PRACTICE OF MANAGING BUSINESS PROCESSES IN TOURISM AND HOTEL AND RESTAURANT INDUSTRY IN MODERN CONDITIONS

Keywords: business process, enterprise, process management, management, managerial decisions, theory of managerial decision making

Abstract

The purpose of the article is to summarize and systematize, on the example of fundamental and modern theories and methods of business process management, the feasibility of their application in the practice of modern management in tourism and hotel and restaurant business. The methodology is based on the principles of systematicity and science. The scientific article summarizes and systematizes, on the example of fundamental and modern theories and methods of business process management, the feasibility of their application in the practice of modern management in tourism and GRB. The article analyzes the theoretical and methodological foundations for taking into account various scenarios in the business processes of enterprises, assessing threats and opportunities in the pessimistic, realistic and optimistic scenarios. The factors of influence in the formation of a business plan that correspond to the endogenous and exogenous environment are investigated. The peculiarities of business processes in the tourism industry, hotel and restaurant business are taken into account. The author emphasizes the importance of taking into account such functions as planning, organization, motivation and control in the process of managing enterprises in the tourism and hotel and restaurant business. The importance of the role of strategy development and implementation, flexible and continuous planning in the practice of business process management in tourism and hotel and restaurant industry is confirmed. The author confirms the role and importance of business planning in the economic activities of tourism enterprises and SRBs at the global level and in Ukraine in particular, as a form of program planning to adapt to situations related to the extraordinary negative impact of external and internal factors, etc. The author proves that optimization of business processes of enterprises under conditions of uncertainty and crisis is a tool for adaptation of the relevant business processes to modern conditions. The results of the study may be useful for employees of the tourism industry, hotel and restaurant business, and the service sector in general; researchers, teachers, students of higher education institutions, who study, in particular, the specialties "Tourism" and "Hotel and Restaurant Business".

References

Бриндзя З.Ф., Кулик А.М. Прагматика удосконалення планування та управління в готельно-ресторанному бізнесі. Інноваційна економіка. економіка та конкурентоспроможність підприємств. Науково-виробничий журнал. 2020. № 85. С. 56–64. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2020.7-8.8

Гапоненко Г.І., Євтушенко О.В., Шамара І.М. Значення бізнес-плану для ефективного функціонування підприємств туристичної індустрії в умовах кризи. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2020. Вип. 11. С. 104–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H12

Гурбик Ю.Ю., Біляєв С.С., Сальнікова М.В. Бізнес-планування як ефективний метод антикризового управління компанією: теоретико-методологічний аспект. Причорноморські економічні студії. 2018. Випуск 32. С. 83–87. URL: http://bses.in.ua/journals/2018/32_2018/18.pdf

Дівенко Ю.І. Організаційні засади розробки концепції підприємства ресторанного господарства. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України» (м. Одеса, 10 квітня 2019 р.). Одеса: ОНЕУ, 2019. С. 428–431. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/divenko.htm

Доценко В.Ф., Косова Т.Д., Ярошевська О.В. Корпоративне управління в готельно-ресторанному господарстві: організація, стандартизація, фінансіалізація. БІЗНЕСІНФОРМ. 2020. № 6. С. 181–189. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-6_0-pages-181_189.pdf

Зінченко В. Особливості бізнес-планування в сфері обслуговування. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2019. Вип. 2 (2). С. 284–291. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2.2019.188213

Кондратюк О. М., Пшеничний В. І. Бізнес-планування в підприємницькому середовищі: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 26. Частина 1. С. 90–94. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27587

Круковська О.В. Нові організаційно-економічні засади управління послугами в індустрії гостинності на рівні підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Агросвіт. 2022. № 3. С. 70–76. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2022.3.70

Кушнірук В., Величко О., Коваль О. Управління бізнес-процесами в готельно-ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2023. № 47. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2157/2086

Милько І.П. Концептуальні засади розробки стратегії розвитку готельно-ресторанного комплексу України. Економічний форум. 2019. № 1(4). С. 90–97. DOI: https://doi.org/10.36910/6765-2308-8559-2019-4-14

