ТЕОРІЯ «КАВОВИХ ХВИЛЬ» І ТРЕНДИ РОЗВИТКУ КАВОВОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
Анотація
Візія статті – на основі теоретико-методологічного обґрунтування феномену кавового бізнесу на світових ринках та бізнесовій реальності України в умовах російсько-української війни, представити унікальні характеристики першої-третьої та спрогнозувати тренди четвертої і п’ятої «кавових хвиль». Наведено фактори і аргументи на користь перспективності розвитку ресторанного бізнесу як складової сервісної економіки. Лаконічно узагальнено кількісні характеристики світового та українського ринків кавових напоїв, визначено країни-контрагенти в торгівлі продуктами для кав’ярень. Схарактеризовано різновиди кав’ярень відповідно до «хвиль» виникнення. Здійснено ретельний аналіз сутності й змістового наповнення кожної з п’яти кавових «хвиль» за параметрами: зміст етапу, базові характеристики, зосередження (фокусування), унікальність та відкриття. Констатуємо, що перший-третій етапи відображають бізнесову та культурну реальність; четверта – п’ята «кавові хвилі» зосереджені на описі нових трендів та футуристичних прогнозах розвитку кавового бізнесу. Деталізовано описано інноваційні характеристики кав‘ярень четвертої і п’ятої «хвиль», зміну ролі та «бізнесової ніші» основних суб’єктів кавового бізнесу. Передбачено, що максимально повному висвітленню питання сучасних трендів розвитку кавового бізнесу в сучасній Україні сприятиме зосередження дослідницької роботи в аспектах: вивчення еволюції та унікальних історичних особливостей споживання кави та розробкою оригінальної концепції вітчизняної кавової культури; узагальнення кращих світових практик організації роботи кав’ярень та здійснення соціально-психологічних досліджень в царині раціональних і нераціональних виборів споживачів кави; описах поведінкових трендів українських споживачів кави за умовною назвою «кава в період війни»; асортиментних, дегустаційних характеристиках кави і кавових напоїв в рамках першої-п’ятої «кавових хвиль».
Посилання
Барна М. Ю., Гліненко Л. К., Дайновський Ю. А. Маркетингові дослідження у сфері готельно-ресторанного і туристичного бізнесу: проблеми і недоліки. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 1. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-1
Баженова С. Е., Пологовська Ю. Ю., Канцур І. Г. Розвиток готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення. Економіка та суспільство. 2022. № 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1280/1234
Воронюк Т. А Кав'ярня як різновид спеціалізованих закладів ресторанного господарства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2019. Вип. 202. С. 373–383.
Заячковська Г. А., Вовк С. В., Церклевич В. С. Тренди постпандемічного розвитку туризму в країнах Європейського Союзу: наративи, імперативи, прогнози. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 11–19. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2
Зібарева О. В., Воронюк Т. А. Ринок кави в Україні: поточний стан та перспективи розвитку. Економічний форум. 2018. № 1. С. 25–30.
Карнаушенко А. С. Кавовий бізнес як один із перспективних напрямів підприємництва в Україні. Здобутки та досягнення прикладних та фундаментальних наук XXI століття: матеріали міжнародної наукової конференції (Т. 1), 7 серпня, 2020 рік. Черкаси : МЦНД. С. 26–28.
Кавовий бізнес в Україні. Створення кав’ярні. 2020. URL: https://coffee-ucc.com/ua/pro-kavu-tachay/kavovyy-biznes-v-ukrayini-stvorennya-kavyarni
Кузнецова І. О., Кім А. А. Оцінювання технології управління підприємством ресторанного бізнесу в умовах змін. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (84-85). С. 83–93.
Мазуркевич, І. О. Тенденції розвитку кавового бізнесу в Україні. The 5 th International scientific and practical conference. Modern research in world science (August 7-9, 2022) SPC. Sci-conf.com.ua‖, Lviv. 2022.
