THEORY OF “COFFEE WAVES” AND DEVELOPMENT TRENDS OF THE COFFEE BUSINESS IN UKRAINE

Keywords: coffee, coffee drink, coffee shop, coffee wave, service economy, trend, barista, consumer

Abstract

The vision of the article is to present the unique characteristics of the first-third and forecast trends in the development of the coffee business in the conditions of the fourth and fifth "coffee waves" based on the theoretical and methodological justification of the coffee business phenomenon on world markets and the business reality of Ukraine in the conditions of the Russian-Ukrainian war. Types of coffee shops are characterized according to the "waves" of their emergence; quantitative characteristics of the world and Ukrainian markets of coffee drinks are presented. Factors and arguments in favor of the prospects for the development of the restaurant business as a component of the service economy are presented. The quantitative characteristics of the world market of coffee drinks, the main counterpart countries in the trade of products for coffee shops are succinctly summarized. A thorough analysis of the essence and content of each of the five coffee "waves" was carried out according to the parameters: content of the stage, characteristics, concentration (focusing), uniqueness and discovery within the stage. We note that the first-third stages reflect the business and cultural reality; the fourth – fifth "coffee waves" are focused on the description of new trends and futuristic forecasts of the development of the coffee business. The innovative characteristics of coffee shops of the fourth and fifth "waves", the change in the role and "business niche" of the main subjects of the coffee business are described in detail. It is assumed that the most complete coverage of the issue of modern trends in the development of the coffee business in modern Ukraine will be facilitated by the concentration of research work in the following aspects: the study of the evolution and unique historical features of coffee consumption in Ukraine and the development of an original concept of domestic coffee culture; generalization of the best world practices in the organization of coffee shops and the implementation of socio-psychological research in the field of rational and irrational choices of coffee consumers; descriptions of behavioral trends of Ukrainian coffee consumers under the conditional name "coffee during the war"; assortment, tasting characteristics of coffee and coffee drinks within the framework of the first to fifth "coffee waves".

References

Барна М. Ю., Гліненко Л. К., Дайновський Ю. А. Маркетингові дослідження у сфері готельно-ресторанного і туристичного бізнесу: проблеми і недоліки. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 1. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-1

Баженова С. Е., Пологовська Ю. Ю., Канцур І. Г. Розвиток готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення. Економіка та суспільство. 2022. № 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1280/1234

Воронюк Т. А Кав'ярня як різновид спеціалізованих закладів ресторанного господарства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2019. Вип. 202. С. 373–383.

Заячковська Г. А., Вовк С. В., Церклевич В. С. Тренди постпандемічного розвитку туризму в країнах Європейського Союзу: наративи, імперативи, прогнози. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 11–19. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2

Зібарева О. В., Воронюк Т. А. Ринок кави в Україні: поточний стан та перспективи розвитку. Економічний форум. 2018. № 1. С. 25–30.

Карнаушенко А. С. Кавовий бізнес як один із перспективних напрямів підприємництва в Україні. Здобутки та досягнення прикладних та фундаментальних наук XXI століття: матеріали міжнародної наукової конференції (Т. 1), 7 серпня, 2020 рік. Черкаси : МЦНД. С. 26–28.

Кавовий бізнес в Україні. Створення кав’ярні. 2020. URL: https://coffee-ucc.com/ua/pro-kavu-tachay/kavovyy-biznes-v-ukrayini-stvorennya-kavyarni

Кузнецова І. О., Кім А. А. Оцінювання технології управління підприємством ресторанного бізнесу в умовах змін. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (84-85). С. 83–93.

Мазуркевич, І. О. Тенденції розвитку кавового бізнесу в Україні. The 5 th International scientific and practical conference. Modern research in world science (August 7-9, 2022) SPC. Sci-conf.com.ua‖, Lviv. 2022.

