THE ROLE OF GLOBAL INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE DEVELOPMENT OF THE HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS

Keywords: innovation, technology, hotel and restaurant business, automation, IoT, competitiveness, risk management

Abstract

In the hotel and restaurant business, innovative technologies play a crucial role in improving the quality of service and optimizing management. First of all, the introduction of management information systems allows automating many routine processes, which frees up staff time for high-quality customer service. The purpose of the article is to identify the impact of innovative technologies on the efficiency and competitiveness of the hotel and restaurant business. It's worth noting that the use of IoT technologies makes it possible to create smart hotels, where lighting, air conditioning and other systems are controlled automatically depending on the conditions and preferences of customers. In addition, the use of artificial intelligence in the hotel and restaurant business allows analyzing data on consumers, their preferences and habits, which contributes to a more individualized service. The role of virtual reality and augmented reality in the hotel business is equally important. They allow customers to look at rooms and restaurants before they arrive and interact with facilities and services in a new environment. The study results confirm that the introduction of innovative technologies in the hotel and restaurant business contributes to a significant increase in customer satisfaction. Data analysis shows that process automation, the use of IoT technologies, artificial intelligence, and virtual reality speed up service, increase service personalization, and make the visitor experience more comfortable. The results of the study show that innovative technologies have great potential for transforming the hotel and restaurant business, improving the quality of service and ensuring customer satisfaction, which are important factors for success in this area. It is noted that innovative technologies in the hotel and restaurant business not only increase the efficiency of management and provide a more comfortable stay for customers, but also open up new opportunities for development and competitive advantage in the market. The author concludes that innovative technologies have the potential to transform the hotel and restaurant business, providing greater efficiency, improved quality of service and greater competitiveness.

References

Бишовець Л.Г., Куракін О.Б., Крижанівський А І. Інноваційні технології обслуговування в сучасному ресторанному бізнесі. Харків : Новий курс. 2020. С. 53 58.

Бойко В.О., Лізон Д.Г. Використання інформаційних технологій при наданні послуг у ресторанному бізнесі. Філософські обрії сьогодення: Міжнародна науково-практична конференція (18 листопада 2021 р.). Херсон : ХДАЕУ. 2021. С. 9 10.

Гірняк Л., Глагола В. Сучасний стан, перспективи та тенденції розвитку ресторанного господарства в Україні. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 16. С. 71 77.

Гребенюк Г.М., Чаркіна Т.Ю., Марценюк Л.В., Пікуліна О.В. Інноваційний підхід до розвитку туризму та готельно-ресторанного бізнесу України в умовах кризи. Агросвіт. 2021. № 5-6. С. 57 62.

Гросул В., Балацька Н. Digital-маркетинг як дієвий інструмент антикризового розвитку підприємства ресторанного бізнесу в період пандемії та її рецесії. Підприємництво та інновації. 2020. № 11-2. C. 7 12.

Гросул В.А. Інноваційні технології оновлення бізнес-моделі підприємства ресторанного господарства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 27. Ч. 1. С. 39 44.

Давидова О. Особливості застосування інновацій у розвиток туристичної галузі України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Економіка». 2015. № 7. С. 65 69.

Кащук К.М., Мосійчук І.В., Саух І.В. Сучасні технології управління в готельно-ресторанному бізнесі: практики та інновації. Бізнес інформ. 2023. № 6. С. 93 99.

Рижик І.О., Глєбова А.О., Синягівська В.С. Особливості формування моделі управління бізнес-процесами підприємства сфери послуг. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. № 1(24). С. 152 160.

Романуха О.М., Мастабай Н.С. Використання нейромереж у готельно-ресторанному бізнесі. Ефективна економіка. 2023. № 9. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/2182/2210

Семчук Ж.В., Петрик І.В. Економіка інновацій у сфері туризму. Академічні візії. 2022. № 4–5. С. 63 69.

Фостолович В.А., Боцян Т.В. Місце цифрових трендів в сфері готельно-ресторанного бізнесу. Економіка. Управління. Інновації. 2022. № 31 URL: http://eprints.zu.edu.ua/35878/

Чаркіна Т.Ю., Марценюк Л.В., Задоя В.О., Пікуліна О.В. Стратегічні напрями управління готельно-ресторанним бізнесом в умовах кризи. Економіка та держава. 2021. № 2. С. 19 23.

Шацька З.Я., Семко В.В. Впровадження нових технологій на вітчизняних підприємствах. Сучасні детермінанти розвитку бізнес-процесів в Україні: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Київ, 24 травня 2017 року) Київ: КНУТД. 2017. С. 370 373.

Якушев О. Інноваційні технології в управлінні бізнес-процесами підприємств сфери готельно-ресторанних та туристичних послуг. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2020. № 3.2. С. 195 208.

