INNOVATIVE AND PROJECT MANAGEMENT IN TOURISM
Abstract
In today’s conditions, questions regarding the determination of approaches, tools and sources of post-war reconstruction of Ukraine are gaining considerable relevance. The economic revitalization plan should become one of the largest projects of modernization of the domestic economy and reconstruction of destroyed infrastructure facilities, which involves attracting financial resources, substantiating the parameters of investment projects on the basis of modern trends in the development of the world economy. Taking into account the high level of globalization and the modern pace of development of the international economy, the task of Ukraine is to create favorable conditions for the development of relevant branches of the national economy, which could compete on the international market and take an active part in the international division of labor. Under such conditions, in addition to the agro-industrial complex, metallurgy, the processing industry and the IT sector, Ukraine has significant potential in the field of tourism. In today's conditions of globalization, innovations should be based on systematic research and timely development within the framework of responding to market signals based on an effectively organized process of formation and implementation of innovations. An important tool for this is project management, which is closely related to the concept of innovation management. Projects represent an organizational framework for the planned, systematic and methodical acquisition of certain knowledge, skills, ideas and results. In the context of tourism, a project can be understood as a system of clearly defined goals that are achieved with the help of special technical means and technological processes using financial, material, labor and other resources, as well as management decisions and organizational measures aimed at the creation and implementation of a tourist product. Project management involves the use of specific technologies for creating a tourist product. A tourist product as a commodity is characterized by consumer value, that is, usefulness or the ability to satisfy certain recreational needs of people. The usefulness of a tourist product is determined by its value for the subject. Therefore, representatives of the tourist business community should try to create a tourist product that would be valuable for the largest possible number of people, that is, it should have a mass consumer. Since the tourism industry is quite specific compared to other constituent elements of the national economy, the creation and implementation of projects in this area has certain features, taking into account the provisions of the management theory in tourism. It should be especially noted about the importance of scientific and methodological support of the project, namely, it should be carried out using the general theory of tourism with the involvement of scientific provisions of various disciplines. The article further developed the research on the peculiarities of innovative and project management in the field of tourism, namely, summarized the requirements for scientific and methodological support of planning from the standpoint of management theory in tourism.
References
Кара Н.І., Зинич Л. В. Особливості інноваційного менеджменту в діяльності міжнародних компаній. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. Львів : НУ «Львівська політехніка». № 2. 2021. С. 40–46.
Башинська І.О. Хрістова А.В. Використання сучасних інформаційних технологій управління проектами. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. № 1. 2017. С. 16–22.
Бушуєва Н. С., Бушуєв Д. А., Козир Б.Ю. Development project management capability of the infrastructure program. Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості. №.2(8). 2019. С. 15–24.
Власова Н.М., Смирнова В.В., Семенченко Н.Ю. Інноваційна діяльність в туристичному бізнесі. Культура народів Причорномор’я. № 176. 2009. С. 113–114.
Сумець О.М. Проектно-орієнтоване управління організацією: навчальний посібник. Київ : Університет «КРОК». 2022. 167 c.
Гризовська Л. О. Особливості та сучасні тенденції управління туристичним бізнесом в Україні. Економіка та управління підприємствами. Випуск 28-1. 2018. С. 115–118. URL: http://bses.in.ua/journals/2018/26_1_2018/24.pdf
Давидова О. Особливості застосування інновацій у розвитку туристичної галузі України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. № 7 (172). 2015. C. 65–69.
Романенко О., Яворська, О. Особливості інновацій в туризмі та індустрії гостинності. Інвестиції: практика та досвід. (8). 2018. С. 5–9.
Редько В. Особливості методології проектного менеджменту в туристичному бізнесі. Вісник Дніпропетровського університету. Серія : Менеджмент інновацій. Т. 24. вип. 6. 2016. С. 114–122.
Данченко О., Занора В. Проектний менеджмент: управління ризиками та змінами в процесах прийняття управлінських рішень : монографія Черкаси : ПП Чабаненко Ю.А. 2019. 278 с.
Kara N.I., Zynych L. V. (2021) Osoblyvosti innovatsiinoho menedzhmentu v diialnosti mizhnarodnykh kompanii [Features of innovation management in the activities of international companies]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku. Lviv : NU «Lvivska politekhnika». № 2. P. 40–46.
Bashynska I.O. Khristova A.V. (2017) Vykorystannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii upravlinnia proektamy [Use of modern project management information technologies]. Ekonomichnyi zhurnal Odeskoho politekhnichnoho universytetu. № 1. P. 16–22.
Bushueva N.S., Bushuev D.A., Kozyr B.Yu. (2019) Development project management capability of the infrastructure program. Suchasnyi stan naukovykh doslidzhen ta tekhnolohii v promyslovosti. № 2(8). P. 15–24.
Vlasova, N. Smyrnova, V. Semenchenko, N. (2009) Innovacijna dijaljnistj v turystychnomu biznesi. [Innovative activity in the tourism business]. Kuljtura narodiv Prychornomor'ja. № 176. P. 113–114.
Sumets O.M. (2022) Proektno-oriientovane upravlinnia orhanizatsiieiu: navchalnyi posibnyk [Project-oriented organization management]. Kyiv : Universytet «KROK». 167 p.
Hryzovska, L. (2018) Osoblyvosti ta suchasni tendentsii upravlinnia turystychnym biznesom v Ukraini [Features and modern trends in tourism business management in Ukraine]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Vypusk 28-1. P. 115–118. Available at: http://bses.in.ua/journals/2018/26_1_2018/24.pdf.
Davydova, O. (2015) Osoblyvosti zastosuvannja innovacij u rozvytku turystychnoji ghaluzi Ukrajiny [Features of the application of innovations in the development of the tourism industry of Ukraine]. Visnyk Kyjivsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. № 7 (172). P. 65–69.
Romanenko, O. Javorsjka, O. (2018) Osoblyvosti innovacij v turyzmi ta industriji ghostynnosti. [Features of innovations in tourism and the hospitality industry]. Investyciji: praktyka ta dosvid, (8), P. 5–9.
Redjko, V. (2016) Osoblyvosti metodologhiji proektnogho menedzhmentu v turystychnomu biznes. [Features of the project management methodology in the tourism business]. Visnyk Dnipropetrovsjkogho universytetu. Serija : Menedzhment innovacij T. 24, vyp. 6. P. 114–122.
Danchenko, O. Zanora, V. (2019) Proektnyj menedzhment: upravlinnja ryzykamy ta zminamy v procesakh pryjnjattja upravlinsjkykh rishenj [Project management: managing risks and changes in the process of making managerial decisions]: monoghrafija Cherkasy : PP Chabanenko Ju.A. 278 р.