Ольшанський О.В. Процесне управління підприємствами у сучасних організаційно-економічних концепціях. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. №4 (72). Ч. 2. С 71–77. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2019_4%282%29__12

Ольшанський О.В., Смігунова О.В. Концептуальні засади управління бізнес-процесами підприємств торгівлі та готельно-ресторанного господарства : монографія. Держ. біотехнол. ун-т. Харків : Друк. Мадрид, 2023. С. 139–154. URL: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/27115

Ольшанський О.В., Ткаченко О.П., Ткачова С.С. Імплементація процесного підходу у теорію прийняття управлінських рішень. Економічний простір: Збірник наукових праць. №166. Дніпро: ПДАБА, 2021. С. 53–58. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/166-9

Ольшанський О.В. Удосконалення менеджменту підприємства шляхом створення системи бізнес-процесів. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. №1(18). С. 162–165. URL: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2472

Разінькова М.Ю. Етапи проведення маркетингового планування в ресторанному бізнесі. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 62–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.2.62

Рябенька М.О., Постова В.В. Формування комплексної стратегії маркетингу готельних послуг. Ефективна економіка. 2021. № 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.110

Селютін В.М., Ольшанський О.В. Селютін С.В. Концептуальна модель системи стратегічного управління підприємством ресторанного господарства. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31(70). № 4. Ч. 2. С. 1–7. URL: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/31_70_4/31_70_4_2.pdf

Селютін В., Яцун Л., Ольшанський О.В. SWOT-F-аналіз ресторанного господарства м. Харкова. Економічний аналіз. 2020. Том 30. № 1. С. 192–200. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.01.192

Cівашенко Т.В., Панасюк І.П. Теоретичні засади управління бізнес-процесами у підприємствах ресторанного господарства. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 3 (14). С. 230–236. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/40.pdf

Тітомир Л.А., Данилова О.І. Концептуальні засади стратегій розвитку готельно-ресторанних підприємств на півдні України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2019. Випуск 33. С. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-33-27

Угоднікова О.І. Концептуальні підходи до модернізації механізмів державного регулювання туризму та готельно-ресторанного господарства шляхом впровадження стейкхолдерно-орієнтованою моделлю стратегічного розвитку. Право та державне управління. 2020. № 1. Том 2. С. 189–195. DOI https://doi.org/10.32840/pdu.2020.1-2.29

Цвілий С.М. Структура бізнес-плану підприємства. Маркетинг в готельно-ресторанному господарстві : навчальний посібник. Редакц. С.М. Цвілий, Т.С. Кукліна, В.М. Зайцева. Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка». 2023. С. 203–205. URL: http://eir.zntu.edu.ua/bitstream/123456789/9584/1/NP_Tsviliy.pdf

Якименко-Терещенко Н.В. Оцінка конкурентоспроможності підприємств готельно-ресторанного бізнесу під час складання бізнес плану. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 24. С. 299–303. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/24_2018_ukr/52.pdf

Bryindzia Z. F., Kulyk A. M. (2020) Prahmatyka udoskonalennia planuvannia ta upravlinnia v hotelno-restorannomu biznesi [Pragmatics of improving planning and management in the hotel and restaurant business]. Innovative economy. economy and competitiveness of enterprises. Scientific and production journal. no. 85, pр. 56–64. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2020.7-8.8 (in Ukrainian)

Haponenko H., Yevtushenko O., Shamara I. (2020) Znachennia biznes-planu dlia efektyvnoho funktsionuvannia pidpryiemstv turystychnoi industrii v umovakh kryzy [The importance of a business plan for the effective functioning of the enterprises of the sphere of services in the conditions of crisis]. International Relations. Еconomics. Country Studies. Tourism (IRECST), issue 11, pр. 104–110. DOI: https://doi.org/10.26565/2310H9513H2020H11H12 (in Ukrainian)

Hurbyk Yu. Yu., Bilyayev S. S., Salʹnikova M. V. (2018) Biznes-planuvannya yak efektyvnyy metod antykryzovoho upravlinnya kompaniyeyu: teoretyko-metodolohichnyy aspekt [Business planning as an effective method of anti-crisis management of the company: theoretical and methodological aspect]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol 32, pp. 83–87. Available at: http://bses.in.ua/journals/2018/32_2018/18.pdf (in Ukrainian)