Byshovets L. H., Kurakin O. B., Kryzhanivskyi A. I. (2020) Innovatsiini tekhnolohii obsluhovuvannia v suchasnomu restorannomu biznesi [Innovative service technologies in the modern restaurant business]. Kharkiv: Novyi kurs, pp. 53 58.

Boiko V. O., Lizon D. H. (November 18, 2021) Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii pry nadanni posluh u restorannomu biznesi [The use of information technology in the provision of services in the restaurant business]. Filosofski obrii sohodennia: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia. Kherson: KhDAEU, pp. 9 10.

Hirniak L., Hlahola V. (2018) Suchasnyi stan, perspektyvy ta tendentsii rozvytku restorannoho hospodarstva v Ukraini [Current state, prospects and trends of the restaurant industry in Ukraine]. Infrastruktura rynku, no. 16, pp. 71 77.

Hrebeniuk H. M., Charkina T. Yu., Martseniuk L. V., Pikulina O. V. (2021) Innovatsiinyi pidkhid do rozvytku turyzmu ta hotelno-restorannoho biznesu Ukrainy v umovakh kryzy [Innovative approach to the development of tourism and hotel and restaurant business of Ukraine in the crisis]. Ahrosvit, no. 5-6, pp. 57 62.

Hrosul V., Balatska N. (2020) Digital-marketynh yak diievyi instrument antykryzovoho rozvytku pidpryiemstva restorannoho biznesu v period pandemii ta yii retsesii [Digital marketing as an effective tool for anti-crisis development of the restaurant business enterprise during the pandemic and its recession]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, no. 11-2, pp. 7 12.

Hrosul V. A. (2019) Innovatsiini tekhnolohii onovlennia biznes-modeli pidpryiemstva restorannoho hospodarstva [Innovative technologies for updating the business model of the restaurant business enterprise]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, no. 27(1), pp. 39 44.

Davydova O. (2015) Osoblyvosti zastosuvannia innovatsii u rozvytok turystychnoi haluzi Ukrainy [Features of the application of innovations in the development of the tourism industry of Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia «Ekonomika», no. 7, pp. 65 69.

Kashchuk K. M., Mosiichuk I. V., Saukh I. V. (2023) Suchasni tekhnolohii upravlinnia v hotelno-restorannomu biznesi: praktyky ta innovatsii [Modern management technologies in the hotel and restaurant business: practices and innovations]. Biznes inform, no. 6, pp. 93 99.

Ryzhyk I. O., Hliebova A. O., Syniahivska, V. S. (2020) Osoblyvosti formuvannia modeli upravlinnia biznes-protsesamy pidpryiemstva sfery posluh [Features of the formation of a model for managing business processes of a service sector enterprise]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 1(24), pp. 152 160.

Romanukha O. M., Mastabai N. S. (2023) Vykorystannia neiromerezh u hotelno-restorannomu biznesi [The use of neural networks in the hotel and restaurant business]. Efektyvna ekonomika, no. 9. Available at: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/2182/2210

Semchuk Zh. V., Petryk I. V. (2022) Ekonomika innovatsii u sferi turyzmu [Economics of innovations in the field of tourism]. Akademichni vizii, no. 4–5, pp. 63 69.

Fostolovych V. A., Botsian T. V. (2022) Mistse tsyfrovykh trendiv v sferi hotelno-restorannoho biznesu [The place of digital trends in the hotel and restaurant business]. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, no. 31 Available at: http://eprints.zu.edu.ua/35878/

Charkina T. Yu., Martseniuk L. V., Zadoia V. O., Pikulina O. V. (2021) Stratehichni napriamy upravlinnia hotelno-restorannym biznesom v umovakh kryzy [Strategic directions of hotel and restaurant business management in crisis]. Ekonomika ta derzhava, no. 2, pp. 19 23.

Shatska Z. Ya., Semko V. V. (May 24, 2017) Vprovadzhennia novykh tekhnolohii na vitchyznianykh pidpryiemstvakh [Introduction of new technologies at domestic enterprises]. Suchasni determinanty rozvytku biznes-protsesiv v Ukraini: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. Kyiv: KNUTD, pp. 370 373.

Yakushev O. (2020) Innovatsiini tekhnolohii v upravlinni biznes-protsesamy pidpryiemstv sfery hotelno-restorannykh ta turystychnykh posluh [Innovative technologies in the management of business processes of enterprises in the sphere of hotel, restaurant and tourist services]. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsii, no. 3.2, pp. 195 208.

Article views: 58
PDF Downloads: 34
Published
2024-05-22
How to Cite
Vdovichena, O., & Palamarek, K. (2024). THE ROLE OF GLOBAL INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE DEVELOPMENT OF THE HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (2 (12), 22-27. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(12).2024.3