THE ROLE AND PLACE OF THE DISCIPLINE “CHEMICAL BASES OF FOOD TECHNOLOGY” IN THE TRAINING OF STUDENTS MAJORING IN “FOOD TECHNOLOGY”

Keywords: general and inorganic chemistry, analytical chemistry, physical and colloidal chemistry, organic chemistry, biological chemistry, competences

Abstract

In-depth knowledge of chemistry constitutes the fundamental basis for the professional education of applicants enrolled in the educational programme 181 «Food Technologies». Contemporary food production is characterised by a significant modernisation of the food industry, a change in the nature and content of the work of food industry specialists, i.e. improvement of existing competitive food production technologies, introduction of new technologies and expansion of the range of food products. The discipline «Chemical Fundamentals of Food Technology» creates competences in the fields of research in biochemistry, inorganic, organic, analytical, physical and colloidal chemistry, as well as providing analytical skills. This combination of chemistry types forms the basis of technical disciplines, including technologies for the storage and processing of grain, bread, macaroni products and confectionery, milk and dairy products, meat products and fish, alcohol and alcoholic beverages, malt, beer, wine and soft drinks, fats, fat substitutes and fruit and vegetable preservation, sugar production and polysaccharides. Training future food industry technologists is one of the ways to meet the requirements of modern society. Therefore, it is necessary to pay special attention to the study of chemical disciplines in the system of professional training of students. This determined the main objective of our study: to theoretically substantiate and develop a methodology for the formation of professionally oriented skills of future food technologists in the process of studying technical disciplines in the context of integration of fundamental and professional training. The educational principles of constructing the content of the discipline «Chemical bases of food technologies», corresponding to the professional direction, have been developed. The normative content of the bachelor's degree programme «Food Technology and Engineering» is formulated in terms of learning outcomes. It has been proved that the professional orientation of teaching chemical disciplines changes the attitude of a higher education student towards practical and theoretical training, helping him/her to identify the dependence of theoretical issues of the course on his/her future professional activity in the food industry, becoming a food industry specialist.

References

1. Карпенко Ю.П. Застосування хімічних дисциплін для моніторингу та оцінки здоров’я населення. Health & Education. 2023. Вип. 2. С. 19-23
2. Мельник О.Ф. Роль і місце природничих дисциплін у процесі професійної підготовки майбутніх техніків-технологів виробництва харчової продукції. Проблеми освіти: наук-метод. зб. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2015. Вип. 85. С. 140-147
3. Гулай О.І., Мороз І.А., Шемет В.Я. Концепція викладання хімічних дисциплін для майбутніх харчових технологів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. 2023. № 4. С. 117-124
4. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 181 «Харчові технології» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти наказ МОН України № 1125 від 18.10.18 р. 22 с.
5. Черно Н.К., Антіпіна О.О., Малинка О.В., Вікуль С.І. Основи хімії та методи аналізу харчової продукції. Херсон : Олді-плюс, Стереотип. вид, 2024. 360 с.
6. Грипич С.Н., Буравкова Л.М. Науково-дослідницька діяльність студентів: навч. посібник. / за заг. ред. С.Н. Грипич. Київ : Видавничий дім «Кондор», 2021. 288 с.
1. Karpenko Yu. P. (2023)Zastosuvannia khimichnykh dystsyplin dlia monitorynhu ta otsinky zdorovia naselennia. Health & Education, vol. 2, pp. 19-23 DOI: https://doi.org/10.32782/health-2023.2.3
2. Melnyk O. F. (2015) Rol i mistse pryrodnychykh dystsyplin u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh tekhnikiv-tekhnolohiv vyrobnytstva kharchovoi produktsii. Problemy osvity: nauk-metod. zb. Instytut innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity MON Ukrainy. Kyiv. Vol. 85, pp. 140-147. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/19773/1/%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9E.pdf
3. Hulai O. I., Moroz I. A., Shemet V. Ia. (2023) Kontseptsiia vykladannia khimichnykh dystsyplin dlia maibutnikh kharchovykh tekhnolohiv. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk, no. 4. pp. 117-124. Available at: https://www.researchgate.net/publication/371535514_Koncepcia_vikladanna_himicnih_disciplin_dla_majbutnih_harcovih_tehnologiv
4. Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 181 «Kharchovi tekhnolohii» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity nakaz MON Ukrainy No. 1125 vid 18.10.18. 22 p. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/11/29/181-Kharch.Tekhn-bakalavr-VO-zatv.Stand.01.11.pdf
5. Cherno N. K., Antipina O. O., Malynka O. V., Vikul S. I. (2024) Osnovy khimii ta metody analizu kharchovoi produktsii. Kherson: Oldi-plius, Stereotyp. vyd., 360 з. (in Ukrainian)
6. Hrypych S. N., Buravkova L. M. Naukovo-doslidnytska diialnist studentiv: navch. Posibnyk / za zah. red.. S.N. Hrypych. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kondor», 2021. –288 P. (in Ukrainian)
Article views: 8
PDF Downloads: 9
Published
2025-02-19
How to Cite
Osypenkova, I., Kurylenko, Y., Chepurna, O., & Lizanets, Y. (2025). THE ROLE AND PLACE OF THE DISCIPLINE “CHEMICAL BASES OF FOOD TECHNOLOGY” IN THE TRAINING OF STUDENTS MAJORING IN “FOOD TECHNOLOGY”. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1 (15), 22-26. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(15).2025.4