CONCEPTUAL PRINCIPLES OF BUSINESS PLANNING IN TOURISM AND HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS

Keywords: business planning, hotel and restaurant business, investments, hospitality industry, management, tourism

Abstract

Globalization processes in the world's economies, crisis phenomena and certain instability in the business environment of various segmental units of the business environment have necessitated the search for and development of stabilization solutions to promote the development and recovery of a number of industries, individual business entities, etc. The purpose of the article is to consider and formulate the conceptual foundations of a systematic approach to business planning on the example of enterprises in the tourism and hotel and restaurant business. General scientific methods were used, including descriptive, comparative, systemic, structural and logical analysis. Also, graphical methods were used to visualize the results of the study. The article systematizes the theoretical framework and methodological developments related to the conceptual foundations of business planning in tourism and hotel and restaurant industry. The article presents an analysis of theoretical and methodological developments regarding the terminology and essential characteristics of the basic categories related to business planning at enterprises, in particular in Ukraine. The results of the study confirm the impact of an existing business plan, which is feasible for implementation in the current economic environment, even in times of crisis and uncertainty, on improving the efficiency of tourism and hotel and restaurant businesses. The author considers various proposals on the structure of a business plan and the algorithm of its formation for different categories and types of activities. It is proposed to apply modern international business planning standards that are adapted to the tourism and hospitality industries and have proven to help optimize the efforts of entrepreneurs and stakeholders towards their competitiveness and the development of priority economic sectors. The features of domestic methodological approaches to the formation of structural components of a business plan at Ukrainian enterprises in modern economic conditions are studied in detail, and the importance of improving the business planning tools and its management function is determined. The materials of the study can be recommended to a wide range of potential organizers of tourism and hotel and restaurant business, specialists in the hospitality industry and services, as well as for scientists, teachers, students of higher education institutions studying tourism and hotel and restaurant business.

References

Гапоненко Г.І., Євтушенко О.В., Шамара І.М. Значення бізнес-плану для ефективного функціонування підприємств туристичної індустрії в умовах кризи. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2020. Вип. 11. С. 104–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H12

Дівенко Ю.І. Організаційні засади розробки концепції підприємства ресторанного господарства. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України» (м. Одеса, 10 квітня 2019 р.). Одеса : ОНЕУ, 2019. С. 428–431. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/divenko.htm

Зінченко В. Особливості бізнес-планування в сфері обслуговування. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2019. Вип. 2 (2). С. 284–291. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2.2019.188213

Кондратюк О.М., Пшеничний В.І. Бізнес-планування в підприємницькому середовищі: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 26. Частина 1. С. 90–94. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27587

Кушнірук В., Величко О., Коваль О. Управління бізнес-процесами в готельно-ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2023. № 47. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2157/2086

Методичні рекомендації з розробки бізнес-планів інвестиційних проектів (наказ № 73 Державного агентства України з інвестицій та розвитку від 31.08.2010 року). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0018745-10

Методичні рекомендації з розроблення бізнес-плану підприємств : Наказ Міністерства економіки України № 290 від 06.09.2006 року. URL: http://econom.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/09/met-rekom-mbi.pdf

Милько І. П. Концептуальні засади розробки стратегії розвитку готельно-ресторанного комплексу України. Економічний форум. 2019. № 1(4). С. 90–97. DOI: https://doi.org/10.36910/6765-2308-8559-2019-4-14

Ольшанський О.В., Смігунова О.В. Концептуальні засади управління бізнес-процесами підприємств торгівлі та готельно-ресторанного господарства : монографія. Держ. біотехнол. ун-т. Харків : Друк. Мадрид, 2023. С. 139–154. URL: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/27115

Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Фонду державного майна України : Наказ від 31.03.2004 № 629. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 квітня 2004 р. за № 503/9102. Документ z0503-04, чинний, поточна редакція. Прийняття від 31.03.2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0503-04#Text

Про туризм : Закон України від 19.09.95 № 324/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 31. Ст. 241. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text

Разінькова М.Ю. Етапи проведення маркетингового планування в ресторанному бізнесі. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 62–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.2.62

Рябенька М.О., Постова В.В. Формування комплексної стратегії маркетингу готельних послуг. Ефективна економіка. 2021. № 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.110

Селютін В.М., Ольшанський О.В. Селютін С.В. Концептуальна модель системи стратегічного управління підприємством ресторанного господарства. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31(70). № 4. Ч. 2. С. 1–7. URL: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/31_70_4/31_70_4_2.pdf

