КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ В ТУРИЗМІ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ ГОСПОДАРСТВІ

Ключові слова: бізнес-планування, готельно-ресторанний бізнес, інвестиції, індустрія гостинності, управління, туризм

Анотація

Глобалізаційні процеси в економіці країн світу, кризові явища та певна нестабільність в умовах господарювання різноманітних сегментарних одиниць бізнес-середовища викликали потребу пошуку та розробки стабілізаційних рішень щодо сприяння розвитку та відновленню низки галузевих напрямків, окремих суб’єктів господарювання тощо. Метою статті є розгляд і формулювання концептуальних засад системного підходу до бізнес-планування на прикладі підприємств галузі туризму та готельно-ресторанного бізнесу. Використані загальнонаукові методи, у тому числі описовий, порівняльний, системний, структурно-логічний аналіз. Також для візуалізації результатів дослідження застосовано графічний метод. У статті систематизовано теоретичну базу та методичні розробки, які стосуються концептуальних засад бізнес-планування в туризмі та готельно-ресторанному господарстві. Представлено аналіз теоретико-методичних розробок щодо термінологічної бази та сутнісної характеристики базових категорій, які стосуються бізнес-планування на підприємствах, зокрема в Україні. За результатами дослідження підтверджено вплив на підвищення ефективності підприємств галузі туризму та готельно-ресторанного бізнесу наявного бізнес-плану, реального для впровадження в сучасних умовах господарювання навіть за умов кризи та невизначеності. Розглянуто варіативні пропозиції щодо структури бізнес-плану та алгоритму його формування для різних категорій та видів діяльності. Пропонується застосовувати сучасні міжнародні стандарти бізнес-планування, які адаптовані до туристичної галузі та індустрії гостинності й довели свою здатність сприяти оптимізації зусиль підприємців і стейкхолдерів в напрямку їх конкурентоздатності та розвитку пріоритетних сфер економіки. Деталізовано вивчено особливості вітчизняних методичних підходів щодо формування структурних компонентів бізнес-плану на підприємствах України в сучасних умовах господарювання та визначено важливість удосконалення інструментарію бізнес-планування та його управлінської функції. Матеріали дослідження можуть бути рекомендовані широкому колу потенційних організаторів туристичного та готельно-ресторанного бізнесу, фахівцям індустрії гостинності та сфери послуг, а також для науковців, викладачів, студентів вищих навчальних закладів, які опановують спеціальності «Туризм» і «Готельно-ресторанна справа».

Посилання

Гапоненко Г.І., Євтушенко О.В., Шамара І.М. Значення бізнес-плану для ефективного функціонування підприємств туристичної індустрії в умовах кризи. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2020. Вип. 11. С. 104–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H12

Дівенко Ю.І. Організаційні засади розробки концепції підприємства ресторанного господарства. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України» (м. Одеса, 10 квітня 2019 р.). Одеса : ОНЕУ, 2019. С. 428–431. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/divenko.htm

Зінченко В. Особливості бізнес-планування в сфері обслуговування. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2019. Вип. 2 (2). С. 284–291. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2.2019.188213

Кондратюк О.М., Пшеничний В.І. Бізнес-планування в підприємницькому середовищі: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 26. Частина 1. С. 90–94. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27587

Кушнірук В., Величко О., Коваль О. Управління бізнес-процесами в готельно-ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2023. № 47. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2157/2086

Методичні рекомендації з розробки бізнес-планів інвестиційних проектів (наказ № 73 Державного агентства України з інвестицій та розвитку від 31.08.2010 року). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0018745-10

Методичні рекомендації з розроблення бізнес-плану підприємств : Наказ Міністерства економіки України № 290 від 06.09.2006 року. URL: http://econom.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/09/met-rekom-mbi.pdf

Милько І. П. Концептуальні засади розробки стратегії розвитку готельно-ресторанного комплексу України. Економічний форум. 2019. № 1(4). С. 90–97. DOI: https://doi.org/10.36910/6765-2308-8559-2019-4-14

Ольшанський О.В., Смігунова О.В. Концептуальні засади управління бізнес-процесами підприємств торгівлі та готельно-ресторанного господарства : монографія. Держ. біотехнол. ун-т. Харків : Друк. Мадрид, 2023. С. 139–154. URL: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/27115

Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Фонду державного майна України : Наказ від 31.03.2004 № 629. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 квітня 2004 р. за № 503/9102. Документ z0503-04, чинний, поточна редакція. Прийняття від 31.03.2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0503-04#Text

Про туризм : Закон України від 19.09.95 № 324/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 31. Ст. 241. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text

Разінькова М.Ю. Етапи проведення маркетингового планування в ресторанному бізнесі. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 62–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.2.62

