CURRENT TENDENCIES AND NEW TRENDS IN TOURISM AFTER COVID-19

Keywords: tourism industry, tourism enterprises, national tourism market, tourism trends, tourism tendencies, tourism innovations

Abstract

The article examines how the trends, tendencies, and potential consumers of tourism services are going to change after the pandemic and suggests a number of steps to make necessary in modern conditions of the domestic tourism industry, which has actually stopped working, because the Ukrainian government has canceled support for tourism development projects, and the vast majority of local tourism projects have also lost grant funding from the EU and other international funds. It has been established that the development of tourism is such a dynamic process that there is a need to monitor modern tendencies in its manifestation, identify the main trends and simultaneously develop practical measures to tackle the main complexities in the tourism industry. Therefore, the issues of tourism development, forecasting and research are extremely relevant. The article analyzes the tourist product that the national tourism market offers today. The purpose of the article is to study the recreational and tourism potential in the domestic market and formulate proposals for creating a competitive tourist product in the domestic market after the COVID-19 pandemic. The study suggests plausible actions that will enable the domestic tourism industry to advance and reach the level of the world's tourism leaders, particularly by improving service standards, creating an electronic register of all subjects of tourism activities, creating a new, top-notch trending tourist product in the domestic market, implementing a comprehensive advertising and information campaign to promote the tourist product, applying innovative tourism technologies, etc. Current trends of 2020 are presented, taking into account current trends, economic prospects and the impact of recent events. Therefore, the proposed measures will certainly contribute to the creation of a competitive tourist product on the domestic market because in modern society, with increasingly developed information systems and the latest technologies, the tourism business, which is so multifaceted and changeable, must be dynamic as well.

References

Богомазова, И. В., и Яковенко, О. В. (2016). Рынок международного туризма: состояние и тенденции развития. Научный результат. Технологии бизнеса и сервиса, 2(8), 7-14.

Зануда, А. Коронавірус: скільки втрачає туризм. Взято з https://www.bbc.com/ ukrainian/features-51870285 (дата звернення: 10.05.2020).

Захаренко, І. Для тих, хто переживе карантин. В Україні запустять реєстр суб’єктів туристичної діяльності. Взято з https://nv.ua/ukr/biz/markets/turistichniy-biznes-v-ukrajini-stvoryat-reyestr-sub-yektiv-turistichnoji-diyalnosti-novini-ukrajini-50086511.html?utm_campaign=article_top&utm_medium=widg (дата звернення: 10.05.2020).

Карпати «4 в 1»: як заманити масового туриста. Взято з https://www. ukrinform.ua/rubric-tourism/2841457-karpati-4-v-1-ak-zamaniti-masovogo-turista.html (дата звернення: 10.05.2020).

Кифяк, В. Ф. (2003). Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці: Книги XXI.

Кіндрик, Т. О., та Головінов, О. М. Інноваційна діяльність в туристичному господарстві України. Взято з http://www.rusnauka.com/11_EISN_2010/ Economics/64053.doc.htm (дата звернення: 10.05.2020).

Крамаренко, О. Відпочинок на морі 2020: курорти України проти Європи і коронавірусу. Взято з http://krivbass.city/news/view/vidpochinok-na-mori-2020-kurorti-ukraini-proti-evropi-i-koronavirusu (дата звернення: 10.05.2020).

Крачило, М. П. (1994). Краєзнавство і туризм: навч. посіб. Київ: Вища школа.

Мальська, М. П., та Бордун, О. Ю. (2005). Планування діяльності туристичних підприємств: навч. посіб. Київ: Знання.

Мельницька, Ю. Через коронавірус сектор туризму в ЄС у січні втратив €1 мільярд. Взято з https://investory.news/cherez-koronavirus-sektor-turizmu-v-yes-u-sichni-vtrativ-e1-milyard/ (дата звернення: 10.05.2020).

Парфіненко, А. Ю. (2017). Глобальні трансформації ринку міжнародного туризму та індустрії гостинності. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм, 6, 175-186.