Матвійчук Т., Церклевич В. Психологія споживачів кави і компетентність баристи. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. 2019. Вип. 58. С. 99–106. URL: http://lute.lviv.ua/fileadmin/www.lac.lviv.ua/data/DOI/2522-1205-2019-58-14.pdf

Офіційний сайт Institute for Scientific Information on Coffee. URL: https://www.coffeeandhealth.org/about-us/

Офіційний сайт Компанії Proconsulting: веб-сайт. URL: https://pro-consulting.ua/ua/about

П’ятницька Г. Т. Стратегії розвитку ресторанного бізнесу в умовах кризи. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 2.

Ринок кавового бізнесу в Україні. (2020). URL: https://inventure.com.ua/analytics/investments/rynokkofejnogo-biznesa-v-ukraine

Україна – у топ-3 за кількістю відкриттів кав’ярень у Європі. Blackfield.Coffee : офіц. веб-сайт. URL: https://blackfield.coffee/ukrayina-u-top-3- za-kilkistyu-vidkrittiv-kav-yaren-u-yevropi/

Церклевич В., Діль А., Блаута А., Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні Поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № 3 (03). С. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11

Чуковский А. Кавовий топ: як привабити гостей смаком кави. Ресторатор. 2017. № 3. С. 66–68.

Четверта хвиля кави: що це означає для кавових брендів та роздрібної торгівлі. URL: https://posteat.ua/news/chetverta-xvilya-kavi-shho-ce-oznachaye-dlya-kavovix-brendiv-ta-rozdribno%D1%97-torgivli/

Що таке 5-та хвиля кави? URL: https://kavova.net.ua/ams/scho-take-5-ta-xvilja-kavi.100

Keefer, K. Restaurants are Investing and Innovating. 2021. URL: https://squareup.com/us/en/townsquare/futureof-restaurants

Barna, M., Hlinenko, L. & Daynovskyy, Y. (2021). Marketynhovi doslidzhennya u sferi hotelno-restorannoho i turystychnoho biznesu: problemy i nedoliky [Marketing research in the field of hotel-restaurant and tourist business: problems and shortcomings]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 1, 15–25. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-1 [in Ukrainian]

Bazhenova S., Polohovska Y. & Kantsur, I. (2022). Rozvytok hotelno-restorannoho biznesu v umovakh sohodennya [Development of the hotel and restaurant business in today's conditions]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, 38. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1280/1234 [in Ukrainian]

Voronyuk, T. (2019). Kavyarnya yak riznovyd spetsializovanykh zakladiv restorannoho hospodarstva [Cafe as a type of specialized establishments in the restaurant industry]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka – Bulletin of the Petro Vasylenko Kharkiv National Technical University of Agriculture, 202, 373–383. [in Ukrainian]

Zayachkovska, H. A., Vovk, S. V., & Tserklevych, V. S. (2023). Trendy postpandemichnoho rozvytku turyzmu v krayinakh Yevropeyskoho Soyuzu: naratyvy, imperatyvy, prohnozy [Trends in the post-pandemic development of tourism in the countries of the European Union: narratives, imperatives, forecasts]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 8, 11–19. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2 [in Ukrainian]

Zibareva, O. & Voronyuk, T. (2018). Rynok kavy v Ukrayini: potochnyy stan ta perspektyvy rozvytku [Coffee market in Ukraine: current state and development prospects. Ekonomichnyy forum – Economic Forum, 1, 25–30. [in Ukrainian]

Karnaushenko, A. (2020). Kavovyy biznes yak odyn iz perspektyvnykh napryamiv pidpryyemnytstva v Ukrayini [Coffee business as one of the promising areas of entrepreneurship in Ukraine]. Zdobutky ta dosyahnennya prykladnykh ta fundamentalnykh nauk XXI stolittya: materialy mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi (T. 1), 7, 26–28. [in Ukrainian]

Kavovyy biznes v Ukrayini. Stvorennya kavyarni [Coffee business in Ukraine. Creation of a coffee shop]. (2020). Available at: https://coffee-ucc.com/ua/pro-kavu-tachay/kavovyy-biznes-v-ukrayini-stvorennya-kavyarni [in Ukrainian]

