QUEST-EXCURSION WITH A VIRTUAL GUIDE AS AN INNOVATIVE EVENT PRODUCT FOR THE TOURISM AND HOSPITALITY INDUSTRY

Keywords: excursion quest, quest-excursion with a virtual guide, event product, consumer experience, digitalization, startup

Abstract

The paper explores modern successful practices of designing, advertising and conducting quest tours with a virtual guide; improving approaches to their methodological support and practical implementation. The definition of such concepts as «quest», «quest-excursion», «quest-excursion with a virtual guide» has been clarified. Current trends in consumer preferences in tourism and hospitality are analyzed. The prospects for the industry to respond to changes in the external environment are explored, as well as specific examples of digital excursion products on the market are studied. The main directions of increasing the competitiveness of the tourist and excursion business associated with meeting consumer demands for uniqueness, personalization, gamification and digitalization of the consumer experience are highlighted. It has been established that virtual guided quest excursions are a promising and sought-after area of excursion activity. The social and socio-cultural importance of the digital excursion products encourages the state and public associations to participate in the financing of the startups, which promotes this area in its initial stages of development. The characteristics of quest-excursions that distinguish them from other types of excursion products are analyzed. In particular, interactivity, eventfulness, the presence of game and competitive components, the impersonal involvement of the guide at the stage of conducting a quest-excursion with a virtual guide. All this determines certain differences in the methodological support of the quest-excursions with a virtual guide from the methodological support of the excursions of traditional format. In this regard, special attention is paid to improving the methodological approach to designing and conducting quest-excursion with a virtual guide. Emphasis is placed on such problems as: the allocation of the structural elements of the quest-excursion; types of tasks of the quest-excursion; approximate estimated parameters of the quest-excursion; interdisciplinary interaction of IT-technologies and excursion activities; technology of designing the quest-excursions with a virtual guide; role of the guide in designing and conducting the quest-excursions with a virtual guide.

References

Васильєва М. Квест-екскурсія як інтерактивна форма навчання школярів (на прикладі археологічного музею ІА НАН України). Молодий вчений. № 11 (87). 2020. С. 365–370. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-79

Квест-екскурсія з віртуальним гідом. Офіційний веб-сайт туристично-івентової компанії Just Lviv It. URL: https://www.justlviv.it/en/excursion/kvest-ekskursiya-z-virtualnym-gidom/

Квести. Офіційний веб-сайт Walqlike. URL: https://walqlike.com/quests

Мелега К. П. Сучасні технології здоров’язбереження: навчальний посібник. Ужгород : УжНУ, 2018. 200 с.

Піскунова Ю. О. Квест-екскурсія як інноваційна форма екскурсійної діяльності. Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 10 квітня 2019 р. Одеса : ОНЕУ, 2019. С. 853–856.

Скрипченко І. Т. Інноваційні технології в туризмі: навчальний посібник. Дніпро : Журфонд, 2021. 137 с.

Степанов В. Ю., Якименко-Терещенко Н. В., Чайка Т. Ю. Теорія і практика міждисциплінарного підходу до екскурсійної діяльності. Інфраструктура ринку. 2023. № 70. URL: http://www.market-infr.od.ua/uk/70-2023

Харків. Офіційний веб-сайт Walqlike. URL: https://walqlike.com/city/kharkiv

Скрипченко І. Т. Інноваційні технології в туризмі: навчальний посібник. Дніпро: Журфонд, 2021. 137 с.

Шикіна О. В. Квест-атракції як нове покоління туристичних послуг. Туристичний та готельно-ресторанний бізнес в Україні: проблеми розвитку та регулювання: матеріали VII міжнародної науково-практичної конференції, 24-25 березня 2016 р. Черкаси, 2016. С. 140–143.

Merriam-Webster Dictonary. URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/quest

OECD Tourism Trends and Policies 2022. OECD, 2022. https://doi.org/10.1787/a8dd3019-en

Widawska-Stanisz A. Questing in city promotion on the example of the city of Częstochowa. Innovative Marketing. 2018. 14 (1), 7-12. http://dx.doi.org/10.21511/im.14(1).2018.01

Vasylieva, M. (2020). Kvest-ekskursiia yak interaktyvna forma navchannia shkoliariv (na prykladi arkheolohichnoho muzeiu IA NAN Ukrainy) [Quest-excursion as an interactive form of education for schoolchildren (on the example of the archaeological museum of the Institute of National Academy of Sciences of Ukraine)]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, 11 (87), 365–370. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-79.

Kvest-ekskursiia z virtualnym hidom [Quest-excursion with a virtual guide]. Official website of the tourism and event company Just Lviv It. Available at: https://www.justlviv.it/en/excursion/kvest-ekskursiya-z-virtualnym-gidom/

Kvesty [Quests]. Walqlike official website. Available at: https://walqlike.com/quests

Meleha, K. P. (2018). Suchasni tekhnolohii zdoroviazberezhennia: navchalnyi posibnyk [Modern technologies of health care: textbook]. Uzhhorod : UzhNU. 200 p.

Piskunova, Yu. O. (2019). Kvest-ekskursiia yak innovatsiina forma ekskursiinoi diialnosti [Quest-excursion as an innovative form of excursion activity]. Turystychnyi ta hotelno-restorannyi biznes: svitovyi dosvid ta perspektyvy rozvytku dlia Ukrainy: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 10 kvitnia 2019 r. – Tourism and hotel and restaurant business: world experience and development prospects for Ukraine: materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference, April 10, 2019. Odesa : ONEU. p. 853–856

Skrypchenko, I. T. (2021). Innovatsiini tekhnolohii v turyzmi: navchalnyi posibnyk [Innovative technologies in tourism: textbook]. Dnipro : Zhurfond. 137 p.

Stepanov, V. Yu., Yakymenko-Tereshchenko, N. V., Chaika, T. Yu. (2023). Teoriia i praktyka mizhdystsyplinarnoho pidkhodu do ekskursiinoi diialnosti [Theory and practice of an interdisciplinary approach to excursion activities]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure. 70. Available at: http://www.market-infr.od.ua/uk/70-2023.

Kharkiv [Kharkiv]. Walqlike official website. Available at: https://walqlike.com/city/kharkiv

Shykina, O. V. (2016). Kvest-atraktsii yak nove pokolinnia turystychnykh posluh [Quest attractions as a new generation of tourist services]. Turystychnyi ta hotelno-restorannyi biznes v Ukraini: problemy rozvytku ta rehuliuvannia: materialy VII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 24-25 bereznia 2016 r. – Tourism and hotel and restaurant business in Ukraine: problems of development and regulation: materials of the VII international scientific and practical conference, March 24-25, 2016. Cherkasy. P. 140–143

Merriam-Webster Dictonary. Available at: https://www.merriam-webster.com/dictionary/quest

OECD Tourism Trends and Policies 2022. OECD, 2022. DOI: https://doi.org/10.1787/a8dd3019-en

Widawska-Stanisz, A. (2018). Questing in city promotion on the example of the city of Częstochowa. Innovative Marketing. 14 (1), 7-12. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/im.14(1).2018.01

Article views: 131
PDF Downloads: 164
Published
2023-03-22
How to Cite
Yakimenko-Tereschenko, N., Chaika, T., & Yariko, M. (2023). QUEST-EXCURSION WITH A VIRTUAL GUIDE AS AN INNOVATIVE EVENT PRODUCT FOR THE TOURISM AND HOSPITALITY INDUSTRY. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1 (7), 42-47. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.8