Фарат, О. В., та Марущак, М. В. (2012). Інноваційні напрями розвитку туристичної галузі Львівського регіону. Економіка. Управління. Інновації, 2(8). Взято з https://tourlib.net/statti_ukr/farat.htm (дата звернення: 10.05.2020).

Федорченко, В. К., та Дьорова, Т. А. (2002). Історія туризму в Україні. Київ: Вища школа.

Цыбух, В. И. (2001). Перспективы развития национальной туристической индустрии. Гостиничный и ресторанный бизнес, 4.

Bogomazova, I. V, & Yakovenko, O. V. (2016). International tourism market: state and development trends. Scientific result. Tehnologii biznesa i servisa [Business and service technologies], 2(8), 7-14. [in Russian].

Carpathians "4 in 1": how to attract a mass tourist Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-tourism/2841457-karpati-4-v-1-ak-zamaniti-masovogo-turista.html (date of reference: 10.05.2020).

Farat, O. V., & Marushchak, M. V. (2012). Innovative directions of tourist industry development in Lviv region. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii [Economy. Management. Innovations], 2(8). Retrieved from https://tourlib.net/ statti_ukr/farat.htm (date of reference: 10.05.2020).

Fedorchenko, V. K., & Dyorova, T. A. (2002). History of tourism in Ukraine. Kyiv: Vyshcha shkola. [in Ukrainian].

Kindryk, T. O., & Golovinov, O. M. Innovative activities in the tourism economy of Ukraine. Retrieved from http://www.rusnauka.com/11_EISN_2010/ Economics/64053.doc.htm (date of reference: 10.05.2020).

Krachylo, M. P. (1994). Local lore and tourism: tutorial. Kyiv: Vyshcha shkola. [in Ukrainian].

Kramarenko, O. Holidays at the seaside 2020: resorts of Ukraine against Europe and coronavirus. Retrieved from http://krivbass.city/news/view/ vidpochinok-na-mori-2020-kurorti-ukraini-proti-evropi-i-koronavirusu (date of reference: 10.05.2020).

Kyfyak, V. F (2003). Organization of tourism activities in Ukraine. Chernivtsi: Knyhy XXI. [in Ukrainian].

Malska, M. P., & Bordun, O. Yu. (2005). Planning of tourism enterprises activities: tutorial. Kyiv: Znannya. [in Ukrainian].

Melnytska, Yu. Due to coronavirus, the tourism sector in the EU lost € 1 billion in January. Retrieved from https://investory.news/cherez-koronavirus-sektor-turizmu-v-yes-u-sichni-vtrativ-e1-milyard/ (date of reference: 10.05.2020).

Parfinenko, A. Yu. (2017). Global transformations of the international tourism market and the hospitality industry. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm [Bulletin of Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economy. Local lore. Tourism, 6, 175-186. [in Ukrainian].

Tsybukh, V. I. (2001) Prospects for the development of the national tourism industry. Gostinichnyiy i restorannyiy biznes [Hotel and restaurant business], 4. [in Russian].

Zakharenko, I. For those who will survive quarantine. A register of tourism entities will be launched in Ukraine. Retrieved from https://nv.ua/ukr/biz/markets/turistichniy-biznes-v-ukrajini-stvoryat-reyestr-sub-yektiv-turistichnoji-diyalnosti-novini-ukrajini-50086511.html?utm_campaign=article_top&utm_medium=widg (date of reference: 10.05.2020).

Zanuda, A. Coronavirus: how much tourism loses. Retrieved from https://www.bbc.com/ukrainian/features-51870285 (date of reference: 10.05.2020).

Article views: 42
PDF Downloads: 18
Published
2020-05-30
How to Cite
Frei, L., & Harashchenko, D. (2020). CURRENT TENDENCIES AND NEW TRENDS IN TOURISM AFTER COVID-19. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (2), 64-74. https://doi.org/10.24025/2708-4949.2.2020.213044