Селютін В., Яцун Л., Ольшанський О. В. SWOT-F-аналіз ресторанного господарства м. Харкова. Економічний аналіз. 2020. Том 30. № 1. С. 192–200. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.01.192

Cівашенко Т.В., Панасюк І.П. Теоретичні засади управління бізнес-процесами у підприємствах ресторанного господарства. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 3 (14). С. 230–236. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journal/2019/3_14_uk/40.pdf

Тітомир Л.А., Данилова О.І. Концептуальні засади стратегій розвитку готельно-ресторанних підприємств на півдні України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2019. Випуск 33. С. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-33-27

Угоднікова О.І. Концептуальні підходи до модернізації механізмів державного регулювання туризму та готельно-ресторанного господарства шляхом впровадження стейкхолдерно-орієнтованою моделлю стратегічного розвитку. Право та державне управління. 2020. № 1. Том 2. С. 189–195. DOI: https://doi.org/10.32840/pdu.2020.1-2.29

Цвілий С.М. Структура бізнес-плану підприємства. Маркетинг в готельно-ресторанному господарстві : навчальний посібник / Ред. С.М. Цвілий, Т.С. Кукліна, В.М. Зайцева. Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2023. С. 203–205. URL: http://eir.zntu.edu.ua/bitstream/123456789/9584/1/NP_Tsviliy.pdf

Якименко-Терещенко Н.В. Оцінка конкурентоспроможності підприємств готельно-ресторанного бізнесу під час складання бізнес плану. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 24. С. 299–303. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/24_2018_ukr/52.pdf

Haponenko H., Yevtushenko O., Shamara I. (2020) Znachennia biznes-planu dlia efektyvnoho funktsionuvannia pidpryiemstv turystychnoi industrii v umovakh kryzy [The importance of a business plan for the effective functioning of the enterprises of the sphere of services in the conditions of crisis]. International Relations. Еconomics. Country Studies. Tourism (IRECST), issue 11, рр. 104–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H12 (in Ukrainian)

Divenko Y. I. (April 10, 2019) Orhanizatsiini zasady rozrobky kontseptsii pidpryiemstva restorannoho hospodarstva [Organisational principles of developing the concept of a restaurant business enterprise]. Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference "Tourist and Hotel and Restaurant Business: World Experience and Development Prospects for Ukraine". Odesa: ONEU, pр. 428–431. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/divenko.htm (in Ukrainian)

Zinchenko V. (2019) Osoblyvosti biznes-planuvannia v sferi obsluhovuvannia [Features of business planning in the service sector]. Restaurant and hotel consulting. Innovations, vol. 2, no. 2, pp. 284–291. Available at: http://restauranthotel.knukim.edu.ua/article/view/188213/188256 (in Ukrainian)

Kondratyuk O. M., Pshenychnyy V. І. (2019) Biznes-planuvannya v pidpryyemnytsʹkomu seredovyshchi: teoretychnyy aspekt [Business planning in the entrepreneurial environment: theoretical aspect]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, vol. 26, part 1, pp. 90–94. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27587 (in Ukrainian)

Kushniruk V., Velychko O., Koval. O. (2023) Upravlinnia biznes-protsesamy v hotelno-restorannomu biznesi [Business process management in the hotel and restau-rant business]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 47. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2157/2086 (in Ukrainian)

Metodychni rekomendatsii z rozrobky biznes-planiv investytsiinykh proektiv (nakaz № 73 Derzhavnoho ahentstva Ukrainy z investytsii ta rozvytku vid 31.08.2010 roku [Methodical recommendations for the development of business plans for investment projects (Order No. 73 of the State Agency of Ukraine for Investments and Development of 31.08.2010]. Kyiv. (2010). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0018745-10 (in Ukrainian)

Metodychni rekomendatsii z rozroblennia biznes-planu pidpryiemstv [Methodical recommendations for the development of business plans of enterprises]: Order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 290 of 06.09.2006. Available at: http://econom.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/09/met-rekom-mbi.pdf (in Ukrainian)

Mylko I. (2019) Kontseptualni zasady rozrobky stratehii rozvytku hotelno-restorannoho kompleksu Ukrainy [Conceptual bases for elaboratingthe strategy of hotelrestaurant complex development in Ukraine]. Economic Forum, no. 1(4), pр 90–97. DOI: https://doi.org/10.36910/6765-2308-8559-2019-4-14 (in Ukrainian)

