МЕНЕДЖМЕНТ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
Анотація
Ця стаття присвячена дослідженню менеджменту в готельно-ресторанному бізнесі України, особливо з огляду на виклики та зміни, які відбулися в цій сфері останніми роками. Мета статті – надати цілісний огляд поточного стану та перспектив розвитку галузі, а також визначити найбільш ефективні підходи до менеджменту в цих умовах. Основна увага зосереджена на аналізі адаптаційних стратегій менеджменту в умовах військових дій, економічних коливань та змін у споживчих уподобаннях. За результатами дослідження встановлено, що готельно-ресторанний сектор в Україні відрізняється високою адаптивністю, особливо в умовах економічних та військових викликів. Сектор успішно переорієнтувався на внутрішній туризм, враховуючи зміни в споживчих уподобаннях. Особливо помітними є зміни у поведінці споживачів, що виявилися у відкритті більшої кількості малих кафе та ресторанів, що свідчить про зміну інвестиційних стратегій в умовах нестабільності. Дохідність готельних об'єктів зросла, особливо в туристичних регіонах і великих містах, що вказує на збільшення вартості готельного бізнесу. Розвиток ресторанного бізнесу також зазнав змін під час війни, з акцентом на відкриття малих закладів та зміною харчових звичок українців. У сфері менеджменту спостерігається прагнення до покращення адаптивності, цифрової взаємодії з клієнтом, розвитку соціальної відповідальності та персоналізації пропозицій. Цифрова трансформація та автоматизація, використання Інтернету речей, фокус на екологічній стійкості, соціальній відповідальності, персоналізації пропозицій та проактивному ризик-менеджменті є основними напрямками розвитку готельно-ресторанного бізнесу в Україні. Практичне значення дослідження полягає в тому, що воно надає цінні вказівки та стратегії для готельно-ресторанного бізнесу в Україні, що є особливо актуальним в умовах економічних та військових викликів. Дослідження допомагає визначити ключові напрямки адаптації та розвитку в галузі, особливо з огляду на зміни в споживчих уподобаннях, цифровізації ринку та актуалізації соціальної відповідальності.
Посилання
Лупашко А. У якій ситуації опинився готельний бізнес під час війни. Українська правда. 2022. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/09/28/691984/
Шклярук М. «Заклади зараз – єдине місце, куди українці можуть витрачати гроші»: як розвивається ресторанний бізнес під час повномасштабної війни. Наш Київ. 2023. URL: https://nashkiev.ua/eat/zakladi-zaraz-edine-mistse-kudi-ukraintsi-mozhut-vitrachati-groshi-yak-rozvivaetsya-restorannii-biznes-pid-chas-povnomasshtabnoi-viini
Готельний бізнес в Україні: можливості та ризики. URL: https://ribashotelsgroup.ua/blog/gostinichniy-biznes-v-ukraine-vozmozhnosti-i-riski/
Business Bliss Consultants FZE. Quality Management Strategies for Hotel Customer Satisfaction. 2018. URL: https://ukdiss.com/examples/hotel-customer-satisfaction-strategies.php?vref=1
Стамат В.М. Сучасні тенденції менеджменту ресторанного бізнесу. Modern Economics. 2022. № 36(2022). С. 130–136. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-19.
Гуцол А. Інновації в готельно-ресторанному сервісі та туризмі: навч. метод. посіб. Старобільськ, 2021. 354 с.
Юрченко О. Інновації в готельному бізнесі на сучасному етапі. Вісник Львівського університету. 2014. Вип. 34. С. 292–301
Meng M., Lei J., Jiao J. & Tao Q. (2020) How does strategic flexibility affect bricolage: The moderating role of environmental turbulence. PLoS ONE. No. 15(8). P. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238030
Долубовська О.Р. Соціальна відповідальність в управлінні готельно-ресторанним бізнесом (на прикладі ресторану «Соната») : кваліфікаційна робота магістра за спеціальністю „241 - готельно-ресторанна справа“. Тернопіль : ТНТУ, 2022. 81 с.
Personalization in Hospitality: Stages, Key Elements, and Industry Examples. AlexSoft. 2023. URL: https://www.altexsoft.com/blog/personalization-hospitality/
Lupashko A. (2022) U iakii sytuatsii opynyvsia hotelnyi biznes pid chas viiny [The situation of the hotel business during the war]. Ukrainska Pravda. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/09/28/691984/ (in Ukrainian)
Shklyaruk,M. (2023) "Zaklady zaraz – yedine mistse, kudy ukrainci mozhut vytrachaty hroshi": yak rozvyvaetsia restorannyy biznes pid chas povnomasshtabnoi viiny [“Establishments now - the only place where Ukrainians can spend money”: how the restaurant business is developing during the full-scale war]. Nash Kyiv. Available at: https://nashkiev.ua/eat/zakladi-zaraz-edine-mistse-kudi-ukraintsi-mozhut-vitrachati-groshi-yak-rozvivaetsya-restorannii-biznes-pid-chas-povnomasshtabnoi-viini (in Ukrainian)
Hotelnyi biznes v Ukraini: mozhlyvosti ta ryzyky [Hotel business in Ukraine: opportunities and risks]. (n.d.). Available at: https://ribashotelsgroup.ua/blog/gostinichniy-biznes-v-ukraine-vozmozhnosti-i-riski/ (in Ukrainian)
Business Bliss Consultants FZE (2018) Quality Management Strategies for Hotel Customer Satisfaction. Available at: https://ukdiss.com/examples/hotel-customer-satisfaction-strategies.php?vref=1 (in English)
Stamat V. M. (2022) Suchasni tendentsii menedzhmentu restorannoho biznesu [Modern tendencies in restaurant business management]. Modern Economics, no. 36(2022), pp. 130–136. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-19 (in Ukrainian)
Hutsol A. (2021) Innovatsii v hotelno-restorannomu servisi ta turyzmi: navch.metod. posib [Innovations in hotel and restaurant service and tourism: Educational and methodical guide]. Starobilsk, 354 p. (in Ukrainian)
Yurchenko O. (2014) Innovatsii v hotelnomu biznesi na suchasnomu etapi [Innovations in the hotel business at the current stage]. Visnyk Lvivskoho universytetu, no. 34, pp. 292–301. (in Ukrainian)
Meng M., Lei J., Jiao J. & Tao Q. (2020) How does strategic flexibility affect bricolage: The moderating role of environmental turbulence. PLoS ONE, no. 15(8), pp. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238030 (in English)
Dolubovska O. R. (2022) Sotsialna vidpovidalnist v upravlinni hotelno-restorannym biznesom (na prykladi restoranu "Sonata"): kvalifikatsiina robota mahistra za spetsialnistiu „241 - hotelno-restoranna sprava“ [Social responsibility in managing hotel and restaurant business (case study of "Sonata" restaurant): Master's thesis in specialty „241 - hotel and restaurant affairs“]. Ternopil: TNTU, 81 p. (in Ukrainian)
Personalization in Hospitality: Stages, Key Elements, and Industry Examples. (2023). AlexSoft. Available at: https://www.altexsoft.com/blog/personalization-hospitality/ (in English)