INNOVATIVE APPROACHES TO THE FORMATION OF «SOFT SKILLS» IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF SERVICE PROFESSIONALS

Keywords: “soft skills”, “hard skills”, skills, competencies, professional activity, service sphere

Abstract

The article analyzes the role of and approaches to the formation of “soft skills” in the studying and professional activities of service professionals. The relevance of the proposed study lies in the lack of coverage in the scientific literature of the role of “soft skills”in the professional activities of service professionals. It should be noted that the role of “soft skills” in the process of performing professional tasks of specialists in various fields of knowledge is increasingly attracting the attention of scientists, primarily due to globalization, focus on European quality standards in services, and employers' requirements for employee’s not only professional but also social skills. To achieve this goal it is necessary to perform the following tasks: to determine the pedagogical conditions for the formation of “soft” competencies in higher education in Tourism and Hospitality, which are extremely important for the daily professional activities of hospitality professionals, to analyze the prospects for “soft skills” actually in the process of professional activity, during professional internships, etc., as well as to analyze the current requirements of employers to the level of mastery of social skills. Achieving this goal led to the use of the following research methods: systematization of modern scientific literature, theoretical analysis of scientific sources to determine the status and theoretical justification of the role of “soft skills” in the professional activities of service professionals. Methods of empirical research: observation, comparison, generalization. It was proved that social skills play an important role in the professional activities of hospitality professionals, as the implementation of daily tasks is related to communication, including communication in foreign languages, teamwork, cooperation, stress, responsibility, etc. It should be noted that the analysis of labor market requirements revealed that employers are increasingly paying attention to the possession of future employees’ not only professional knowledge, skills and abilities, but “soft”competencies.

References

Айнгорн, Е., & Олексив, Н. (2013) Совершенствование учебного процесса в Луцком национальном техническом университете в рамках реализации проекта Tempus «Promeng». Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво : науковий журнал. № 11, 172-176. Взято з http://ki.lutsk-ntu.com.ua/node/127/section/30 (дата звернення: 16.07.2021).

Длугунович, Н. А. (2014) Soft skills як необхідна складова підготовки IT-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. № 6 (219). 239-242. Взято з http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/tech/2014_6/47.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Казачінер, О. С. (2019) «Hard skills» та «soft skills» інклюзивно компетентного вчителя іноземної мови. Інноваційна педагогіка. Т. 1, 153-156. Взято з http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/35.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Коваль, К. О. (2015) Розвиток «soft skills» у студентів – один з чинників для їх працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. № 2, 162-167. Взято з https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/827/826 (дата звернення: 15.07.2021).

Кушмар, Л., Колот, Л., & Дубініна, О. (2020) Формування SOFT SKILLS на основі Business Partner (Пірсон). Сучасні дослідження з іноземної філології. № 18, 309-320. Взято з http://respacoll.uzhnu.edu.ua/article/view/213963 (дата звернення: 16.07.2021).

Лавриш, Ю. (2015) Навички соціальної взаємодії як необхідна складова підготовки інженерів у сучасному університеті. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Вип. 37, 104-111.

Махначова, Н. М., & Мідляр, А. К. (2017) «Soft Skills» керівника підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. Електронне наукове видання. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. Випуск № 17. С. 380-383. Взято з http://global-national.in.ua/archive/17-2017/80.pdf (дата звернення: 16.07.2021).

План реалізації Стратегії розвитку Черкаської області на період 2021–2023 роки. Взято з https://strategy2027-ck.gov.ua/wp-content/uploads/2021/06/PLAN-REALIZATSIYISTRATEGIYI-2021-2023-NOVA-REDAKTSIYA.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#n182 (дата звернення: 16.07.2021).

Шестель, О. Г., Старинець, О. А., Литвин, Т. П., & Куракін, О. Б. (2020) Специфіка формування «soft skills» фахівців сфери обслуговування у процесі вивчення іноземних мов. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. № 32. С. 244-248. Взято з http://www.aphn-journal.in.ua/archive/32_2020/part_2/44.pdf (дата звернення: 16.07.2021).

Business Soft Skills durch Fremdsprachen. Взято з https://www.brainread.com/businesssoft-skills-durch-fremdsprachen/ (дата звернення: 15.07.2021).

Koev, Stoyan Radev, Chepurda, Larysa, Sardak, Sergii, Zhylinska, Lyudmila & Naboka, Yuriy (2019). Smart-entrepreneurship Education in Training of the Hotel Business Specialists. Journal of Entrepreneurship Education. Volume 22. Issue 4. P. 1-5. Взято з https://www.abacademies.org/articles/Smart-entrepreneurship-education-in-training-1528-2651-22-4-409.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Robota.ua. Взято з http://rabota.ua/company3568803/vacancy8633625 (дата звернення: 16.07.2021).

