INNOVATIONS IN THE PLANNING OF THE SALE OF THE TOURIST PRODUCT AND ITS INDIVIDUAL SERVICES
Abstract
The paper investigates modern innovative concepts and approaches in planning the sale of a tourist product and individual services at a tourism enterprise. The basic stages in planning the sale of tourist product and individual services are considered, the main types of innovative tourism of tourism enterprises are determined. The author found that in order to improve the activity of the tourist enterprise, it is necessary to make changes in the planning of the sale of the tourist product and individual services, in particular by applying innovative methods of outsourcing, benchmarking and re-engineering. At the present stage of development of the tourism industry, it is necessary to use innovative technological processes and resources for marketing the tourism product, namely, electronic booking, electronic information, modeling of tours, use of mobile applications, retargeting, and other methods and technologies. Important are the innovative directions of online information for consumers of tourism products, namely through thematic forums, blogs, contextual advertising, social networks, search engines and sites, link shopping, link biting, RSS and others. The author offers the most effective ways of promoting the tourist product on social networks. The purpose of the article is to highlight the main product and process innovations in planning the sale of tourism product and individual services at tourism enterprises. The author solved the issue of highlighting innovations in marketing activities of tourism enterprises. Measures are proposed to plan the sale of the tourist product and individual services of tourist enterprises, which will allow bringing the consumer closer to the tourist operator and will enhance competitiveness in the tourist market greatly. In todayʼs society, when information systems are developing, new technologies are being introduced, the tourism business, such a multifaceted and changing one has to keep up with them. Therefore, the measures proposed by the author will certainly contribute to the planning of the sale of the tourist product and individual services.
References
Вірусний маркетинг: основні прийоми. Взято з http://delonovosti.ru/main/1335 (дата звернення: 20.11.2019).
Вірусний маркетинг: що, як і навіщо? Взято з http://arhiv-statey.pp.ua/business/4490-virusnyj-marketing-chtokak-i-zachem.html (дата звернення: 20.11.2019).
Ганущак-Ефименко, Л. Н. (2010) Конкурентні переваги кластерооб’єднаних підприємств на ринку // Актуальні проблеми економіки. № 3 (105). С. 143-147.
Інтернет-маркетинг у туризмі. Взято з https://irbis-nbuv.gov.ua.irbis_nbuv (дата звернення: 23.11.2019).
Джинджоян, В. В. Впровадження продуктових та процесних інновацій у збутову діяльність туристичних підприємств. Взято з http://www.investplan.com.ua/pdf/9_2018/9 (дата звернення: 18.11.2019).
Кількість інтернет-користувачів в Україні в III кв. продовжує скорочуватися – ІнАУ. Взято з https://ua.interfax.com.ua/news/economic/545560 (дата звернення: 23.11.2019).
Клейменов, А. М. & Сергеев, Б. И. (2004) Инновационные процессы в развитии туризма. Культура народов Причерноморья. № 52, т. 2. С. 62-66.
Козак, М. І. (2006) Еволюція збутової служби: актуальні проблеми і кадрове забезпечення. Актуальні проблеми економіки. № 4 (58). С.83-90.
Королева, И. С., Маркова, И. Д. Инновационные виды туризма. Взято з http://www.scienceforum.ru/2014 (дата звернення: 17.11.2019).
Кравченко, А.В. & Костючик С.В. Аналіз інноваційного розвитку вітчизняних туристичних підприємств на ринку України. Молодий вчений № 10 (50) жовтень, 2017 р. Взято з https://file:///C:/Users/TurDepN1/Downloads/molv (дата звернення: 18.11.2019).
Латыпова, Э. Н. Элементы инновационной стратегии туристических предприятий. Взято з http://www.uecs.ru/marketing/item/2012 (дата звернення: 17.11.2019).
Новіков, В. С. (2007) Інновації в туризмі. М.: ВЦ «Академія». 208 с.
Пацалюк, К. О. (2014) Суть, цілі та завдання стимулювання збуту як елементу маркетингових комунікацій. Економіка. Управління. Інновації. Випуск № 1 (11). Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2014_1_83. (дата звернення: 23.11.2019).