Divenko Y. I. (2019) Orhanizatsiini zasady rozrobky kontseptsii pidpryiemstva restorannoho hospodarstva [Organisational principles of developing the concept of a restaurant business enterprise]. Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference "Tourist and Hotel and Restaurant Business: World Experience and Development Prospects for Ukraine" (Odesa, 10 April 2019). Odesa: ONEU, pр. 428–431. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/divenko.htm (in Ukrainian)

Dotsenko V. F., Kosova T. D., Yaroshevska O. V. (2020) Korporatyvne upravlinnia v hotelno-restorannomu hospodarstvi: orhanizatsiia, standartyzatsiia, finansializatsiia [Corporate Management in the Hotel and Restaurant Industry: Organization, Standardization, Financialization]. BUSINESSINFORM, pр. 181–189. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-6_0-pages-181_189.pdf (in Ukrainian)

Zinchenko V. (2019) Osoblyvosti biznes-planuvannia v sferi obsluhovuvannia [Features of business planning in the service sector]. Restaurant and hotel consulting. Innovations, vol. 2, no. 2. pp. 284–291. Available at: http://restauranthotel.knukim.edu.ua/article/view/188213/188256 (in Ukrainian)

Kondratyuk O. M., Pshenychnyy V. І. (2019) Biznes-planuvannya v pidpryyemnytsʹkomu seredovyshchi: teoretychnyy aspekt [Business planning in the entrepreneurial environment: theoretical aspect]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, vol 26, part 1, pp. 90–94. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27587 (in Ukrainian)

Krukovska O. (2022) Novi orhanizatsiino-ekonomichni zasady upravlinnia posluhamy v industrii hostynnosti na rivni pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu [New organizational and economic principles of service management in the hospitality industry at the level of hotel and restaurant business enterprises]. Agrosvit, no. 3, pр. 70–76. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2022.3.70 (in Ukrainian)

Kushniruk V., Velychko O., Koval O. (2023) Upravlinnia biznes-protsesamy v hotelno-restorannomu biznesi [Business process management in the hotel and restau-rant business]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 47. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2157/2086 (in Ukrainian)

Mylko I. (2019) Kontseptualni zasady rozrobky stratehii rozvytku hotelno-restorannoho kompleksu Ukrainy [Conceptual bases for elaboratingthe strategy of hotelrestaurant complex development in Ukraine]. Economic Forum, no. 1(4), pp 90–97. DOI: https://doi.org/10.36910/6765-2308-8559-2019-4-14 (in Ukrainian)

Olshanskiy O. (2019) Protsesne upravlinnia pidpryiemstvamy u suchasnykh orhanizatsiino-ekonomichnykh kontseptsiiakh [The process management of companies in modern organizational and economic concepts]. Problems of the systemic approach in the economy, no. 4 (72), p. 2, pр 71–77. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2019_4%282%29__12 (in Ukrainian)

Olshanskyi O. V., Smihunova O. V. (2023) Kontseptualni zasady upravlinnia biznes-protsesamy pidpryiemstv torhivli ta hotelno-restorannoho hospodarstva [Conceptual bases of business processes management of trade and hotel and restaurant enterprises]. monograph. Kharkiv State Biotechnology University. Druk. Madrid. Рр. 139–154. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/27115/1/mon_Olshanskyy %20_Smihunova_2023.pdf (in Ukrainian)

Olshanskiy O., Tkachenko O., Tkachova S. (2021) Implementatsiia protsesnoho pidkhodu u teoriiu pryiniattia upravlinskykh rishen [Implementation of process management in theory of management decision making]. Economic space: Collection of scientific papers. Dnipro: PGASA. No. 166. pр. 53–58. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/166-9 (in Ukrainian)

