LOCAL GASTRONOMY TRENDS IN THE BUILDING OF AN EXCLUSIVE COFFEE AND PASTRY CONCEPT

Keywords: coffee, coffee shop, consumption tradition, coffee culture, Crimean Tatars, Jews, Polish-Lithuanian Commonwealth, kashrut, kosher food

Abstract

The vision of the article is to present a successful case of improving the concept of a restaurant establishment of the “coffee shop – confectionery” format based on the collaboration of trends of the third - fifth “coffee” waves and authentic coffee culture, gastronomic and culinary traditions of ethnic communities of the region. The phenomenon of exceptional success of the coffee business in global and Ukrainian restaurant practice is characterized. The steady trend of increasing coffee consumption by different categories of consumers of restaurant establishments (“coffee away from home”) is substantiated. The interpretation of the term “coffee shop” in different languages and cultures is presented. The “map” of coffee drinks “Glory Coffee” has been improved based on the trends of the fourth-fifth “waves” of development of the coffee business and coffee consumption culture (coffee tradition) of Podillia and Volhynia. The types of coffee ceremonies in the Crimean Tatar culture have been characterized, the types and methods of serving coffee have been highlighted. A concise summary of original historical works that reveal the phenomenon of coffee consumption culture in Podillia and Volhynia has been presented. It is substantiated that this phenomenon developed in the context of civilizational and military confrontation, later evolving into a local gastronomic tradition. A study on the history of gastronomy was conducted and original samples of authentic baking of ethno-national cuisines characteristic of the city of Derazhnya were offered, namely: unique technologies for making coffee on sand as a classic example of Crimean Tatar coffee culture, Tatar cookies "khurabie" ("bride's cookies"); traditional Jewish cookies for Podillia and Volhynia ("Aman's ears", bagel, flodni), prepared according to the canons of kashrut; Italian dessert "tiramisu" and basil liqueur (an addition to coffee) as a "gastronomic memory" of the reign of Queen of the Polish-Lithuanian Commonwealth Bona Sforza. The menu of pastries and desserts of the restaurant establishment was supplemented with the section "Sweets with history". The results of research work, collaboration between scientists and practitioners, and a real restaurant business enterprise will ensure the creation of a unique format of a restaurant business enterprise that will qualify for inclusion in the programs of regional and transit gastronomic routes.

References

Аджієва Е.Р. Про кримськотатарську кавову культуру. Київ, 2021. URL: https://yizhakultura.com/material/20210202_0802

Барна М.Ю., Гліненко Л.К., Дайновський Ю.А. Маркетингові дослідження у сфері готельно-ресторанного і туристичного бізнесу: проблеми і недоліки. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 1. С. 5-17. URL: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-1 (дата звернення: 28.11.2024).

Баженова С.Е., Пологовська Ю.Ю., Канцур І.Г. Розвиток готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення. Економіка та суспільство. 2022. № 38. URL: economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1280/1234 (дата звернення: 28.11.2024).

Ващук Д.П. Матеріальна спадщина кримських татар XIV– XVII ст. : Поділля і Волинь: аналіт. каталог. Кам’янець-Подільський, 2023. 48 с.

Збірник рецептур національних страв та кулінарних виробів. Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торговлі України. Наказ № 484 від 06.07.99 «Про введення Збірника рецептур національних страв і кулінарних виробів для підприємств громадського харчування» / за ред. О. Шалимінов. Київ : Арій, 2016. 992 с.

Матвійчук Т.В., Церклевич В.С. Психологія споживачів кави і компетентність баристи. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. 2019. № 58. С. 99-106. URL: http://lute.lviv.ua/fileadmin/www.lac.lviv.ua/data/DOI/2522-1205-2019-58-14.pdf (дата звернення: 25.11.2024).

Нематеріальна спадщина України. Чим особлива кримська кавова традиція та де варто спробувати каву по-кримськи. FOOD: веб-сайт. 2023. URL: https://nv.ua/ukr/food/restaurants/kava-po-krimski-yak-prigotuvati-ta-chim-osobliva-de-sprobuvati-v-kiyevi-lvovi-ta-inshih-mistah-50396737.htm(дата звернення: 25.11.2024).

Нечитайло П.О. Османська кав’ярня в Кам’янці-Подільському. І: Польові роботи, керамічний посуд, люльки, превентивна археологія в Україні, Т. 1. Київ; Кам’янець-Подільський : ОАСУ, 2022. 296 с.

Пагор В.В. Битви за Кам’янець : public history. Кам’янець-Подільський, 2020. 132 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Pahor_Valentyn/Bytvy_za_Kamianets_public_history.pdf (дата звернення: 25.11.2024).