Римар, М. В. & Ликун, Н. В. (2012) Етапи та принципи здійснення інноваційної діяльності підприємства. Вісн. Нац. ун-ту «Львів. Політехніка». № 725. С. 360-365.
Virusnyy marketynh: osnovni pryyomy [Viral marketing: main methods]. Retrieved from http://delonovosti.ru/main/1335 (date of reference: 20.11.2019).
Virusnyy marketynh: shcho, yak i navishcho? [Viral marketing: what , how and why?] Retrieved from http://arhiv-statey.pp.ua/business/4490-virusnyy-marketinh-chtokak-i-zachem.html (date of reference: 20.11.2019).
Hanushchak-Efymenko, L.N. (2010) Konkurentny perevahy klasteroob'ednanykh pidpryemstv na rynky [Competitive advantages of clustered companies in the market] // Aktual'nye problemy ekonomyky. # 3 (105). S. 143-147.
Internet-marketynh u turyzmi [Internet marketing in tourism]. Retrieved from https://irbis-nbuv.gov.ua.irbis_nbuv (date of reference: 23.11.2019).
Dzhyndzhoyan, V.V. Vprovadzhennya produktovykh ta protsesnykh innovatsiy u zbutovu diyal'nist' turystychnykh pidpryyemstv [Implementation of product and process innovations in marketing activities of tourism enterprises]. Retrieved from http://www.investplan.tsom.ua/pdf/9_2018/9 (date of reference: 18.11.2019).
Kil'kist' internet-korystuvachiv v Ukrayini v III kv. prodovzhuye skorochuvatysya – InAU [Number of Internet users in Ukraine in III quarter continues to decline ‒ UIA]. Retrieved from https://ua.interfakh.tsom.ua/news/etsonomits/545560 (date of reference: 23.11.2019).
Kleimenov, A. M. & Sergeev, B. I. (2004) Innovatsionnye protsessy v razvitii turizma [Innovative processes in tourism development]. Kul'tura narodov Prichernomor'ya. № 52, t. 2. S. 62-66.
Kozak, M. I. (2006) Evolyutsiya zbutovoyi sluzhby: aktual'ni problemy i kadrove zabezpechennya [The evolution of the sales service: current issues and staffing]. Aktual'ni problemy ekonomiky. # 4 (58). S.83-90.
Koroleva, Y.S. & Markova, Y.D. Ynnovatsyonnye vydy turyzma [Innovative types of tourism]. Retrieved from http://www.stsientseforum.ru/2014 (date of reference: 17.11.2019).
Kravchenko, A.V. & Kostyuchyk S.V. Analiz innovatsiynoho rozvytku vitchyznyanykh turystychnykh pidpryyemstv na rynku Ukrayiny [Analysis of innovative development of domestic tourism enterprises on the Ukrainian market]. Molodyy vchenyy # 10 (50) zhovten', 2017 r. Retrieved from https://file:///C:/Users/TurDepN1/Downloads/molv (date of reference: 18.11.2019).
Latypova, E.N. Elementy ynnovatsyonnoy stratehyy turystycheskykh predpryyatyy [Elements of innovative strategy of tourism enterprises]. Retrieved from http://www.uetss.ru/marketinh/item/2012 (date of reference: 17.11.2019).
Novikov, V.S. (2007) Innovatsiyi v turyzmi [Innovations in tourism]. M.: VTs «Akademiya». 208 s.
Patsalyuk, K. O. (2014) Sut', tsili ta zavdannya stymulyuvannya zbutu yak elementu marketynhovykh komunikatsiy [The essence, goals and objectives of sales promotion as an element of marketing communications] // Ekonomika. Upravlinnya. Innovatsiyi. Vypusk # 1 (11). Retrieved from http://nbuv.hov.ua/UYRN/eui_2014_1_83. (date of reference: 23.11.2019).
Rymar, M.V. & Lykun, N.V. (2012) Etapy ta pryntsypy zdiysnennya innovatsiynoyi diyal'nosti pidpryyemstva [Stages and principle of innovative activity of an enterprise]. Visn. Nats. Un-tu «L'viv. Politekhnika». № 725. S. 360-365.