, органічної, аналітичної, фізичної та колоїдної хімії, а також надають аналітичні навички. Така комбінація хімій є основою технічних дисциплін, а саме: технології зберігання і переробки зерна, хліба, макаронних та кондитерських виробів, молока і молочних продуктів, м’яса, м’ясопродуктів та риби, спирту та лікеро-горілчаних виробів, солоду, пива, вина та безалкогольних напоїв, жирів, жирозамінників та консервування плодів і овочів, цукрового виробництва та полісахаридів. Підготовка майбутніх технологів харчової промисловості – це один із способів реалізації вимог сучасного суспільства. Тому необхідно приділяти особливу увагу вивченню хімічних дисциплін в системі професійної підготовки студентів. Це і визначило основну мету нашого дослідження: теоретично обґрунтувати та розробити методику формування професійно-орієнтовані навички майбутніх технологів харчової промисловості у процесі вивчення технічних дисциплін в умовах інтеграції фундаментальної та професійної підготовки. Розроблено освітні принципи побудови змісту дисципліни «Хімічні основи харчових технологій», які відповідають професійному напрямку. Нормативний зміст підготовки бакалавра освітньої програми «Харчові технології та інженерія», сформульований у термінах результатів навчання. Доведено, що професійна спрямованість навчання хімічних дисциплін змінює ставлення здобувача вищої освіти до практичної та теоретичної підготовки, допомагає йому виявити залежність теоретичних питань курсу на його майбутню професійну діяльність в харчовій галузі, становлення як фахівця харчової промисловості.

Посилання

1. Карпенко Ю.П. Застосування хімічних дисциплін для моніторингу та оцінки здоров’я населення. Health & Education. 2023. Вип. 2. С. 19-23
2. Мельник О.Ф. Роль і місце природничих дисциплін у процесі професійної підготовки майбутніх техніків-технологів виробництва харчової продукції. Проблеми освіти: наук-метод. зб. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2015. Вип. 85. С. 140-147
3. Гулай О.І., Мороз І.А., Шемет В.Я. Концепція викладання хімічних дисциплін для майбутніх харчових технологів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. 2023. № 4. С. 117-124
4. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 181 «Харчові технології» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти наказ МОН України № 1125 від 18.10.18 р. 22 с.
5. Черно Н.К., Антіпіна О.О., Малинка О.В., Вікуль С.І. Основи хімії та методи аналізу харчової продукції. Херсон : Олді-плюс, Стереотип. вид, 2024. 360 с.
6. Грипич С.Н., Буравкова Л.М. Науково-дослідницька діяльність студентів: навч. посібник. / за заг. ред. С.Н. Грипич. Київ : Видавничий дім «Кондор», 2021. 288 с.
1. Karpenko Yu. P. (2023)Zastosuvannia khimichnykh dystsyplin dlia monitorynhu ta otsinky zdorovia naselennia. Health & Education, vol. 2, pp. 19-23 DOI: https://doi.org/10.32782/health-2023.2.3
2. Melnyk O. F. (2015) Rol i mistse pryrodnychykh dystsyplin u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh tekhnikiv-tekhnolohiv vyrobnytstva kharchovoi produktsii. Problemy osvity: nauk-metod. zb. Instytut innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity MON Ukrainy. Kyiv. Vol. 85, pp. 140-147. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/19773/1/%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9E.pdf
3. Hulai O. I., Moroz I. A., Shemet V. Ia. (2023) Kontseptsiia vykladannia khimichnykh dystsyplin dlia maibutnikh kharchovykh tekhnolohiv. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk, no. 4. pp. 117-124. Available at: https://www.researchgate.net/publication/371535514_Koncepcia_vikladanna_himicnih_disciplin_dla_majbutnih_harcovih_tehnologiv
4. Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 181 «Kharchovi tekhnolohii» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity nakaz MON Ukrainy No. 1125 vid 18.10.18. 22 p. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/11/29/181-Kharch.Tekhn-bakalavr-VO-zatv.Stand.01.11.pdf
5. Cherno N. K., Antipina O. O., Malynka O. V., Vikul S. I. (2024) Osnovy khimii ta metody analizu kharchovoi produktsii. Kherson: Oldi-plius, Stereotyp. vyd., 360 з. (in Ukrainian)
6. Hrypych S. N., Buravkova L. M. Naukovo-doslidnytska diialnist studentiv: navch. Posibnyk / za zah. red.. S.N. Hrypych. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kondor», 2021. –288 P. (in Ukrainian)
Переглядів статті: 8
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2025-02-19
Як цитувати
Осипенкова, І., Куриленко, Ю., Чепурда, Г., & Лізанець, Я. (2025). РОЛЬ І МІСЦЕ ДИСЦИПЛІНИ «ХІМІЧНІ ОСНОВИ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ» ПРИ ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ХАРЧОВІ ТЕХНОЛОГІЇ». Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (1 (15), 22-26. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(15).2025.4