Kuznetsova, I. & Kim, A. (2023). Otsinyuvannya tekhnolohiyi upravlinnya pidpryyemstvom restorannoho biznesu v umovakh zmin [Evaluation of restaurant business enterprise management technology under conditions of change.]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen : zb. nauk. prats – Bulletin of socio-economic researches: coll. of science works, 1-2 (84-85), 83–93. [in Ukrainian]

Mazurkevych, I. (2022). Tendentsiyi rozvytku kavovoho biznesu v Ukrayini. The 5 th International scientific and practical conference [Trends in the development of the coffee business in Ukraine]. Modern research in world science‖ (August 7-9, 2022) SPC. Sci-conf.com.ua, Lviv. [in Ukrainian]

Matviychuk, T. & Tserklevych, V. (2019). Psykholohiya spozhyvachiv kavy i kompetentnist barysty [Psychology of coffee consumers and barista competence]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 58, 99–106. Available at: http://lute.lviv.ua/fileadmin/www.lac.lviv.ua/data/DOI/2522-1205-2019-58-14.pdf [in Ukrainian]

Ofitsiynyy sayt Institute for Scientific Information on Coffee [Офіційний сайт Institute for Scientific Information on Coffee]. Available at: https://www.coffeeandhealth.org/about-us/ [in Ukrainian]

Ofitsiynyy sayt Kompaniyi Proconsulting: veb-sayt [Proconsulting Company's official website: website]. Available at: https://pro-consulting.ua/ua/about [in Ukrainian]

Pyatnytska, H. (2021). Stratehiyi rozvytku restorannoho biznesu v umovakh kryzy [Strategies for restaurant business development in crisis conditions]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, 2. [in Ukrainian]

Rynok kavovoho biznesu v Ukrayini [Market of coffee business in Ukraine]. (2020). Available at: https://inventure.com.ua/analytics/investments/rynokkofejnogo-biznesa-v-ukraine [in Ukrainian]

Ukrayina – u top-3 za kilkistyu vidkryttiv kavyaren u Yevropi. Blackfield. Coffee : ofits. veb-sayt [Ukraine is in the top 3 in terms of the number of coffee shop openings in Europe]. Available at: https://blackfield.coffee/ukrayina-u-top-3-za-kilkistyu-vidkrittiv-kav-yaren-u-yevropi [in Ukrainian]

Tserklevych, V., Dil, A., Blauta, A., & Dil, M. (2023). Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalnoyi kukhni Podillya: keys «restoratsiyi shpihelya» [Innovative components of the strategy of promoting a restaurant of Podillia regional cuisine: the case of Spiegel's Restaurants]. Transformatsiyna Ekonomika. 3 (03), 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11 [in Ukrainian]

Chukovskyy, A. (2017). Kavovyy top: yak pryvabyty hostey smakom kavy [Coffee top: how to attract guests with the taste of coffee]. Restorator – Restaurateur, 3, 66–68. [in Ukrainian]

Chetverta khvylya kavy: shcho tse oznachaye dlya kavovykh brendiv ta rozdribnoyi torhivli [The Fourth Wave of Coffee: What It Means for Coffee Brands and Retail]. Available at: https://posteat.ua/news/chetverta-xvilya-kavi-shho-ce-oznachaye-dlya-kavovix-brendiv-ta-rozdribno%D1%97-torgivli/ [in Ukrainian]

Shcho take 5-ta khvylya kavy? [What is the 5th wave of coffee?]. Available at: https://kavova.net.ua/ams/scho-take-5-ta-xvilja-kavi.100 [in Ukrainian].

Keefer, K. (2021). Restaurants are Investing and Innovating. Available at: https://squareup.com/us/en/townsquare/futureof-restaurants [in Ukrainian]

Article views: 17
PDF Downloads: 13
Published
2024-12-18
How to Cite
Tserklevych, V., Turchyniak, M., & Polova, O. (2024). THEORY OF “COFFEE WAVES” AND DEVELOPMENT TRENDS OF THE COFFEE BUSINESS IN UKRAINE. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (4 (14), 35-42. https://doi.org/10.32782/2708-4949.4(14).2024.6