ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА ВИНОРОБНОЇ ГАЛУЗІ: СТУПІНЬ, ЗНАЧЕННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ
Анотація
Інноваційна діяльність у виноробній галузі є дуже важливою, оскільки постійно впроваджуючи інновації, виноробне підприємство може покращувати якість своєї продукції, підвищувати продуктивність, знижувати витрати та залишатися конкурентоспроможними на ринку. Підприємствам, які вирощують виноград і займаються виноробством, важливо інвестувати в дослідження та розробки, щоб стимулювати інновації та постійно вдосконалювати свою діяльність. Ступінь і значення інновацій можуть бути різними для кожного підприємства, але загалом вони допомагають покращувати якість вина, впроваджувати нові технології в виробництво та можуть допомогти привертати увагу споживачів своїми унікальними продуктами. Особливості розвитку інновацій в виноробній галузі включають в себе пошук нових сортів винограду, вдосконалення технологій виробництва, впровадження нових методів ферментації та зберігання вина. У статті обґрунтована необхідність теоретичного осмислення провідної ролі інноваційної діяльності в розвитку виноробного виробництва та проаналізовано поняття «інновації», зокрема як нововведення, як результат творчої діяльності, наукового дослідження, як процес розробки, практичного впровадження у виноробне виробництво Обґрунтовано стадії інноваційного процесу та представлено у вигляді замкнутого циклу. Розглянуто інноваційний процес як головну ціль інноваційної діяльності виноградно-виноробного підприємства. Інновації в цій галузі можуть передбачати вдосконалення технологій вирощування винограду, процесів бродіння, методів розливу та маркетингових стратегій. Проаналізовано види інновацій, такі як економічно-соці-екологічні, організаційно-управлінські, виробничо-технологічні, селекційно-генетичні, які включають в себе сталий розвиток, впровадження енергоефективних технологій та зменшення викидів шкідливих речовин, впровадження нових методів управління, розробку ефективних стратегій та зміни в корпоративній культурі, підвищення продуктивності, якості продукції та зниження витрат на виробництво, селекцію нових сортів, гібридів з метою покращення їх врожайності, стійкості до шкідників та хвороб, чи адаптації до певних умов середовища.
Посилання
Шумпетер Й. Теорія економічного розвитку. Дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2011. 244 c.
Гранатуров В.М., Кораблінова І.А. Управління конкурентоспроможністю підприємств : навчальний посібник. Одеса : ОНАС, 2016. 152 с.
Мороз О.С. Інноваційний розвиток підприємства: сутність та проблема визначення складових частин. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, «Economics Series». 2013. С. 148–150.
Топов А.Г. Державна підтримка інновацій як основа розвитку виноградарського-виноробного комплексу. Економіка АТК. 2011. № 2. С. 49–53.
Ткаченко О.Б., Ачеєва І.М., Беркгаут Б.М. Інноваційні складові стратегічного розвитку виноробних підприємств України. Економіка харчової промисловості. 2016. Том 8, №1. С. 55–61.
Іванов С.В., Домарецький В.А., Прибильський В.Л. та ін. Інноваційні технології продуктів бродіння і виноробства: підручник для студ. вищ. навч. закл.; за заг. ред. С.В. Іванова. Київ : НУХТ, 2012. 488 с.
Лагодієнко В.В., Голоднюк О.М., Мільчева В.В. Інноваційний напрямок розвитку виноробства в Україні. Маркетинг, підприємство і торгівля сучасний стан, напрямки розвитку. Одеса : ОНАХТ, 2020. 757 с.
Shumpeter Y. (2011) Teoriia ekonomichnoho rozvytku. Doslidzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu [Theory of economic development. Study of profits, capital, credit, interest and the economic cycle]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», 244 p. (in Ukrainian)
Hranaturov V. M. & Korablynova Y. A. (2016) Upravlenye konkurentosposobnostiu predpryiatyi: uchebn. posob. [Management of competitiveness of enterprises: textbook]. Odesa: ONAS, 152 p. (in Ukrainian)
Moroz O. S. (2013) Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstva: sutnist ta problema vyznachennia skladovykh chastyn [Innovative development of an enterprise: the essence and the problem of determining its components]. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, Economics Series, рр. 148–150. (in Ukrainian)
Topov A. H. (2011) Derzhavna pidtrymka innovatsii yak osnova rozvytku vynohradarskoho-vynorobnoho kompleksu [State support for innovations as a basis for the development of the viticulture and wine industry]. Ekonomika ATK, vol. 2, рр. 49–53. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/E_apk_2017_2_9 (in Ukrainian)
Tkachenko O. B., Acheieva I. M. & Berkhaut B. M. (2016) Innovatsiini skladovi stratehichnoho rozvytku vynorobnykh pidpryiemstv Ukrainy [Innovative components of the strategic development of Ukrainian wineries]. Ekonomika kharchovoi promyslovosti, vol. 8 (1), pp. 55–61. (in Ukrainian)
Ivanov S. V., Domaretskyi V. A. & Prybylskyi V. L. (2012). Innovatsiini tekhnolohii produktiv brodinnia i vynorobstva [Innovative technologies for fermentation and winemaking products]: pidruchnyk dlia stud. vyshch. navch. zakl. S. V. Ivanova (Ed.). Kyiv: NUKhT, 488 p. (in Ukrainian)
Lahodiienko V. V., Holodniuk O. M. & Milcheva V. V. (2020) Innovatsiinyi napriamok rozvytku vynorobstva v Ukraini. Marketynh, pidpryiemstvo i torhivlia suchasnyi stan, napriamky rozvytku [Innovative direction of development of winemaking in Ukraine. Marketing, enterprise and trade: current state, development directions]. Odesa: ONAKhT, 757 p. (in Ukrainian)