THEORETICAL ASPECTS OF FORMING A QUALITY MANAGEMENT SYSTEM AT TOURISM ENTERPRISES

  • Larysa Chepurda Cherkasy State Technological University
  • Serhii Yurchenko Cherkasy State Technological University
Keywords: quality management system, quality, service, tourism enterprise, quality management

Abstract

The article considers the issues of forming a quality management system at tourism enterprises. The concept of "total quality management" is defined as a concept that provides for the targeted and coordinated application of quality management systems and methods in all areas of activity. Four stages of quality development at a tourism enterprise are defined and eight principles of total quality management are analyzed, which are the basis of the international ISO 9000 series standards in the field of quality management and guarantee sustainability in the tourism business. The concept of "quality management system" is disclosed, the benefits that enterprises and organizations receive from the use of a quality management system are argued, and the need for its implementation is confirmed. The peculiarities of applying the quality management system at tourism enterprises, in particular the requirements for personnel, resources and processes that allow to ensure a high level of quality of services, are researched. Since the successful implementation of TQM in the tourism sector depends on the development of an effective business plan, ensuring added value and implementing customer-oriented processes, the key factors that will make the application of TQM successful in the tourism sector are systematized. The expediency of implementing a quality management system at an enterprise, its development and continuous improvement as an instrument for strengthening competitiveness, enhancing market power and expanding market presence in the industry is substantiated. It is determined that a quality management system (QMS) allows an enterprise to implement quality control processes, monitor and analyze the quality indicators of products or services, identify and eliminate deficiencies, and improve products and their production processes. The publication systematizes the main factors and analyzes the principles that are key to the successful implementation of a quality management system (QMS). The methodological tools of the study were statistical analysis, descriptive, synthetic and analytical methods. The object of the study is to analyze the theoretical and methodological aspects of the formation of a quality management system in tourism enterprises.

References

ДСТУ ISO 9000:2015. Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів. URL: https://dnaop.com/html/62656_2.html (дата звернення: 22.02.2023).

ДСТУ ISO 9001:2015. Системи управління якістю. Вимоги. URL: https://dnaop.com/html/61390_2.html (дата звернення: 23.02.2023).

Астахов А., Хриплива Л. Система управління якістю – інструмент удосконалення загальної системи управління організацією (підприємством). Стандартизація. Сертифікація. Якість. 2011. № 4. С. 60–64.

Богдан Н. М., Писаревський І. М., Погасій С. О. Управління якістю туристських послуг : підручник. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. 340 с.

Герасименко Г. В. Ринки туристичних послуг: стан і тенденції розвитку : монографія / за заг. ред. В. Г. Герасименка. Одеса : Астропринт, 2020. С. 304.

Система загального управління якістю (TQM). URL: https://pidru4niki.com/75377/tovaroznavstvo/sistema_zagalnogo_upravlinnya_yakistyu (дата звернення: 22.02.2023).

Парфіненко А. Ю. Особливості формування та реалізації туристичної політики держави: міжнародний, національний, регіональний досвід : монографія / кол. авт.; за ред. А. Ю. Парфіненка. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2019. С. 280.

Шиманська В. В. Стратегічне управління якістю туристичних послуг в межах розвитку туристичного комплексу України: теоретичні аспекти. Економіка. Управління. Інновації. Серія: Економічні науки. 2015. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2015_1_44.

The 8 principles of QMS. URL: https://www.british-assessment.co.uk/insights/the-8-principles-of-quality-management (дата звернення: 22.02.2023).

Tourism back to 1990 levels as arrivals fall by more than 70%. URL: https://www.unwto.org/news/tourism-back-to-1990-levels-as-arrivals-fall-by-more-than-70 (дата звернення: 23.02.2023).

DSTU ISO 9000:2015. Systemy upravlenyya yakistyu. Osnovni polozhennya y slovnyk termynov. URL: https://dnaop.com/html/62656_2.html (accessed 22.02.2023).

DSTU ISO 9001:2015. Systemy upravlinnya yakistyu. Vymohy. URL: https://dnaop.com/html/61390_2.html (accessed 23.02.2023).

Astakhov A., Khryplyva L. Systema upravlinnya yakistyu – instrument udoskonalennya zahalʹnoyi systemy upravlinnya orhanizatsiyeyu (pidpryyemstvom). Standartyzatsiya. Sertyfikatsiya. Yakistʹ. 2011. № 4. pp. 60–64.

Bohdan N. M., Pysarevsʹkyy I. M., Pohasiy S. O. Upravlinnya yakistyu turystsʹkykh posluh : pidruchnyk. Kharkiv: KHNUMH im. OM. Beketova, 2021. 340 p.

Herasymenko H. V. Rynky turystychnykh posluh: stan i tendentsiyi rozvytku: monohrafiya / za zah. red. V. H. Herasymenka. Odesa: Astroprynt, 2020. p. 304.

Systema zahalʹnoho upravlinnya yakistyu (TQM). URL: https://pidru4niki.com/75377/tovaroznavstvo/sistema_zagalnogo_upravlinnya_yakistyu (accessed 22.02.2023).

Parfinenko A. YU. Osoblyvosti formuvannya ta realizatsiyi turystychnoyi polityky derzhavy: mizhnarodnyy, natsionalʹnyy, rehionalʹnyy dosvid: monohrafiya / kol. avt.; za red. A. YU. Parfinenka. Kharkiv: KHNU imeni V. N. Karazina, 2019. p. 280.

Shymansʹka V. V. Stratehichne upravlinnya yakistyu turystychnykh posluh v mezhakh rozvytku turystychnoho kompleksu Ukrayiny: teoretychni aspekty. Ekonomika. Upravlinnya. Innovatsiyi. Seriya: Ekonomichni nauky. 2015. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2015_1_44

The 8 principles of QMS. URL: https://www.british-assessment.co.uk/insights/the-8-principles-of-quality-management (дата звернення: 22.02.2023).

Tourism back to 1990 levels as arrivals fall by more than 70%. URL: https://www.unwto.org/news/tourism-back-to-1990-levels-as-arrivals-fall-by-more-than-70 (accessed 23.02.2023).

Article views: 128
PDF Downloads: 132
Published
2023-03-22
How to Cite
Chepurda, L., & Yurchenko, S. (2023). THEORETICAL ASPECTS OF FORMING A QUALITY MANAGEMENT SYSTEM AT TOURISM ENTERPRISES. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1 (7), 32-35. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.6