Рябенька М.О., Постова В.В. Формування комплексної стратегії маркетингу готельних послуг. Ефективна економіка. 2021. № 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.110

Селютін В.М., Ольшанський О.В. Селютін С.В. Концептуальна модель системи стратегічного управління підприємством ресторанного господарства. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31(70). № 4. Ч. 2. С. 1–7. URL: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/31_70_4/31_70_4_2.pdf

Селютін В., Яцун Л., Ольшанський О. В. SWOT-F-аналіз ресторанного господарства м. Харкова. Економічний аналіз. 2020. Том 30. № 1. С. 192–200. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.01.192

Cівашенко Т.В., Панасюк І.П. Теоретичні засади управління бізнес-процесами у підприємствах ресторанного господарства. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 3 (14). С. 230–236. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journal/2019/3_14_uk/40.pdf

Тітомир Л.А., Данилова О.І. Концептуальні засади стратегій розвитку готельно-ресторанних підприємств на півдні України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2019. Випуск 33. С. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-33-27

Угоднікова О.І. Концептуальні підходи до модернізації механізмів державного регулювання туризму та готельно-ресторанного господарства шляхом впровадження стейкхолдерно-орієнтованою моделлю стратегічного розвитку. Право та державне управління. 2020. № 1. Том 2. С. 189–195. DOI: https://doi.org/10.32840/pdu.2020.1-2.29

Цвілий С.М. Структура бізнес-плану підприємства. Маркетинг в готельно-ресторанному господарстві : навчальний посібник / Ред. С.М. Цвілий, Т.С. Кукліна, В.М. Зайцева. Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2023. С. 203–205. URL: http://eir.zntu.edu.ua/bitstream/123456789/9584/1/NP_Tsviliy.pdf

Якименко-Терещенко Н.В. Оцінка конкурентоспроможності підприємств готельно-ресторанного бізнесу під час складання бізнес плану. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 24. С. 299–303. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/24_2018_ukr/52.pdf

Haponenko H., Yevtushenko O., Shamara I. (2020) Znachennia biznes-planu dlia efektyvnoho funktsionuvannia pidpryiemstv turystychnoi industrii v umovakh kryzy [The importance of a business plan for the effective functioning of the enterprises of the sphere of services in the conditions of crisis]. International Relations. Еconomics. Country Studies. Tourism (IRECST), issue 11, рр. 104–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H12 (in Ukrainian)

Divenko Y. I. (April 10, 2019) Orhanizatsiini zasady rozrobky kontseptsii pidpryiemstva restorannoho hospodarstva [Organisational principles of developing the concept of a restaurant business enterprise]. Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference "Tourist and Hotel and Restaurant Business: World Experience and Development Prospects for Ukraine". Odesa: ONEU, pр. 428–431. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/divenko.htm (in Ukrainian)

Zinchenko V. (2019) Osoblyvosti biznes-planuvannia v sferi obsluhovuvannia [Features of business planning in the service sector]. Restaurant and hotel consulting. Innovations, vol. 2, no. 2, pp. 284–291. Available at: http://restauranthotel.knukim.edu.ua/article/view/188213/188256 (in Ukrainian)

Kondratyuk O. M., Pshenychnyy V. І. (2019) Biznes-planuvannya v pidpryyemnytsʹkomu seredovyshchi: teoretychnyy aspekt [Business planning in the entrepreneurial environment: theoretical aspect]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, vol. 26, part 1, pp. 90–94. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27587 (in Ukrainian)

Kushniruk V., Velychko O., Koval. O. (2023) Upravlinnia biznes-protsesamy v hotelno-restorannomu biznesi [Business process management in the hotel and restau-rant business]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 47. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2157/2086 (in Ukrainian)

Metodychni rekomendatsii z rozrobky biznes-planiv investytsiinykh proektiv (nakaz № 73 Derzhavnoho ahentstva Ukrainy z investytsii ta rozvytku vid 31.08.2010 roku [Methodical recommendations for the development of business plans for investment projects (Order No. 73 of the State Agency of Ukraine for Investments and Development of 31.08.2010]. Kyiv. (2010). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0018745-10 (in Ukrainian)

Metodychni rekomendatsii z rozroblennia biznes-planu pidpryiemstv [Methodical recommendations for the development of business plans of enterprises]: Order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 290 of 06.09.2006. Available at: http://econom.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/09/met-rekom-mbi.pdf (in Ukrainian)

Mylko I. (2019) Kontseptualni zasady rozrobky stratehii rozvytku hotelno-restorannoho kompleksu Ukrainy [Conceptual bases for elaboratingthe strategy of hotelrestaurant complex development in Ukraine]. Economic Forum, no. 1(4), pр 90–97. DOI: https://doi.org/10.36910/6765-2308-8559-2019-4-14 (in Ukrainian)

