THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF HOTEL NETWORKS CONTRACT MANAGEMENT

  • Larysa Chepurda Cherkasy State Technological University
  • Ihor Lutskyi Cherkasy State Technological University
Keywords: hotel chain, contract, management, factors, macro environment, conditions

Abstract

The purpose of the article is to analyze approaches to the classification of hotel chains that exist on the domestic and international markets. The definition of the concept of “hotel chain” by various well-known scientists is given. All these definitions are similar to each other, but some of them differ in certain aspects. It is analyzed which aspects are common in these definitions and which are the key ones, based on this, the main features (criteria) and elements characterizing hotel chains are systematized. Particular attention is paid to those authors who have developed the most complete description of this issue. The publication lists the goals set by hotel chains. Factors affecting the state and development of hotel chains were divided into two groups and characteristics were provided for each group. The indicators of the macro- and microenvironment of the enterprise, which relate to its economic environment, are systematized. In turn, the economic environment was also divided into two separate categories: macro- and micro-environment. The factors of direct and indirect action affecting the hotel enterprise are determined. The main trends in the development of hotel chains are detailed. The concept of “contract” is defined. The types of contracts that are constantly used in modern life are systematized. The publication provides brief historical information about how contract management of hotel chains in the world arose. The development of the contractual form of management contributed to the increase in the efficiency of hotel management, as well as the influx of investments into the hotel industry from other spheres of activity - banks, insurance companies, etc. The main conditions that must be observed when concluding a contract have been analyzed. The main 5 stages of concluding a contract in the hotel business are defined. Contract management is the most efficient and effective type of management for hotel chains, among all others that can exist. Management of a hotel network under a contract has both its advantages and disadvantages, which managers of hotel enterprises should keep in mind. Methods of statistical analysis, methods of formalization, descriptive, analytical and synthetic methods became the methodological toolkit of the conducted research. The object of the study was the analysis of theoretical and methodological principles of contract management of hotel chains in Ukraine and in the world.

References

Башинська І. О. Маркетингові комунікації підприємства у соціальних мережах. Економічні науки. Серія «Економіка та менеджмент». 2020. Випуск 9 (34). Частина 1. С. 36–41.

Безручко Л. Сучасний стан та перспективи розвитку готельних мереж у світі та Україні. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2020. №45. C. 273–280.

Бурак Т. В. Розвиток контрактного управління готельними мережами в Україні. Економіка. Управління. Інновації. 2019. №1(9). С. 97–105. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/burak.htm. (дата звернення: 15.12.2022).

Герасименко Г. В. Ринки туристичних послуг: стан і тенденції розвитку: монографія/ за заг. ред. В. Г. Герасименка. Одеса: Астропринт, 2020. С. 304.

Горіна Г.О. Сутність та специфіка мережевої організації міжнародного готельного бізнесу. Економіка та держава. 2021. № 3. С. 107–109.URL:http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ecde_2011_3_31. (дата звернення: 16.12.2022).

Довгаль Г., Данько Н. Міжнародні готельні мережі: світовий досвід для України. Сучасні тенденції розвитку готельно-ресторанного бізнесу: міжнародний та національний досвід: колективна монографія. 2017. X. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, C. 110–127.

Iлляшенко С. М. Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань: монографія. Харків : Діса плюс. 2016. 192 c.

Колодійчук А. В. Готельні мережі як ефективний спосіб ведення бізнесу в індустрії гостинності: світовий досвід. Формування ринкових відносин в Україні. 2016. № 6. С. 54-56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2016_6_15.

Кудлай Т. В. Готельні мережі: еволюція та становлення. Бізнес-Інформ. 2020. № 8. С. 179–183.

Кузьмін О., Жежуха В. Кластери як чинник інноваційного розвитку підприємств і територіальних утворень. Економіст. 2019. № 2. С. 14–23.

Ломачинська, І. А. Інноваційна економіка: теоретичні та практичні аспекти : монографія. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. С. 465–482.

Парфіненко А. Ю. Особливості формування та реалізації туристичної політики держави: міжнародний, національний, регіональний досвід : монографія / кол. авт. ; за ред. А. Ю. Парфіненка. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2019. С. 280.

Шевчук В., Бордун О. Стратегії міжнародних готельних мереж та детермінанти планування їх розвитку в Україні. Економічний аналіз. 2020. Том 30. № 3. С. 190–196.

Шимакова В. Є. Роль кластеризації в розвитку туристичного бізнесу в регіонах. Культура народів Причорномор’я: науковий журнал. 2020. № 137. С. 62–66.

Шикіна О. В., Гончаренко Я. Є., Козловський Р. С. Тенденції розвитку Європейського ринку готельних послуг. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2019. № 5(268). С. 216–233.

International hotel chains and their effectiveness. Major global hotel chains.URL: https://zizuhotel.ru/en/rabotablogerom/mezhdunarodnyegostinichnye-cepi-i-ih-effektivnostosnovnye/. (дата звернення: 15.12.2022).

Jobs S. Top 100 Hotel Chains in the World. URL:https://www.soegjobs.com/top100-hotel-chains/. (дата звернення: 15.12.2022).

Pandyak I. Modern strategies of highly competitive organization of hotel chains. Journal of Geography, Politics and Society. 2020. №6 (4), pp. 72–76.