Матвійчук Т., Церклевич В. Психологія споживачів кави і компетентність баристи. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. 2019. Вип. 58. С. 99–106. URL: http://lute.lviv.ua/fileadmin/www.lac.lviv.ua/data/DOI/2522-1205-2019-58-14.pdf
Офіційний сайт Institute for Scientific Information on Coffee. URL: https://www.coffeeandhealth.org/about-us/
Офіційний сайт Компанії Proconsulting: веб-сайт. URL: https://pro-consulting.ua/ua/about
П’ятницька Г. Т. Стратегії розвитку ресторанного бізнесу в умовах кризи. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 2.
Ринок кавового бізнесу в Україні. (2020). URL: https://inventure.com.ua/analytics/investments/rynokkofejnogo-biznesa-v-ukraine
Україна – у топ-3 за кількістю відкриттів кав’ярень у Європі. Blackfield.Coffee : офіц. веб-сайт. URL: https://blackfield.coffee/ukrayina-u-top-3- za-kilkistyu-vidkrittiv-kav-yaren-u-yevropi/
Церклевич В., Діль А., Блаута А., Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні Поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № 3 (03). С. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11
Чуковский А. Кавовий топ: як привабити гостей смаком кави. Ресторатор. 2017. № 3. С. 66–68.
Четверта хвиля кави: що це означає для кавових брендів та роздрібної торгівлі. URL: https://posteat.ua/news/chetverta-xvilya-kavi-shho-ce-oznachaye-dlya-kavovix-brendiv-ta-rozdribno%D1%97-torgivli/
Що таке 5-та хвиля кави? URL: https://kavova.net.ua/ams/scho-take-5-ta-xvilja-kavi.100
Keefer, K. Restaurants are Investing and Innovating. 2021. URL: https://squareup.com/us/en/townsquare/futureof-restaurants
Barna, M., Hlinenko, L. & Daynovskyy, Y. (2021). Marketynhovi doslidzhennya u sferi hotelno-restorannoho i turystychnoho biznesu: problemy i nedoliky [Marketing research in the field of hotel-restaurant and tourist business: problems and shortcomings]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 1, 15–25. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-1 [in Ukrainian]
Bazhenova S., Polohovska Y. & Kantsur, I. (2022). Rozvytok hotelno-restorannoho biznesu v umovakh sohodennya [Development of the hotel and restaurant business in today's conditions]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, 38. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1280/1234 [in Ukrainian]
Voronyuk, T. (2019). Kavyarnya yak riznovyd spetsializovanykh zakladiv restorannoho hospodarstva [Cafe as a type of specialized establishments in the restaurant industry]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka – Bulletin of the Petro Vasylenko Kharkiv National Technical University of Agriculture, 202, 373–383. [in Ukrainian]
Zayachkovska, H. A., Vovk, S. V., & Tserklevych, V. S. (2023). Trendy postpandemichnoho rozvytku turyzmu v krayinakh Yevropeyskoho Soyuzu: naratyvy, imperatyvy, prohnozy [Trends in the post-pandemic development of tourism in the countries of the European Union: narratives, imperatives, forecasts]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 8, 11–19. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2 [in Ukrainian]
Zibareva, O. & Voronyuk, T. (2018). Rynok kavy v Ukrayini: potochnyy stan ta perspektyvy rozvytku [Coffee market in Ukraine: current state and development prospects. Ekonomichnyy forum – Economic Forum, 1, 25–30. [in Ukrainian]
Karnaushenko, A. (2020). Kavovyy biznes yak odyn iz perspektyvnykh napryamiv pidpryyemnytstva v Ukrayini [Coffee business as one of the promising areas of entrepreneurship in Ukraine]. Zdobutky ta dosyahnennya prykladnykh ta fundamentalnykh nauk XXI stolittya: materialy mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi (T. 1), 7, 26–28. [in Ukrainian]
