EXPERIENCE OF APPLYING INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE PRACTICE OF IMPLEMENTING STRATEGIC MARKETING METHODS IN TOURISM AND HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS
Abstract
The relevance of the scientific study of the essence and importance of strategic marketing in tourism and hotel and restaurant business is due to the challenges of the time, characterised by uncertainty, crisis conditions in many areas of economic activity and life support of the population. The article is aimed at considering and formulating, on the example of tourism and hotel and restaurant business enterprises, the essence and importance of strategic marketing with regard to the challenges of the times. The research methodology is based on the principles of science and systematicity. The article presents an analysis of theoretical and methodological developments in the terminology and essential characteristics of strategic marketing. On the example of enterprises in the sphere of tourism and hotel and restaurant business, methods of comparative analysis, analytical and synthetic, statistical, abstract and logical are used to analyse the essential features of strategic marketing and study the importance of its application for their prospective development. The article analyses the situation in the tourism industry and the hotel and restaurant services market in the post-pandemic period, as well as the martial law and post-war situation in Ukraine. Attention is focused on the peculiarities of applying adaptive methods of organising and conducting business in real conditions, developing and implementing optimal measures for creating and promoting attractive offers for consumers. Special attention is paid to disclosing the essence of forming strategic priorities of marketing activities of hospitality industry enterprises in the market in a competitive business environment. The article analyses the marketing system of management and strategic planning in the context of uncertainty and crisis in the Ukrainian economy. Appropriate measures to determine strategic priorities and development strategies in the tourism and hotel and restaurant business are proposed. The article presents options for applying effective marketing tools to achieve the goals of balanced development in the tourism and hospitality industry. The results of the study may be useful for employees of the tourism sector, hotel and restaurant business, and the service sector in general; researchers, teachers, students of higher education institutions, who study, in particular, the specialities "Tourism" and "Hotel and Restaurant Business".
References
Бестужева С.В., Козуб В.О. Методичні аспекти формування міжнародної товарної стратегії підприємства з використанням методів оптимізації. Інфраструктура ринку. 2022. Випуск 65. С. 3–7. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-1
Войтович С.Я., Ковальчук О.В. Формування стратегічних пріоритетів маркетингової діяльності підприємства на ринку на основі опитування споживачів. Економічні науки. Серія «Регіональна економіка». 2022. № 19(75). С. 42–50. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-4
Дорогань-Писаренко Л.О., Єгорова О.В., Яснолоб І.О. Методичні та прикладні аспекти використання матриці BCG. Інфраструктура ринку. Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці. 2023. Випуск 72. С. 174–179. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct72-31
Дядик Т.В., Даниленко В.І. Стратегії та тактики психології маркетингової цінової політики. Інфраструктура ринку. Економіка та управління підприємствами. 2023. Випуск 70. С. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct70-15
Кізюн А.Г., Гуцал Л.А., Цуркан І.М. Аналіз розвитку індустрії туризму в Україні в умовах російсько-української війни. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 79–87. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-11
Кім О.О., Шумило О.С., Євтушенко В.А. Маркетингова система управління конкурентоспроможністю бізнесу: дизайн підприємницьких структур, урахування макроекономічних та глобальних проблем сучасності. Інфраструктура ринку. Економіка та управління підприємствами. 2022. Випуск 63. С. 53–56. DOI: https://doi.org/ 10.32843/infrastruct63-10
Кривов’язюк Б.І. Стратегії розвитку суб’єктів підприємництва в сучасному бізнес-середовищі. Економічні науки : збірник наукових праць Луцького національного технічного університету. Серія «Регіональна економіка». Луцьк : ВІП ЛНТУ, 2023. Випуск 20 (79). С. 137–145. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2023-20(79)-18
Мандюк Н.Л., Білоус С.В. Засади формування маркетингової стратегії в процесі управління туристичного підприємства. Інфраструктура ринку. Економіка та управління підприємствами. 2023. Випуск 75. С. 125–128. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-22
Матвійчук Л.Ю., Смочко Н.М., Ільїна О.В. Перспективи розвитку індустрії гостинності регіонів України в сучасних умовах. Економічні науки. Серія «Регіональна економіка». 2022. № 19(75). С. 174–182. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-20
Миронов Ю.Б., Свидрук І.І., Топорницька М.Я. Стратегічне маркетингове планування в туризмі. Науковий вісник НЛТУ України. 2020. Т. 30, № 1. С. 94–98. DOI: https://doi.org/10.36930/40300116
Моргулець О.Б., Нишенко О.В. Готельно-ресторанний бізнес України у довоєнний, воєнний та післявоєнний період. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 88–96. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/13322/1/ITtH_2022_6_33-40.pdf
Осіпчук А.С. Національна туристична організація України як фасилітатор сталого розвитку туристичної галузі та економічного зростання. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. С. 33–40. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/13322/1/ITtH_2022_6_33-40.pdf
