ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ В ТУРИСТИЧНОМУ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ

Ключові слова: управління проєктами, туризм, готельно-ресторанний бізнес, туристичний проєкт, туристичний продукт, особливості, життєвий цикл проєкту

Анотація

Впровадження проєктного підходу в будь-якій галузі економіки країни спрямоване на ефективне використання ресурсів, оптимізацію процесів та досягнення стратегічних цілей шляхом чіткого планування та виконання різних ініціатив. Такий підхід допомагає компаніям краще організовувати свою діяльність, підвищувати конкурентоспроможність і відповідати вимогам сучасного ринку. Тому варто розглянути питання впровадження методології управління проєктами в туристичному та готельно-ресторанному бізнесі. До повномасштабного вторгнення РФ в Україну, протягом останніх десяти років у великих містах країни спостерігалося стрімке зростання туристичного та готельно-ресторанного бізнесу. На ринку з'являлися великі міжнародні мережі, збільшувалася кількість невеликих приватних готелів, а також модернізувалися старі радянські заклади. Кількість проєктів у цій сфері постійно зростала, особливо перед проведенням важливих подій і великих заходів. Водночас менеджери проєктів часто стикалися з викликами щодо ефективного управління і балансу між фінансами, якістю та термінами виконання. Це питання залишається актуальним і сьогодні. У статті обґрунтована необхідність дослідження особливостей управління проєктами в туристичному та готельно-ресторанному бізнесі й проаналізовано поняття «туристичний проєкт» та «туристичний продукт» з точки зору проєктного підходу. Наведена класифікація туристичних проєктів за наступними ознаками: за масштабом, за географічним принципом, за метою, за тривалістю виконання, за джерелами фінансування та за кількістю учасників. Обґрунтовано етапи життєвого циклу туристичного проєкту, що відповідають життєвому циклу туристичного продукту, який повинен бути оновлений чи удосконалений до завершення етапу зрілості попереднього продукту. На основі теорії життєвого циклу туристичного проєкту, яка повністю узгоджується з принципами управління проєктами, можна стверджувати, що вона визначає чітку послідовність створення туристичного продукту, який у підсумку стає товаром, тобто проєктом. Загалом, розробка туристичного продукту у форматі проєкту підвищує рівень туристичної індустрії, наближаючи її до сучасних високотехнологічних секторів економіки.

Посилання

A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide). Seventh Edition. 2021. USA : PMI. 237 p.

Данченко О. Б. Методологія інтегрованого управління відхиленнями в проєктах : дис... д-ра техн. наук : 05.13.22. Київ : Київ. нац. ун-т буд-ва і архітектури, 2015. 347 с.

Turginbayeva A., Nurseitova G., Zhakupbekova G., Doszhanov K., Konysbay A. (2020). Ability to Use Flexible Project Management in the Hotel Business. E3S Web of Conferences. 2020. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202015904009

Wut T., Xu J., Wong S. Crisis management research (1985–2020) in the hospitality and tourism industry: A review and research agenda. Tourism Management. 2021. Vol. 85, № 104307. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104307

Kasemsap K. Facilitating Hospitality and Tourism Management in Global Business. Foreign Direct Investments. 2020. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0201-2.CH016

Барвінок Н., Подзігун С. Проєктний підхід до управління маркетингом в туризмі. Економічні горизонти. 2023. № 4(26). С. 117–124. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(26).2023.292676

Mamotenko D., Shelemetieva T. Project management in tourism taking into account risk and uncertainty. Market Infrastructure. 2023. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct74-29

Noordzy G., Whitfield, R. Project Management of New Hotel Openings. 2015. P. 140–163. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8565-9.CH006

Morgan M. O., Okon E. E., Emu W. H., Olubomi O. I. E., Edodi H. U. Tourism management: a panacea for sustainability of hospitality industry. GeoJournal of Tourism and Geosites. 2021. Vol. 37(3). P. 783–791. DOI: https://doi.org/10.30892/gtg.37307-709

Gelbman A. Tourist Experience and Innovative Hospitality Management in Different Cities. Sustainability. 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/SU13126578

Постова В. В. Сучасні тенденції управління проєктами в готельному та ресторанному бізнесі. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2023. № 3 (9). С. 44–48. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(9).2023.7

Козловський Є. В., Ткаченко Т. І. Особливості управління проектами в сфері туризму на основі застосування механізмів державно-приватного партнерства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 9. С. 78–82. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.9.78

Білега О. В., Авакян А. Особливості управління проектами у сфері готельного бізнесу. Управління проектами: проектний підхід в сучасному менеджменті: матеріали IХ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 11-12 жовтня 2018 р.). Одеса : ОДАБА, 2018. С. 190–193.

