INNOVATIVE APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF FRANCHISE NETWORKS IN THE TOURISM INDUSTRY
Abstract
The purpose of the article is to generalize and systematize theoretical provisions regarding the formation and development of franchising networks of tourist enterprises, assess the current state and outline promising franchising models in the tourism business. The article is devoted to the use of franchise networks for the development of tourism business. The purpose, prospects and imperfections of franchising were carefully studied, as well as international experience, problems of improving the legal framework, regulation of franchising matters were noted. The development of franchise networks of the world's leading countries in various spheres of economic activity was studied; a natural popularization of the use of franchising in the service sector, in particular tourism, was revealed; an analysis of the functioning of the main franchising tourist networks on the world market of services in dynamics was carried out with the aim of using this experience at domestic tourist enterprises. Achieving the set goal necessitated solving the following tasks: the main approaches to the essence of franchising, the stages of formation and development of franchising and franchise networks were revealed; modern approaches to the formation of the structure of franchising networks in tourism are analyzed; characterized the current state and development trends of franchise networks on the national and international service markets; the main factors affecting the competitiveness of franchise networks in the tourism business of Ukraine are determined; as well as an assessment of the effectiveness of franchising tourist networks operating on the Ukrainian market of services; prospective models of franchising development in the tourism business are substantiated. Also, the purpose of the article is to analyze the content and features of franchising; description of the reasons affecting the formation of franchise relations; as well as the definition of the main negative factors that prevent the successful development of franchise relations. The object of research should be the activity of tourist business structures, the subject of research is the possibility of forming innovative approaches of franchising networks of tourist enterprises.
References
Анін В. І., Шпаков А. В., Федоренко С. В., Ігнатенко А. В. Оцінка перспективності видів діяльності для використання франчайзингу на основі комплексної оцінки франшизних ризиків. Економіка та держава. 2021. № 7. С. 42–45.
Бедринець М. Д. Франчайзинг: світовий досвід і перспективи розвитку в Україні. Фінанси України. 2020. № 2. С. 96–104.
Варналій З. С. Мале підприємництво: основи теорії і практики. Київ : «Знання», 2019. 277 с.
Гринько Т. В., Крупський О. П. Франчайзинг як інструмент формування організаційної культури туристичних підприємств. Актуальні проблеми економіки. 2018. № 1. С. 145–154.
Михайліченко Г. І. Інноваційний розвиток туризму. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. 608 с.
Мельниченко С. В., Ткачук Т. М. Франчайзингові мережі туристичних підприємств. Вісн. Київ. нац. торг.-екон. ун-ту. 2019. № 4 (102). С. 30–42.
Редько В. Є., Семич Ю. А. Особливості франчайзенгової експансії на український туристичний ринок. European Journal of Management Issues.Volume 28(3), 2020, pp. 101–109.
Світовий ринок товарів та послуг : у 2 ч. / А. А. Мазаракі, Є. М. Воронова, І. В. Чаус та ін. ; за заг. ред. А. А. Мазаракі. Ч. 2. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. 308 с.
Терехов В. І. Франчайзинг як форма міжнародного трансферу технологій. Актуальні проблеми економіки. 2019. Вип. 73, № 7. С. 14–25.
Ткаченко Т. І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу : монограф. 2-ге вид., доп. Київ : Київ. нац. тор. - ек. ун-т, 2018. 463 с.
Ткачук Т. М. Міжнародні франчайзингові туристичні мережі. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 5 (88). С. 71–82.
Ткачук Т. М. Реалії розвитку туристичного бізнесу в системі франчайзингу. Туристичний та готельно-ресторанний бізнес в Україні: проблеми розвитку та регулювання : матеріали VI Міжнар. Ювілейної до 55- річчя ЧДТУ наук.-практ. конф. у 2-х т. Том І. 2015. С. 105–108.
