RESEARCH OF METHODOLOGICAL APPROACHES TO ASSESSING THE EFFICIENCY OF FRANCHISING INVESTMENT PROJECTS IN THE SPHERE OF RESTAURANT BUSINESS

Keywords: franchising, investment project, discounting, efficiency, franchise relations, royalty, lump sum, franchisee, franchisor

Abstract

The restaurant business in modern business conditions is characterized by a high level of saturation and competition, which requires its owners to find new means of ensuring and maintaining competitive positions in the market. The use of franchising as a form of the restaurant business is becoming more and more popular. The implementation of franchise relations has its advantages and disadvantages, but the intensity of its implementation in various areas of entrepreneurship leads to its expediency and effectiveness. In this article, we consider the implementation of franchise relations through the prism of an investment project regarding the opening and development of a restaurant establishment, since by purchasing a franchise, the franchisee acts as an investor in this business project. Questions regarding methodical approaches to evaluating the effectiveness of implementing a franchise investment project are gaining particular relevance. The purpose of writing this article is to study and generalize the existing methodical approaches to assessing the effectiveness of franchising in the restaurant business. In writing this study, the scientific works of domestic and foreign researchers were processed, paying special attention to the methodical aspects of assessing the effectiveness of conducting and implementing franchising in the field of restaurant business. Based on the generalization of the existing methodical approaches, we have highlighted the main methods used to assess the acceptability (feasibility) of investing funds. It has been established that in the conditions of a changing external environment, the most expedient, in addition to the assessment of the main financial and economic performance indicators, is the use of methods based on discounted estimates. We have also determined that the majority of scientists suggest applying an integrated approach to determining the effectiveness of investment projects for the implementation of a franchise business. This approach takes into account all the advantages and disadvantages of the existing methods of evaluating the effectiveness of projects, and also allows taking into account the influence of the sphere and specifics of the economic activity of the implementation of franchise relations.

References

Всеукраїнська громадська організація Федерація розвитку франчайзингу, гостинності та інфраструктури. URL : http://fdf.org.ua/about-franchise/kodeks-etiki-franchajzingu (дата звернення 25.08.2022)

Григоренко Т. Оцінка ефективності франчайзингової мережі. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2011. № 5. С. 14 – 27.

Дашко І. М., Ємельянов О. Ю., Крет І. З. Сутність інвестиційного ризику та його врахування при обґрунтуванні інвестиційної діяльності підприємства. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2011. № 698. С. 28 – 34.

Майорова Т.В., Максимович В.І., Урванцева С.В. та ін. Інвестування : практикум / за наук. ред. Т. В. Майорової. Київ : КНЕУ, 2012. 577с.

Павлова С., Зайчук А. Оцінка ефективності франчайзингу у готельному бізнесі. Економіка. Управління. Інновації. Випуск №2 (29), 2021. URL: http://eui.zu.edu.ua/article/download/246297/243837 (дата звернення 23.08.2022)

Ступницький О.І. Практика оцінки економічної ефективності створення та діяльності франчайзингового підприємства в Україні URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vzuk/2009_19/zmist.htm (дата звернення 25.08.2022)

Сучков, А. В. Ефективність франчайзингу як інструменту інвестиційної діяльності підприємств харчової промисловості : автоореф. дис...канд. екон. наук: 08.00.04. НУХТ. Київ, 2010. 20 с.

Яковлєв А.І. Методика визначення ефективності інвестицій, інновацій, господарських рішень в сучасних умовах. Харків : Бізнес-інформ, 2001. 56 с.

Ястремська О.М. Економічний аналіз ефективності інвестиційних рішень (з позицій суспільства та бізнес-партнерів). Регіональні перспективи. 2003. № 2, 3 (27, 28). С. 170–173.

Vseukrajinsjka ghromadsjka orghanizacija Federacija rozvytku franchajzynghu, ghostynnosti ta infrastruktury [All-Ukrainian Public Organization Federation for the Development of Franchising, Hospitality and Infrastructure]. Available at: http://fdf.org.ua/about-franchise/kodeks-etiki-franchajzingu (accessed 25.08.2022)

Ghryghorenko T. (2011) Ocinka efektyvnosti franchajzynghovoji merezhi [Evaluation of the effectiveness of franchising measures]. Visnyk Kyjivsjkogho nacionaljnogho torghoveljno-ekonomichnogho universytetu, no. 5, pp. 14–27.

Dashko I. M., Jemeljjanov O. Ju., Kret I. Z. (2011) Sutnistj investycijnogho ryzyku ta jogho vrakhuvannja pry obgruntuvanni investycijnoji dijaljnosti pidpryjemstva [The essence of the investment risk and yogo insurance in the case of the obstruction of the investment activity of the enterprise]. Visnyk Nacionaljnogho universytetu «Ljvivsjka politekhnika», no. 698, pp. 28 – 34.

Majorova T.V., Maksymovych V.I., Urvanceva S.V.(2012) Investuvannja : praktykum [Investment: workshop]. Kiev : KNEU, p. 577.

Pavlova S., Zajchuk A. (2021) Ocinka efektyvnosti franchajzynghu u ghoteljnomu biznesi [Evaluation of the effectiveness of franchising in the hotel business]. Ekonomika. Upravlinnja. Innovaciji, vol. 2 (29). Available at: http://eui.zu.edu.ua/article/download/246297/243837 (accessed 23.08.2022)

Stupnycjkyj O.I. (2009) Praktyka ocinky ekonomichnoji efektyvnosti stvorennja ta dijaljnosti franchajzynghovogho pidpryjemstva v Ukrajini [The practice of assessing the economic efficiency of the creation and activity of franchising businesses in Ukraine]. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/ portal/Soc_Gum/Vzuk/2009_19/zmist.htm (accessed 25.08.2022)

Suchkov, A. V. (2010) Efektyvnistj franchajzynghu jak instrumentu investycijnoji dijaljnosti pidpryjemstv kharchovoji promyslovosti [Efficiency of franchising as a tool for investment activities of businesses in the grub industry]. (PhD Thesis) Kyiv: NUHT, 20p.

Jakovljev A.I. (2001) Metodyka vyznachennja efektyvnosti investycij, innovacij, ghospodarsjkykh rishenj v suchasnykh umovakh [The methodology for determining the efficiency of investments, innovations, government decisions in modern minds]. Kharkiv : Biznes-inform, p. 56.

Jastremsjka O.M. (2003) Ekonomichnyj analiz efektyvnosti investycijnykh rishenj (z pozycij suspiljstva ta biznes-partneriv) [Economical analysis of the effectiveness of investment decisions (from the position of support and business partners)]. Reghionaljni perspektyvy, no. 2, 3 (27, 28), pp. 170–173.

Article views: 187
PDF Downloads: 184
Published
2022-11-21
How to Cite
Mazurkevych, I. (2022). RESEARCH OF METHODOLOGICAL APPROACHES TO ASSESSING THE EFFICIENCY OF FRANCHISING INVESTMENT PROJECTS IN THE SPHERE OF RESTAURANT BUSINESS. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1 (5), 21-26. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(5).2022.4