Aingorn, E., & Oleksiv, N. (2013) Sovershenstvovanie uchebnogo protsessa v Lutskom natsional'nom tekhnicheskom universitete v ramkakh realizatsii proekta Tempus «Promeng». [Improving the educational process at Lutsk National Technica University within the framework of the Tempus "Promeng" project]. Komp’yuterno-іntegrovanі tekhnologії: osvіta, nauka, virobnitstvo : naukovii zhurnal. № 11, 172-176. Retrieved from http://ki.lutsk-ntu.com.ua/node/127/section/30 (date of reference: 16.07.2021) [in Russian].

Dluhunovych, N. A. (2014) Soft skills yak neobkhidna skladova pidhotovky IT-fakhivtsiv. [Soft skills as a necessary component of training IT specialists]. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. # 6 (219), 239-242. Retrieved from http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/tech/2014_6/47.pdf (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Kazachiner, O. S. (2019) «Hard skills» ta «soft skills» inklyuzyvno kompetentnoho vchytelya inozemnoyi movy. ["Hard skills" and "soft skills" of an inclusively competent foreign language teacher]. Innovatsiyna pedahohika. T. 1. S. 153–156. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/35.pdf (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Koval', K. O. (2015) Rozvytok «soft skills» u studentiv – odyn z chynnykiv dlya yikh pratsevlashtuvannya. [The development of "soft skills" in students is one of the factors for their employment]. Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu. # 2, 162-167. Retrieved from https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/827/826 (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Kushmar, L., Kolot, L., & Dubinina, O. (2020) Formuvannya SOFT SKILLS na osnovi Business Partner (Pirson). [Formation of SOFT SKILLS based on Business Partner (Pearson)]. Suchasni doslidzhennya z inozemnoyi filolohiyi. # 18, 309-320. Retrieved from http://respacoll.uzhnu.edu.ua/article/view/213963 (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Lavrysh, Yu. (2015) Navychky sotsial'noyi vzayemodiyi yak neobkhidna skladova pidhotovky inzheneriv u suchasnomu universyteti [Social interaction skills as a necessary component of training engineers in a modern university]. Humanitarnyy visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchal'noho zakladu «Pereyaslav-Khmel'nyts'kyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet imeni Hryhoriya Skovorody». Vyp. 37, 104–111.

Makhnachova, N. M., Midlyar, A. K. (2017) «Soft Skills» kerivnyka pidpryyemstva. ["Soft Skills" of the head of the enterprise]. Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky. Elektronne naukove vydannya. Mykolayivs'kyy natsional'nyy universytet imeni V. O. Sukhomlyns'koho. Vypusk # 17, 380–383. Retreived from http://globalnational.in.ua/archive/17-2017/80.pdf (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Plan realizatsiyi Stratehiyi rozvytku Cherkas'koyi oblasti na period 2021-2023 roky. [Implementation plan of the Development Strategy of Cherkasy region for the period 2021-2023]. Retreived from https://strategy2027-ck.gov.ua/wpcontent/uploads/2021/06/PLAN-REALIZATSIYI-STRATEGIYI-2021-2023-NOVAREDAKTSIYA.pdf (date of reference: 15.07.2021) [in Ukrainian].

Polozhennya pro akredytatsiyu osvitnikh prohram, za yakymy zdiysnyuyet'sya pidhotovka zdobuvachiv vyshchoyi osvity. [Regulations on the accreditation of educational programs, which provide training for higher education]. Retreived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#n182 (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Shestel', O. H., Starynets', O. A., Lytvyn, T. P., Kurakin, O. B. (2020) Spetsyfika formuvannya «soft skills» fakhivtsiv sfery obsluhovuvannya u protsesi vyvchennya inozemnykh mov. [The specifics of the formation of "soft skills" of service professionals in the process of learning foreign languages]. Aktual'ni pytannya humanitarnykh nauk : mizhvuzivs'kyy zbirnyk naukovykh prats' molodykh vchenykh Drohobyts'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. # 32, 244-248. Retrieved from http://www.aphn-journal.in.ua/archive/32_2020/part_2/44.pdf (date of reference: 16.07.2021) [in Ukrainian].

Business Soft Skills durch Fremdsprachen. Retrieved from https://www.brainread.com/businesssoft-skills-durch-fremdsprachen/ (date of reference: 15.07.2021).

Koev, Stoyan Radev, Chepurda, Larysa, Sardak, Sergii, Zhylinska, Lyudmila & Naboka, Yuriy (2019). Smart-entrepreneurship Education in Training of the Hotel Business Specialists. Journal of Entrepreneurship Education. Volume 22. Issue 4. P. 1-5. Retrieved from https://www.abacademies.org/articles/Smart-entrepreneurshipeducation-in-training-1528-2651-22-4-409.pdf (date of reference: 15.07.2021).

Robota.ua. Retrieved from http://rabota.ua/company3568803/vacancy8633625 (date of reference: 16.07.2021).

Article views: 136
PDF Downloads: 58
Published
2021-09-20
How to Cite
Shestel, O., Starynets, O., & Danyliuk, A. (2021). INNOVATIVE APPROACHES TO THE FORMATION OF «SOFT SKILLS» IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF SERVICE PROFESSIONALS. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1-2 (3-4), 102-109. https://doi.org/10.24025/2708-4949.1-2(3-4).2021.241490