Ткачук Т. М. Туристична франшиза в системі маркетингової політики підприємств. Туристичний та готельно-ресторанний бізнес в Україні: проблеми розвитку та регулювання : матеріали наук.-практ. конф. у 2-х т. Том І. 2021. С. 221–224.
Шевченко Р. Ю. Моніторинг міжнародних відносин у галузі туризму: економіко-географічний та геополітичний аспекти. Університетські наукові записки. 2019. № 1 (49). С. 326–328.
Офіційний сайт Міжнародної асоціації франчайзингу. URL: http://www.worldfranchiseassociates.com
Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://ukrstat.gov.ua/
Офіційний сайт Європейської франчайзингової федерації. URL: http://www.eff-franchise.com
Інтернет-сайт Української асоціації туристичних агенцій. Рейтинг туроператорів. URL: https://uata.com.ua/
International Franchising Association. URL: www.franchise.org
Anin V.I., Shpakov A.V., Fedorenko S.V., Ignatenko A.V. Assessment of the prospects of activities for the use of franchising based on a comprehensive assessment of franchise risks. Economy and the state. 2021. No. 7. P. 42–45.
Bedrynets M. D. Franchising: world experience and development prospects in Ukraine. Finances of Ukraine. 2020. No. 2. P. 96–104.
Varnaliy Z. S. Small entrepreneurship: fundamentals of theory and practice. Kyiv: "Znannia", 2019. 277 p.
Grynko T. V., Krupskyi O. P. Franchising as a tool for forming the organizational culture of tourist enterprises. Actual problems of the economy. 2018. No. 1. P. 145–154.
Mykhailichenko G. I. Innovative development of tourism. Kyiv: Kyiv. national trade and economy University, 2020. 608 p.
Melnychenko S. V., Tkachuk T. M. Franchising networks of tourist enterprises. Visn. Kyiv. national trade and economy university 2019. No. 4 (102). P. 30–42.
Redko V.E., Semich Yu.A. Peculiarities of franchising expansion into the Ukrainian tourist market. European Journal of Management Issues. Volume 28(3), 2020, pp. 101–109.
The world market of goods and services: in 2 hours / A. A. Mazaraki, E. M. Voronova, I. V. Chaus and others. ; in general ed. A. A. Mazaraki. Part 2. K.: Kyiv. national trade and economy University, 2020. 308 p.
Terekhov V. I. Franchising as a form of international technology transfer. Actual problems of the economy. 2019. Issue 73, No. 7. P. 14–25.
Tkachenko T. I. Sustainable development of tourism: theory, methodology, business realities: monograph. 2nd ed., add. Kyiv: Kyiv. national torus. ek. University, 2018. 463 p.
Tkachuk T. M. International franchising tourist networks. Foreign trade: economy, finance, law. 2020. No. 5 (88). P. 71–82.
Tkachuk T. M. The realities of tourism business development in the franchising system. Tourism and hotel and restaurant business in Ukraine: problems of development and regulation: materials of the VI International Jubilee for the 55th anniversary of ChDTU science and practice. conf. in 2 vols. Volume I. 2015. P. 105–108.
Tkachuk T. M. Tourist franchise in the system of marketing policy of enterprises. Tourism and hotel and restaurant business in Ukraine: problems of development and regulation: scientific and practical materials. conf. in 2 volumes. Volume I. 2021. P. 221–224.
Shevchenko R. Yu. Monitoring international relations in the field of tourism: economic, geographical and geopolitical aspects. University scientific notes. 2019. No. 1 (49). P. 326–328.
Official website of the International Franchise Association. URL: http://www.worldfranchiseassociates.com
Official website of the State Statistics Service of Ukraine. URL: http://ukrstat.gov.ua/
Official website of the European Franchise Federation. URL: http://www.eff-franchise.com
Internet site of the Ukrainian Association of Travel Agencies. Rating of tour operators. URL: https://uata.com.ua/
International Franchising Association. URL: www.franchise.org