Richard B. Hotel chains: survival strategies for a dynamic future. Journal of Tourism Futures. 2019. №3 (1), pp. 56–65.

References

Bashynska I. O. (2020) Marketynhovi komunikatsii pidpryiemstva u sotsialnykh merezhakh [Marketing communications of the enterprise in social networks]. Ekonomichni nauky. Seriia «Ekonomika ta menedzhment», vol. 9 (34). Chastyna 1, pp. 36–41.

Bezruchko L. (2020) Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku hotelnykh merezh u sviti ta Ukraini [The current state and prospects for the development of hotel chains in the world and in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mizhnarodni vidnosyny, no. 45, pp. 273–280.

Burak T. V. (2019) Rozvytok kontraktnoho upravlinnia hotelnymy merezhamy v Ukraini [Development of contract management of hotel chains in Ukraine]. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, no. 1(9), pp. 97–105. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/burak.htm. (accessed 15.12.2022).

Herasymenko H. V. (2020) Rynky turystychnykh posluh: stan i tendentsii rozvytku: monohrafiia/ za zah. red. V. H. Herasymenka [Markets of tourist services: state and development trends]. Odesa: Astroprynt, p. 304.

Horina H.O. (2021) Sutnist ta spetsyfika merezhevoi orhanizatsii mizhnarodnoho hotelnoho biznesu [The essence and specifics of the network organization of the international hotel business]. Ekonomika ta derzhava, no. 3, pp. 107–109. Available at: http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ecde_2011_3_31. (accessed 16.12.2022).

Dovhal H., Danko N. (2017) Mizhnarodni hotelni merezhi: svitovyi dosvid dlia Ukrainy. Suchasni tendentsii rozvytku hotelno-restorannoho biznesu: mizhnarodnyi ta natsionalnyi dosvid: kolektyvna monohrafiia [International hotel chains: world experience for Ukraine. Modern trends in the development of the hotel and restaurant business: international and national experience: a collective monograph]. Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina, зз. 110–127.

Illiashenko S. M. (2016) Innovatsiinyi rozvytok: marketynh i menedzhment znan: monohrafiia [Innovative development: marketing and knowledge management: monograph]. Kharkiv : Disa plius, 192 p.

Kolodiichuk A. V. (2016) Hotelni merezhi yak efektyvnyi sposib vedennia biznesu v industrii hostynnosti: svitovyi dosvid [Hotel chains as an effective way of doing business in the hospitality industry: global experience]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 6, pp. 54-56. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2016_6_15.

Kudlai T.V. (2020) Hotelni merezhi: evoliutsiia ta stanovlennia [Hotel chains: evolution and development]. Biznes-Inform, no. 8, pp. 179–183.

Kuzmin O., Zhezhukha V. (2019) Klastery yak chynnyk innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv i terytorialnykh utvoren [Clusters as a factor of innovative development of enterprises and territorial entities]. Ekonomist, no. 2, pp. 14–23.

Lomachynska, I. A. (2019) Innovatsiina ekonomika: teoretychni ta praktychni aspekty : monohrafiia [Innovative economy: theoretical and practical aspects: monograph]. Kherson: OLDI-PLIuS, pp. 465–482.

Parfinenko A. Yu. (2019) Osoblyvosti formuvannia ta realizatsii turystychnoi polityky derzhavy: mizhnarodnyi, natsionalnyi, rehionalnyi dosvid : monohrafiia [Peculiarities of formation and implementation of state tourism policy: international, national, regional experience: monograph] (PhD Thesis), Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina. 280 s.

Shevchuk V., Bordun O. (2020) Stratehii mizhnarodnykh hotelnykh merezh ta determinanty planuvannia yikh rozvytku v Ukraini [Strategies of international hotel chains and determinants of planning their development in Ukraine]. Ekonomichnyi analiz, vol. 30, no. 3, pp. 190–196.

Shymakova V. Ye. (2020) Rol klasteryzatsii v rozvytku turystychnoho biznesu v rehionakh [The role of clustering in the development of tourism business in the regions]. Kultura narodiv Prychornomoria: naukovyi zhurnal, no. 137, pp. 62–66.

Shykina O. V., Honcharenko Ya. Ye., Kozlovskyi R. S. (2019) Tendentsii rozvytku Yevropeiskoho rynku hotelnykh posluh [Development trends of the European market of hotel services]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no. 5 (268), pp. 216–233.

International hotel chains and their effectiveness. Major global hotel chains. Available at: https://zizuhotel.ru/en/rabotablogerom/mezhdunarodnyegostinichnye-cepi-i-ih-effektivnostosnovnye/. (date of reference: 15.12.2022).

Jobs S. Top 100 Hotel Chains in the World. Available at: https://www.soegjobs.com/top100-hotel-chains/. (accessed 15.12.2022).

Pandyak I. (2020) Modern strategies of highly competitive organization of hotel chains. Journal of Geography, Politics and Society, no. 6 (4), pp. 72–76.

Richard B. (2019) Hotel chains: survival strategies for a dynamic future. Journal of Tourism Futures, no. 3 (1), pp. 56–65.

Article views: 123
PDF Downloads: 234
Published
2022-12-23
How to Cite
Chepurda, L., & Lutskyi, I. (2022). THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF HOTEL NETWORKS CONTRACT MANAGEMENT . Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (2 (6), 15-19. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(6).2022.3