Olshanskyi O. V., Smihunova O. V. (2023) Kontseptualni zasady upravlinnia biznes-protsesamy pidpryiemstv torhivli ta hotelno-restorannoho hospodarstva [Conceptual bases of business processes management of trade and hotel and restaurant enterprises]. monograph. Kharkiv State Biotechnology University: Druk. Madrid, pр. 139–154. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/27115/1/mon_Olshanskyy%20_Smihunova_2023.pdf (in Ukrainian)

Pro vyznannia takymy, shcho vtratyly chynnist, deiakykh nakaziv Fondu derzhavnoho maina Ukrainy [On Cancellation of Certain Orders of the State Property Fund of Ukraine] : Order of 31.03.2004 No. 629. Registered with the Ministry of Justice of Ukraine on 20 April 2004 under No. 503/9102. Document z0503-04, current edition. Adopted on 31.03.2004. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0503-04#Text (in Ukrainian)

Pro turyzm (2023) [On tourism]: Law of Ukraine dated September 15, 1995 № 324/95-VR. Edition of 01.04.2023, basis – 1441-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukrainian)

Razinkova M. Yu. (2020) Etapy provedennia marketynhovoho planuvannia v restorannomu biznesi [Stages of marketing planning in the restaurant business]. The economy and the state, no, 2, pр. 62–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.2.62 (in Ukrainian)

Riabenka M., Postova V. (2021) Formuvannia kompleksnoi stratehii marketynhu hotelnykh posluh [Formation of a comprehensive strategy of hotel services marketing]. Efektyvna Ekonomika, vol. 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.110 (in Ukrainian)

Seliutin V., Olshanskiy O., Seliutin S. (2020) Kontseptualna model systemy stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom restorannoho hospodarstva [Conceptual model of the restaurant enterprise strategic management system]. Scientific Notes of V.I. Vernadsky Taurida National University. Series: Economics and management, vol. 31(70), no. 4, part 2, рр. 1–7. Available at: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/ journals/2020/31_70 _4/31_70_4_2.pdf (in Ukrainian)

Seliutin V., Yatsun L., Olshanskiy О. (2020) SWOT-F-analiz restorannoho hospodarstva m. Kharkova [SWOT-F-analysis of restaurant business in Kharkiv]. Economic Analysis, vol. 30, no. 1, рр. 192–200. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.01.192 (in Ukrainian)

Sivashenko T., Panasyuk I. (2019) Teoretychni zasady upravlinnia biznes-protsesamy u pidpryiemstvakh restorannoho hospodarstva [Theoretical principles of management of business processes in enterprises of the restaurant household]. Priazovsky Economic Herald, issue 3 (14), pр. 230–236. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/40.pdf (in Ukrainian)

Titomir L., Danylova O. (2019) Kontseptualni zasady stratehii rozvytku hotelno-restorannykh pidpryiemstv na pivdni Ukrainy [Conceptual basis of the development strategy of hotel and restaurant enterprises in the south of Ukraine]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series "Economic Sciences", issue 33, pр. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-33-27 (in Ukrainian)

Uhodnikova O. (2020) Kontseptualni pidkhody do modernizatsii mekhanizmiv derzhavnoho rehuliuvannia turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva shliakhom vprovadzhennia steikkholderno-oriientovanoiu modelliu stratehichnoho rozvytku [Conceptual approaches to mechanisms modernization of public administrative regulation of tourism and hospitality and restaurant industry by introduction of stakeholder-oriented strategic development model]. Law and Public Administration, no. 1, vol. 2, pр. 189–195. DOI: https://doi.org/10.32840/pdu.2020.1-2.29 (in Ukrainian)

Tsvilyi S. M. (2023) Struktura biznes-planu pidpryiemstva. Marketynh v hotelno-restorannomu hospodarstvi [Structure of the business plan of the enterprise. Marketing in the hotel and restaurant industry] : Study guide. / Ed. S. M. Tsvilyi, T. S. Kuklina, V. M. Zaitseva. Zaporizhzhia: National University of Zaporizhzhia Polytechnic, pр. 203–205. (in Ukrainian)

Yakymenko-Tereshchenko N. V. (2018) Otsinka konkurentospromozhnosti pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu pid chas skladannia biznes planu [Evaluation of competitiveness of enterprises engaged in hotel-restaurant business when drafting a business plan]. Infrastruktura rynku, is. 24, pp. 299–303. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/24_2018_ukr/52.pdf (in Ukrainian)

Переглядів статті: 62
Завантажень PDF: 37
Опубліковано
2024-05-22
Як цитувати
Чепурда, Л., Герман, І., & Куракін, О. (2024). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ В ТУРИЗМІ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ ГОСПОДАРСТВІ. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (2 (12), 48-58. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(12).2024.7