Соболєва О.М. Кримськотатарська кухня. Київ : Видавництво ФОП Брайченко «їzhak». 2019. 126 с

Турчиняк М.К., Форись О.Г. Розвиток підприємств ресторанного господарства в західному регіоні України. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 3. С. 68-73. URL: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-3-10/ (дата звернення: 25.11.2024).

Церклевич В.С. Королева Бона та її бенкетна революція. Culture.pl: веб-сайт. 2023. URL: https://culture.pl/ua/stattia/koroleva-bona-ta-yiyi-benketna-revolyutsiya (дата звернення: 12.10.2024).

Церклевич В.С., Ставська Ю.В. Можливості інтеграції ресторанів «local food» в програми регіональних гастротурів: кейс Вінницької та Хмельницької областей. Трансформаційна економіка. 2024. № 1 (06). С. 68-75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13 (дата звернення: 25.11.2024).

Церклевич В.С., Турчиняк М.К., Польова О.Л. Теорія «кавових хвиль»і транди розвитку кавового бізнесу в Україні. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2024. № 4 (14). URL: https://journals.chdtu.ck.ua/index.php/itsf/issue/archive (дата звернення: 13.12.2024).

Четверта хвиля кави: що це означає для кавових брендів та роздрібної торгівлі. Posteat.ua: веб-сайт. 2023. URL: https://posteat.ua/news/chetverta-xvilya-kavi-shho-ce-oznachaye-dlya-kavovix-brendiv-ta-rozdribno%D1%97-torgivli/ (дата звернення: 12.10.2024).

Що таке 5-та хвиля кави? Українська кавова спільнота : веб-сайт. 2022. URL: https://kavova.net.ua/ams/scho-take-5-ta-xvilja-kavi.100 (дата звернення: 12.10.2024).

Як живуть та готують на Поділлі — інтерв’ю з дослідницею Оксаною Бас. Posteat.ua: веб-сайт. 2019. URL: https://tasteof.com.ua/about/ (дата звернення: 12.10.2024).

Adamczewski Piotr. Królowa Bona w polskiej kuchni. 2010. URL: https://adamczewski.blog.polityka.pl/2010/12/20/krolowa-bona-w-polskiej-kuchni/ (дата звернення: 12.10.2024).

Bogucka Maria. Bona Sforza. Wrocław, 2004. 311 p.

Adzhiyeva E. (2021). Pro krymsʹkotatarsʹku kavovu kulʹturu. [About Crimean Tatar coffee culture]. Kyiv. Available at: https://yizhakultura.com/material/20210202_0802 (in Ukrainian)

Barna M., Hlinenko L. & Daynovsʹkyy Y. (2021). Marketynhovi doslidzhennya u sferi hotelʹno-restorannoho i turystychnoho biznesu: problemy i nedoliky. [Marketing research in the field of hotel-restaurant and tourist business: problems and shortcomings]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, no. 1, pp. 15–25. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-1-1 (in Ukrainian)

Bazhenova S., Polohovsʹka Y. & Kantsur, I. (2022). Rozvytok hotelʹno-restorannoho biznesu v umovakh sʹohodennya. [Development of the hotel and restaurant business in today's conditions.]. Ekonomika ta suspilʹstvo – Economy and society, no. 38. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1280/1234 (in Ukrainian)

Vashchuk D. (2023). Materialʹna spadshchyna krymsʹkykh tatar XIV– XVII st. : Podillya i Volynʹ: analit. kataloh [The material heritage of the Crimean Tatars of the 14th–17th centuries: Podillia and Volyn : analyst. catalog]. 48 p.

Shalyminov O. (eds.) (2016) Zbirnyk retseptur natsionalʹnykh strav ta kulinarnykh vyrobiv. Ministerstvo zovnishnikh ekonomichnykh zv'yazkiv i torhovli Ukrayiny. Nakaz № 484 vid 06.07.99 «Pro vvedennya Zbirnyka retseptur natsionalʹnykh strav i kulinarnykh vyrobiv dlya pidpryyemstv hromadsʹkoho kharchuvannya». [Collection of recipes of national dishes and culinary products. Ministry of External Economic Relations and Trade of Ukraine. Order No. 484 of 07/06/99 "On the Introduction of the Collection of Recipes of National Dishes and Culinary Products for Catering Enterprises"]. Kyiv: Arii, 992 p.

