GASTRONOMIC TOURISM AS A BRANDING TOOL OF THE REGIONS OF UKRAINE

Keywords: gastronomic tourism, culinary heritage, ethnic restaurant, region, diagnosis, strategy, management

Abstract

The article reveals the meaningful characteristics of the concept of "gastronomic tourism", factors of the development of gastronomic tourism, carried out an analytical study of the gastronomic tourism of the regions of Ukraine, revealed the characteristics of the activity of the sphere of gastronomic tourism in the modern period, proposed ways of developing the sphere of gastronomic tourism in Ukraine during the war period. The main goal of the conducted research is to identify the potential of gastronomic tourism as an effective tool for branding the regions of Ukraine. The analysis of scientific sources on the direction of the development of gastronomic tourism shows that the publications highlight insufficient elements characterizing the development of gastronomic tourism as a branding tool in the regions of Ukraine at the present time. The systematization of literary sources and approaches to solving the problem of strategic diagnosis of gastronomic tourism as a branding tool implies the presence of a wide range of issues related to the factors of the development of culinary traditions of the regions of Ukraine, the research is not enough. The relevance of highlighting the problem of gastronomic tourism is important, since its development contributes to the preservation of the culinary heritage of the regions of Ukraine, economic growth, the formation of a positive image and the development of innovations in the regions of our country. Gastronomic tourism has significant potential for increasing the tourist attractiveness of regions and creating unique culinary experiences for tourists. Economic and statistical data, comparison, generalization, specification, synthesis and analysis were used in the research process. The object of the study is the development of gastronomic tourism as a branding tool for the regions of Ukraine. The study confirms and theoretically proves that gastronomic tourism in Ukraine currently has its advantages and disadvantages. Practical significance is achieved by the possibilities of using the developed conclusions and recommendations for the introduction of innovations in the development of gastronomic tourism and management of gastrotourism in the context of entering the international market. The practical value of the conducted research is that its results can be used to form a strategy for the development of gastronomic tourism, both in the region and in Ukraine. The actual application of the results and implementation of the proposed measures will have a positive impact on the development of the gastronomic tourism market.

References

Братіцел М.Л. Національні екокультурні традиції в сучасних ресторанних закладах. Культура і мистецтво у сучасному світі. 2019. Вип. 20. С. 44–52. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kmss_2019_20_6 (дата звернення: 10.06.2024).

Коркуна О.І., Никига О.В., Підвальна О.Г. (). Гастрономічний туризм як чинник соціально-економічного розвитку територіальних громад. Економічний простір. 2020. № 155. С. 40–43.

Корнілова В.В., Корнілова Н.В. Сучасні тенденції розвиту гастрономічного туризму. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (дата звернення: 10.06.2024).

Костиря І.О., Білецька О.О. Гастрономічний туризм як інструмент культурного брендингу України. Питання культурології. 2021. № (38). С. 301–313. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247174

Красовський С.О. Гастрономічний туризм як актуальний тренд сучасної культури. Питання культурології. 2021. № (37). С. 169–180.

Matviichuk L., Lepkyi M., Dashchuk Y., Sydoruk S., Mezentseva I. Approach to formation of enogastronomic tourism based on the geographical indication system. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 2023. № 31(4). С. 689–701. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.15421/112265

Матвійчук Л., Чепурда Л., Чепурда Г. Перспективи впровадження системи управління безпечністю та якістю продукції ресторанного господарства. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2022. № (2 (6). С. 9–14. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(6).2022.2

Нестерчук І. Гастрономічний туризм: історія, теорія і сучасні практики. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Географічні науки. 2017. № 6. С. 193–199.

Омельницька В.О. Сутність та класифікація видів гастрономічного туризму. Приазовський економічний вісник. 2018. № 1 (6). С. 15–20.

Офіційний сайт Міжнародної асоціації гастрономічного туризму. URL: http://www.worldfoodtravel.org.

Рубіш М.А., Чорній М.В., Зеленська Л.В. Гастрономічний туризм як засіб активізації туристичних дестинацій. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Економіка»: збірник наукових праць / гол. ред. Т.В. Черничко. Мукачево : МДУ, 2020. Випуск 1(13). С. 61–66.

Саркісян Г.О. Роль і значення стимулювання гастрономічного туризму в структурі розвитку регіональних туристичних ринків України. Український журнал прикладної економіки. 2020. № 5(1). С. 312–320.

Фесенко Г.О. Гастротуризм як актуальний тренд сучасного розвитку сфери туризму в Україні. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». 2021. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2021/202

Bratitsel M. L. (2019) National eco-cultural traditions in modern restaurants. Culture and art in the modern world, vol. 20, pp. 44–52. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kmss_2019_20_6 (accessed June 10, 2024). (in Ukrainian)

Korkuna O. I., Nikyga O. V., Podvalna O. G. (2020) Gastronomic tourism as a factor of socio-economic development of territorial communities. Economic space, no. 155, pp. 40–43. (in Ukrainian)

Kornilova V. V., Kornilova N. V. (2018) Modern trends in the development of gastronomic tourism. Efficient economy, no. 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (accessed June 10, 2024). (in Ukrainian)

Kostyria I. O., Biletska O. O. (2021) Gastronomic tourism as a tool of cultural branding of Ukraine. Issues of cultural studies, no. (38), pp. 301–313. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.247174 (in Ukrainian)

Krasovsky S. O. (2021) Gastronomic tourism as an actual trend of modern culture. Issues of cultural studies, no. (37), pp. 169–180. (in Ukrainian)

Matviichuk L., Lepkyi M., Dashchuk Y., Sydoruk S., Mezentseva I. (2023) Approach to formation of enogastronomic tourism based on the geographical indication system. Journal of Geology, Geography and Geoecology, no. 31(4), pp. 689–701. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.15421/112265 (in Ukrainian)

Matviychuk L., Chepurda L., Chepurda G. (2022) Prospects for the implementation of the management system for the safety and quality of products in the restaurant industry. Innovations and technologies in the field of services and food, no. (2 (6), pp. 9–14. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(6).2022.2 (in Ukrainian)

Nesterchuk I. (2017) Gastronomic tourism: history, theory and modern practices. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Geographical Sciences, no. 6. pp. 193–199. (in Ukrainian)

Omelnytska V. O. (2018) The essence and classification of types of gastronomic tourism. Priazov Economic Herald, no. 1 (6), pp. 15–20. (in Ukrainian)

Official website of the International Association of Gastronomic Tourism. Available at: http://www.worldfoodtravel.org.

Rubish M. A., Chornii M. V., Zelenska L. V. (2020) Gastronomic tourism as a means of revitalizing tourist destinations. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. "Economics" series: a collection of scientific works / head. ed. T. V. Chernychko Mukachevo: MSU. Issue 1(13), pp. 61–66. (in Ukrainian)

Sarkisian G. O. (2020) The role and importance of stimulating gastronomic tourism in the structure of the development of regional tourist markets of Ukraine. Ukrainian Journal of Applied Economics, no. 5(1), pp. 312–320. (in Ukrainian)

Fesenko G. O. (2021) Gastrotourism as a current trend in the modern development of tourism in Ukraine. Electronic scientific publication "Efficient Economy". no. 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2021/202. (in Ukrainian)

Article views: 19
PDF Downloads: 6
Published
2024-10-22
How to Cite
Lepkiy, M., & Levchuk, O. (2024). GASTRONOMIC TOURISM AS A BRANDING TOOL OF THE REGIONS OF UKRAINE. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (3 (13), 62-68. https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(13).2024.10