Olshanskyi O. V. (2019) Udoskonalennia menedzhmentu pidpryiemstva shliakhom stvorennia systemy biznes-protsesiv [Improving the management of the enterprise by creating a system of business processes]. Eastern Europe: economy, business and governance. no. 1(18). pр. 162–165. Available at: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/ xmlui/handle/123456789/2472 (in Ukrainian)

Razinkova M. Yu. (2020) Etapy provedennia marketynhovoho planuvannia v restorannomu biznesi [Stages of marketing planning in the restaurant business]. The economy and the state. no. 2. pр. 62–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.2.62 (in Ukrainian)

Riabenka M., Postova V. (2021) Formuvannia kompleksnoi stratehii marketynhu hotelnykh posluh [Formation of a comprehensive strategy of hotel services marketing]. Efektyvna Ekonomika. vol. 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.110 (in Ukrainian)

Seliutin V., Olshanskiy O., Seliutin S. (2020) Kontseptualna model systemy stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom restorannoho hospodarstva [Conceptual model of the restaurant enterprise strategic management system]. Scientific Notes of V.I. Vernadsky Taurida National University. Series: Economics and management. Vol. 31(70). no. 4. part 2. pр. 1–7. Available at: https://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/ journals/2020/31_70 _4/31_70_4_2.pdf (in Ukrainian)

Seliutin V., Yatsun L., Olshanskiy О. (2020) SWOT-F-analiz restorannoho hospodarstva m. Kharkova [SWOT-F-analysis of restaurant business in Kharkiv]. Economic Analysis, volume 30. no. 1. pр. 192–200. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.01.192 (in Ukrainian)

Sivashenko T., Panasyuk I. (2019) Teoretychni zasady upravlinnia biznes-protsesamy u pidpryiemstvakh restorannoho hospodarstva [Theoretical principles of management of business processes in enterprises of the restaurant household]. Priazovsky Economic Herald, issue 3 (14). pр. 230–236. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/40.pdf (in Ukrainian)

Titomir L., Danylova O. (2019). Kontseptualni zasady stratehii rozvytku hotelno-restorannykh pidpryiemstv na pivdni Ukrainy [Conceptual basis of the development strategy of hotel and restaurant enterprises in the south of Ukraine]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series "Economic Sciences". issue 33. pр. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-33-27 (in Ukrainian)

Uhodnikova O. (2020) Kontseptualni pidkhody do modernizatsii mekhanizmiv derzhavnoho rehuliuvannia turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva shliakhom vprovadzhennia steikkholderno-oriientovanoiu modelliu stratehichnoho rozvytku [Conceptual approaches to mechanisms modernization of public administrative regulation of tourism and hospitality and restaurant industry by introduction of stakeholder-oriented strategic development model]. Law and Public Administration. no. 1. vol. 2. pр. 189–195. DOI: https://doi.org/10.32840/pdu.2020.1-2.29 (in Ukrainian)

Tsvilyi S. M. (2023) Struktura biznes-planu pidpryiemstva. Marketynh v hotelno-restorannomu hospodarstvi [Structure of the business plan of the enterprise. Marketing in the hotel and restaurant industry] : Study guide. Ed. S. M. Tsvilyi, T. S. Kuklina, V. M. Zaitseva. Zaporizhzhia: National University of Zaporizhzhia Polytechnic. pр. 203–205. Available at: http://eir.zntu.edu.ua/bitstream/123456789/9584/1/NP_Tsviliy.pdf (in Ukrainian)

Yakymenko-Tereshchenko N. V. (2018) Otsinka konkurentospromozhnosti pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu pid chas skladannia biznes planu [Evaluation of competitiveness of enterprises engaged in hotel-restaurant business when drafting a business plan]. Infrastruktura rynku. is. 24. pp. 299–303. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/24_2018_ukr/52.pdf (in Ukrainian)

Article views: 13
PDF Downloads: 6
Published
2024-10-22
How to Cite
Chepurda, L., Herman, I., & Adamenko, Y. (2024). PRACTICE OF MANAGING BUSINESS PROCESSES IN TOURISM AND HOTEL AND RESTAURANT INDUSTRY IN MODERN CONDITIONS. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (3 (13), 76-85. https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(13).2024.12