Matviychuk T. & Tserklevych V. (2019). Psykholohiya spozhyvachiv kavy i kompetentnistʹ barysty. [Psychology of coffee consumers and barista competence]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, no. 58, pp. 99- 106. Available at: http://lute.lviv.ua/fileadmin/www.lac.lviv.ua/data/DOI/2522-1205-2019-58-14.pdf (in Ukrainian)

Nematerialʹna spadshchyna Ukrayiny. Chym osoblyva krymsʹka kavova tradytsiya ta de varto sprobuvaty kavu po-krymsʹky. Intangible heritage of Ukraine. (2024). What is special about the Crimean coffee tradition and where you should try Crimean coffee. Available at: https://nv.ua/ukr/food/restaurants/kava-po-krimski-yak-prigotuvati-ta-chim-osobliva-de-sprobuvati-v-kiyevi-lvovi-ta-inshih-mistah-50396737.htm (in Ukrainian)

Nechytaylo P. (2022). Osmansʹka kavʺyarnya v Kamʺyantsi-Podilʹsʹkomu. I. Polʹovi roboty, keramichnyy posud, lyulʹky. [Ottoman coffee shop in Kamianets-Podilskyi. Field works, ceramic dishes, cradles]. Vol. 1. Kyiv; Kamianets-Podilskyi: OASU, 296 p. (in Ukrainian)

Pahor V. (2020). Bytvy za Kamʺyanetsʹ: public history. [Battles for Kamianets: public history]. Kamianets-Podilskyi. 132 p. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Pahor_Valentyn/Bytvy_za_Kamianets_public_history.pdf (in Ukrainian)

Sobolyeva O. (2019). Krymsʹkotatarsʹka kukhnya. [Crimean Tatar cuisine]. Kyiv : Vydavnytstvo FOP Braichenko «izhak»,126 p. (in Ukrainian)

Turchynyak, M. K., & Forysʹ, O. (2021). Rozvytok pidpryyemstv restorannoho hospodarstva v zakhidnomu rehioni Ukrayiny. [Development of restaurant enterprises in the western region of ukraine]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi – Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, no. 3, pp. 68-73. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-3-10/ (in Ukrainian)

Tserklevych V. (2023). Koroleva Bona ta yiyi benketna revolyutsiya. [Queen Bona and her Banquet Revolution]. Available at: https://culture.pl/ua/stattia/koroleva-bona-ta-yiyi-benketna-revolyutsiya (in Ukrainian)

Tserklevych V., & Stavsʹka Y. (2024). Mozhlyvosti intehratsiyi restoraniv «local food» v prohramy rehionalʹnykh hastroturiv: keys Vinnytsʹkoyi ta Khmelʹnytsʹkoyi oblastey. [Possibilities of integrating "local food" restaurants into programs of regional gastro tours: the case of Vinnytsia and Khmelnytskyi regions]. Transformatsiyna ekonomika - Transformational economy, no. 1 (06), pp. 68-75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13 (in Ukrainian)

Тserklevych V, Turchynyak M, Polʹova O. (2024). Teoriya «kavovykh khvylʹ» i trendy rozvytku kavovoho biznesu v ukrayini [Theory of "coffee waves" and development trends of the coffee business in Ukraine]. Innovatsiyi ta tekhnolohiyi v sferi posluh i kharchuvannya - Innovations and technologies in the field of services and food, no. 4 (14). (in Ukrainian)

Chetverta khvylya kavy: shcho tse oznachaye dlya kavovykh brendiv ta rozdribnoyi torhivli [The Fourth Wave of Coffee: What It Means for Coffee Brands and Retail]. Available at: https://posteat.ua/news/chetverta-xvilya-kavi-shho-ce-oznachaye-dlya-kavovix-brendiv-ta-rozdribno%D1%97-torgivli/ (in Ukrainian)

Shcho take 5-ta khvylya kavy? [What is the 5th wave of coffee?]. Available at: https://kavova.net.ua/ams/scho-take-5-ta-xvilja-kavi.100 (in Ukrainian)

Yak zhyvutʹ ta hotuyutʹ na Podilli — intervʺyu z doslidnytseyu Oksanoyu Bas (2019) [How they live and cook in Podilla — an interview with researcher Oksana Bas]. Taste of Ukraine. Available at: https://tasteof.com.ua/about/(in Ukrainian)

Adamczewski Piotr. (2020). Królowa Bona w polskiej kuchni [Queen Bona in Polish cuisine]. Available at: https://adamczewski.blog.polityka.pl/2010/12/20/krolowa-bona-w-polskiej-kuchni/

Bogucka Maria (2004). Bona Sforza [Bona Sforza]. Wrocław. 311 p.

Article views: 14
PDF Downloads: 15
Published
2025-02-19
How to Cite
Tserklevych, V., Turchyniak, M., & Yaglinska, A. (2025). LOCAL GASTRONOMY TRENDS IN THE BUILDING OF AN EXCLUSIVE COFFEE AND PASTRY CONCEPT. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1 (15), 76-83. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(15).2025.13