Бедрій Д. І., Адам Г. Ф. Проблеми реалізації туристичних проектів на півдні Одещини. Розвиток маркетингової діяльності в умовах економічної глобалізації: тези доповідей Х Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 24 квітня 2018 року). Одеса : ОДАБА, 2018. С. 21–25.

Тимейчук A. M. Управління туристичними проектами як основний функціональний елемент практичного туризмознавства. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. № 50. С. 379–383.

A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide). Seventh Edition. (2021). USA: PMI. 237 p.

Danchenko O. B. (2015). Metodolohiya intehrovanoho upravlinnya vidkhylennyamy v proyektakh [Methodology of integrated management of deviations in project]: dys. dr. tech. sciences: 05.13.22. Kyiv: Kyiv. National University of Building and Architecture. 347 p. [in Ukrainian]

Turginbayeva A., Nurseitova G., Zhakupbekova G., Doszhanov K. & Konysbay A. (2020). Ability to Use Flexible Project Management in the Hotel Business. E3S Web of Conferences. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202015904009

Wut T., Xu J. & Wong S. (2021). Crisis management research (1985-2020) in the hospitality and tourism industry: A review and research agenda. Tourism Management. Vol. 85. № 104307. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104307

Kasemsap K. (2020). Facilitating Hospitality and Tourism Management in Global Business. Foreign Direct Investments. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0201-2.CH016

Barvinok N. & Podzihun S. (2023). Proyektnyy pidkhid do upravlinnya marketynhom v turyzmi [Project approach to marketing management in tourism]. Economies' Horizons. Vol. 4(26). P. 117–124. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(26).2023.292676 [in Ukrainian]

Mamotenko D. & Shelemetieva T. (2023). Upravlinnya proyektamy v turyzmi z urakhuvannyam ryzyku ta nevyznachenosti [Project management in tourism taking into account risk and uncertainty]. Market Infrastructure. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct74-29 [in Ukrainian]

Noordzy G. & Whitfield R. (2015). Project Management of New Hotel Openings. P. 140–163. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8565-9.CH006

Morgan M. O., Okon E. E., Emu W. H., Olubomi O. I. E. & Edodi H. U. (2021). Tourism management: a panacea for sustainability of hospitality industry. GeoJournal of Tourism and Geosites. Vol. 37(3). P. 783–791. DOI: https://doi.org/10.30892/gtg.37307-709

Gelbman A. (2021). Tourist Experience and Innovative Hospitality Management in Different Cities. Sustainability. DOI: https://doi.org/10.3390/SU13126578

Postova V. V. (2023). Suchasni tendentsiyi upravlinnya proyektamy v hotelʹnomu ta restorannomu biznesi [Modern trends in project management in the hotel and restaurant business]. Innovations and technologies in the field of services and food. No. 3(9). P. 44–48. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(9).2023.7. [in Ukrainian]

Kozlovskyi E. V. & Tkachenko T. I. (2019). Osoblyvosti upravlinnya proektamy v sferi turyzmu na osnovi zastosuvannya mekhanizmiv derzhavno-pryvatnoho partnerstva [Peculiarities of project management in the field of tourism based on the use of public-private partnership mechanisms]. Investments: practice and experience. No. 9. P. 78–82. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.9.78. [in Ukrainian]

Bilega O. V., Avakyan A. (2018). Osoblyvosti upravlinnya proektamy u sferi hotelʹnoho biznesu [Peculiarities of project management in the field of hotel business]. Project management: project approach in modern management: materials of the IX Intern. science and practice conf. (Odesa, October 11-12, 2018). Odesa: ODABA. P. 190–193. [in Ukrainian]

Bedrii D. I., Adam G. F. (2018). Problemy realizatsiyi turystychnykh proektiv na pivdni Odeshchyny [Problems of implementing tourist projects in the south of Odesa]. Development of marketing activities in the conditions of economic globalization: theses of the reports of the X Intern. science and practice conf. (Odesa, April 24, 2018). Odesa: ODABA. P. 21–25. [in Ukrainian]

Timeychuk A .M. (2018). Upravlinnya turystychnymy proektamy yak osnovnyy funktsionalʹnyy element praktychnoho turyzmoznavstva [Tourism project management as the main functional element of practical tourism science]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. No. 50. P. 379–383. [in Ukrainian]

Переглядів статті: 17
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2024-10-22
Як цитувати
Данченко, О., Чепурда, Г., & Куракін, О. (2024). ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ В ТУРИСТИЧНОМУ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (3 (13), 95-100. https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(13).2024.14