Петлін І.В., Виклюк М.І. Науково-методичний підхід до оцінювання адаптивної маркетингової стратегії підприємств готельної індустрії. Інфраструктура ринку. 2022. Випуск 65. С. 84–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-15
Штангрет А.М., Караїм М.М., Штангрет І.А. Стратегічний контролінг у системі фінансової безпеки підприємств. Інфраструктура ринку. 2019. Випуск 28. С. 194–199. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/28_2019_ukr/31.pdf
Bestuzheva S., Kozub V. (2022) Metodychni aspekty formuvannia mizhnarodnoi tovarnoi stratehii pidpryiemstva z vykorystanniam metodiv optymizatsii [Methodical aspects of formation of the international commodity strategy of the enterprise using optimization methods]. Market infrastructure, issue 65, pp. 3–7. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-1
Voitovych S., Kovalchuk O. (2022) Formuvannia stratehichnykh priorytetiv marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva na rynku na osnovi opytuvannia spozhyvachiv [Formation of strategic priorities of the company's marketing activities on the market based on a consumer survey]. Economic sciences. Series "Regional Economics", issue 19(75), pp. 42–50. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-4
Dorohan-Pysarenko L., Yehorova O., Yasnolob I. (2023) Metodychni ta prykladni aspekty vykorystannia matrytsi BCG [Methodological and applied aspects of using the BCG matrix]. Market infrastructure. Mathematical methods, models and information technologies in economics, issue 72, рр. 174–179. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct72-31
Diadyk T., Danylenko V. (2023) Stratehii ta taktyky psykholohii marketynhovoi tsinovoi polityky [Strategies and tactics of psychology of marketing pricing policy]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises, issue 70, рр. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct70-15
Kiziun A., Hutsal L., Tsurkan I. (2023) Analiz rozvytku industrii turyzmu v Ukraini v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny [Analysis of the development of the tourism industry in Ukraine under the conditions of the russian-ukrainian war]. The tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, issue 8, рр. 79–87. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-11
Kim O., Shumilo O., Yevtushenko V. (2022) Marketynhova systema upravlinnia konkurentospromozhnistiu biznesu: dyzain pidpryiemnytskykh struktur, urakhuvannia makroekonomichnykh ta hlobalnykh problem suchasnosti [Marketing business competitiveness management system: entrepreneurship structures design, impact of modern macroeconomic and global problems]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises, issue 63, рр. 53–56. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct63-10
Kryvoviaziuk B. І. (2023) Stratehii rozvytku subiektiv pidpryiemnytstva v suchasnomu biznes-seredovyshchi [Development strategies of business entities in the modern business environment]. Economic sciences : collection of scientific papers of Lutsk National Technical University. Series "Regional economy". Lutsk: VIP LNTU. Issue 20 (79), pр. 137–145. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2023-20(79)-18
Mandiuk N., Bilous S. (2023) Zasady formuvannia marketynhovoi stratehii v protsesi upravlinnia turystychnoho pidpryiemstva [Principles of forming a marketing strategy in the process of management a tourism enterprise]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises, issue 75, pр. 125–128. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-22
Matviichuk L., Smochko N., Ilyina O. (2022) Perspektyvy rozvytku industrii hostynnosti rehioniv Ukrainy v suchasnykh umovakh [Prospects for the development of the hospitality industry in the regions of Ukraine in the current conditions]. Economic Sciences. Series "Regional economy", issue 19(75), рр. 174–182. DOI: https://doi.org/10.36910/2707-6296-2022-19(75)-20
Myronov Yu. B., Svydruk I. I., Topornytska M. Ya. (2020) Stratehichne marketynhove planuvannia v turyzmi [Strategic marketing planning in tourism]. Scientific Bulletin of UNFU, issue 30(1), рр. 94–98. DOI: https://doi.org/10.36930/40300116
Morhulets O., Nyshenko O. (2023) Hotelno-restorannyi biznes Ukrainy u dovoiennyi, voiennyi ta pisliavoiennyi period [Hotel and restaurant business of Ukraine in the pre-war, war and post-war period]. The tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, issue 8, pp. 88–96. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-12
Osipchuk A. (2022) Natsionalna turystychna orhanizatsiia Ukrainy yak fasylitator staloho rozvytku turystychnoi haluzi ta ekonomichnoho zrostannia [The national tourist organization of ukraine as a facilitator of sustainable development of the tourism industry and economic growth]. Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, issue 6, pр. 33–40. Available at: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/13322/1/ITtH_2022_6_33-40.pdf
Petlin I., Vykliuk M. (2022) Naukovo-metodychnyi pidkhid do otsiniuvannia adaptyvnoi marketynhovoi stratehii pidpryiemstv hotelnoi industrii [Scientific and methodological approach to evaluation of adaptive marketing strategy of hotel enterprise enterprises]. Market infrastructure. Economics and management of enterprises, issue 65, рр. 84–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-15
Shtangret A., Karaym M., Shtangret I. (2019) Stratehichnyi kontrolinh u systemi finansovoi bezpeky pidpryiemstv [Strategic controlling in the system of financial security of the enterprises]. Market infrastructure, issue 28, pp. 194–199. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/28_2019_ukr/31.pdf