Olshanskyi O. V., Smihunova O. V. (2023) Kontseptualni zasady upravlinnia biznes-protsesamy pidpryiemstv torhivli ta hotelno-restorannoho hospodarstva [Conceptual bases of business processes management of trade and hotel and restaurant enterprises]. monograph. Kharkiv State Biotechnology University: Druk. Madrid, pр. 139–154. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/27115/1/mon_Olshanskyy%20_Smihunova_2023.pdf (in Ukrainian)

Pro vyznannia takymy, shcho vtratyly chynnist, deiakykh nakaziv Fondu derzhavnoho maina Ukrainy [On Cancellation of Certain Orders of the State Property Fund of Ukraine] : Order of 31.03.2004 No. 629. Registered with the Ministry of Justice of Ukraine on 20 April 2004 under No. 503/9102. Document z0503-04, current edition. Adopted on 31.03.2004. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0503-04#Text (in Ukrainian)

Pro turyzm (2023) [On tourism]: Law of Ukraine dated September 15, 1995 № 324/95-VR. Edition of 01.04.2023, basis – 1441-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukrainian)

Razinkova M. Yu. (2020) Etapy provedennia marketynhovoho planuvannia v restorannomu biznesi [Stages of marketing planning in the restaurant business]. The economy and the state, no, 2, pр. 62–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.2.62 (in Ukrainian)

Riabenka M., Postova V. (2021) Formuvannia kompleksnoi stratehii marketynhu hotelnykh posluh [Formation of a comprehensive strategy of hotel services marketing]. Efektyvna Ekonomika, vol. 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.110 (in Ukrainian)

Seliutin V., Olshanskiy O., Seliutin S. (2020) Kontseptualna model systemy stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom restorannoho hospodarstva [Conceptual model of the restaurant enterprise strategic management system]. Scientific Notes of V.I. Vernadsky Taurida National University. Series: Economics and management, vol. 31(70), no. 4, part 2, рр. 1–7. Available at: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/ journals/2020/31_70 _4/31_70_4_2.pdf (in Ukrainian)

Seliutin V., Yatsun L., Olshanskiy О. (2020) SWOT-F-analiz restorannoho hospodarstva m. Kharkova [SWOT-F-analysis of restaurant business in Kharkiv]. Economic Analysis, vol. 30, no. 1, рр. 192–200. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.01.192 (in Ukrainian)

Sivashenko T., Panasyuk I. (2019) Teoretychni zasady upravlinnia biznes-protsesamy u pidpryiemstvakh restorannoho hospodarstva [Theoretical principles of management of business processes in enterprises of the restaurant household]. Priazovsky Economic Herald, issue 3 (14), pр. 230–236. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/40.pdf (in Ukrainian)

Titomir L., Danylova O. (2019) Kontseptualni zasady stratehii rozvytku hotelno-restorannykh pidpryiemstv na pivdni Ukrainy [Conceptual basis of the development strategy of hotel and restaurant enterprises in the south of Ukraine]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series "Economic Sciences", issue 33, pр. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-33-27 (in Ukrainian)

Uhodnikova O. (2020) Kontseptualni pidkhody do modernizatsii mekhanizmiv derzhavnoho rehuliuvannia turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva shliakhom vprovadzhennia steikkholderno-oriientovanoiu modelliu stratehichnoho rozvytku [Conceptual approaches to mechanisms modernization of public administrative regulation of tourism and hospitality and restaurant industry by introduction of stakeholder-oriented strategic development model]. Law and Public Administration, no. 1, vol. 2, pр. 189–195. DOI: https://doi.org/10.32840/pdu.2020.1-2.29 (in Ukrainian)

Tsvilyi S. M. (2023) Struktura biznes-planu pidpryiemstva. Marketynh v hotelno-restorannomu hospodarstvi [Structure of the business plan of the enterprise. Marketing in the hotel and restaurant industry] : Study guide. / Ed. S. M. Tsvilyi, T. S. Kuklina, V. M. Zaitseva. Zaporizhzhia: National University of Zaporizhzhia Polytechnic, pр. 203–205. (in Ukrainian)

Yakymenko-Tereshchenko N. V. (2018) Otsinka konkurentospromozhnosti pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu pid chas skladannia biznes planu [Evaluation of competitiveness of enterprises engaged in hotel-restaurant business when drafting a business plan]. Infrastruktura rynku, is. 24, pp. 299–303. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/24_2018_ukr/52.pdf (in Ukrainian)

Article views: 86
PDF Downloads: 52
Published
2024-05-22
How to Cite
Chepurda, L., Herman, I., & Kurakin, O. (2024). CONCEPTUAL PRINCIPLES OF BUSINESS PLANNING IN TOURISM AND HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (2 (12), 48-58. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(12).2024.7