Kavovyy biznes v Ukrayini. Stvorennya kavyarni [Coffee business in Ukraine. Creation of a coffee shop]. (2020). Available at: https://coffee-ucc.com/ua/pro-kavu-tachay/kavovyy-biznes-v-ukrayini-stvorennya-kavyarni [in Ukrainian]
Kuznetsova, I. & Kim, A. (2023). Otsinyuvannya tekhnolohiyi upravlinnya pidpryyemstvom restorannoho biznesu v umovakh zmin [Evaluation of restaurant business enterprise management technology under conditions of change.]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen : zb. nauk. prats – Bulletin of socio-economic researches: coll. of science works, 1-2 (84-85), 83–93. [in Ukrainian]
Mazurkevych, I. (2022). Tendentsiyi rozvytku kavovoho biznesu v Ukrayini. The 5 th International scientific and practical conference [Trends in the development of the coffee business in Ukraine]. Modern research in world science‖ (August 7-9, 2022) SPC. Sci-conf.com.ua, Lviv. [in Ukrainian]
Matviychuk, T. & Tserklevych, V. (2019). Psykholohiya spozhyvachiv kavy i kompetentnist barysty [Psychology of coffee consumers and barista competence]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 58, 99–106. Available at: http://lute.lviv.ua/fileadmin/www.lac.lviv.ua/data/DOI/2522-1205-2019-58-14.pdf [in Ukrainian]
Ofitsiynyy sayt Institute for Scientific Information on Coffee [Офіційний сайт Institute for Scientific Information on Coffee]. Available at: https://www.coffeeandhealth.org/about-us/ [in Ukrainian]
Ofitsiynyy sayt Kompaniyi Proconsulting: veb-sayt [Proconsulting Company's official website: website]. Available at: https://pro-consulting.ua/ua/about [in Ukrainian]
Pyatnytska, H. (2021). Stratehiyi rozvytku restorannoho biznesu v umovakh kryzy [Strategies for restaurant business development in crisis conditions]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 2. [in Ukrainian]
Rynok kavovoho biznesu v Ukrayini [Market of coffee business in Ukraine]. (2020). Available at: https://inventure.com.ua/analytics/investments/rynokkofejnogo-biznesa-v-ukraine [in Ukrainian]
Ukrayina – u top-3 za kilkistyu vidkryttiv kavyaren u Yevropi. Blackfield. Coffee : ofits. veb-sayt [Ukraine is in the top 3 in terms of the number of coffee shop openings in Europe]. Available at: https://blackfield.coffee/ukrayina-u-top-3-za-kilkistyu-vidkrittiv-kav-yaren-u-yevropi [in Ukrainian]
Tserklevych, V., Dil, A., Blauta, A., & Dil, M. (2023). Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalnoyi kukhni Podillya: keys «restoratsiyi shpihelya» [Innovative components of the strategy of promoting a restaurant of Podillia regional cuisine: the case of Spiegel's Restaurants]. Transformatsiyna Ekonomika. 3 (03), 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11 [in Ukrainian]
Chukovskyy, A. (2017). Kavovyy top: yak pryvabyty hostey smakom kavy [Coffee top: how to attract guests with the taste of coffee]. Restorator – Restaurateur, 3, 66–68. [in Ukrainian]
Chetverta khvylya kavy: shcho tse oznachaye dlya kavovykh brendiv ta rozdribnoyi torhivli [The Fourth Wave of Coffee: What It Means for Coffee Brands and Retail]. Available at: https://posteat.ua/news/chetverta-xvilya-kavi-shho-ce-oznachaye-dlya-kavovix-brendiv-ta-rozdribno%D1%97-torgivli/ [in Ukrainian]
Shcho take 5-ta khvylya kavy? [What is the 5th wave of coffee?]. Available at: https://kavova.net.ua/ams/scho-take-5-ta-xvilja-kavi.100 [in Ukrainian].
Keefer, K. (2021). Restaurants are Investing and Innovating. Available at: https://squareup.com/us/en/townsquare/futureof-restaurants [in Ukrainian]