BASIC PRINCIPLES AND REQUIREMENTS FOR THE TECHNOLOGICAL DESIGN OF RESTAURANT FACILITIES

Keywords: automation, adaptation, innovation, fundamental solutions, restaurant business, restaurant, modern technologies, management

Abstract

Thanks to the introduction of modern technological solutions and the search for unique ideas in compliance with the fundamental principles of business activity in restaurants and other establishments in the food, entertainment, and tourism services sector, conditions are created for adapting to changing consumer needs, and requirements are put forward to ensure the quality of services for both the mass consumer market and individual customer needs. The purpose of the article is to characterize the basic principles and features of the requirements for the technological design of restaurant business establishments in modern economic conditions. Using the example of foreign and Ukrainian restaurant business enterprises, the situation regarding the definition and observance of the basic principles and requirements for the technological design of restaurant business establishments is investigated. According to the results of the study, the author emphasizes the generally recognized and priority requirements for the technological design of restaurant business establishments in times of crisis and uncertainty. Particular attention is paid to the analysis of the conditions that should be taken into account during martial law in Ukraine and have prospects for widespread implementation in the activities of restaurant business establishments in the post-war period. It is proved that project management can be successful if not only tactical but also strategic plans are defined. The importance of taking into account the key factors of increasing efficiency in the hospitality sector and, in particular, restaurant enterprises in Ukraine through the intensification of service process automation is emphasized. The principles of systematization, innovation, optimization, complexity, rationality, environmental friendliness, mutual acceptability, professionalism, collective interest, and individual approach to the client are highlighted among the principles for determining project plans for use in restaurants and their effective functioning in modern business conditions. It is emphasized that at the level of each individual project for each enterprise, the formalized and efficient operation of business processes in their entirety and complex interconnection at all stages (stages) of project decisions should be clearly established.

References

Бучко Ж.І., Наконечний К.П., Підгірна В.Н. Проєктний менеджмент у сфері туризму: транскордонний досвід Чернівецької області та суміжного прикордоння. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Географія та туризм. 2024. С. 31–37. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2024.74.31-37

Васильєва Н., Теребух М., Моторнюк У. Роль трансферу технологій у зміцненні національної безпеки виклики та можливості. Економіка та суспільство. 2024. № 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-6

Гринюк Т., Буличева Т., Анастасія Логінова А. Міжнародна проєктна діяльність та фандрайзинг у соціально-економічному розвитку і відновленні України під час війни. Успіхи і досягнення у науці. 2024. № 2(2). С. 280–295. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sas/article/view/9879/9932

Данченко О., Чепурда Г., Куракін О. Особливості управління проєктами в туристичному та готельно-ресторанному бізнесі. Інновації та технології в сфері послуг і харчування 2024. № 3(13). С. 95–100. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(13).2024.14

Інноваційні технології та ідеї для ресторанів, на які чекають клієнти у 2023. Христина Федорова. 2022. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/innovaczijni-tehnologiyi-ta-ideyi-dlya-restoraniv-na-yaki-chekayut-kliyenty-u-2023

Калініченко О.О., Мосійчук І.В., Пойта І.О. Управління проєктами у глобальному контексті: культурні аспекти та адаптація. Проблеми економіки. 2023. № 2. C. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2023-2-24-30

Лисюк Т. Інноваційні рішення в готельно-ресторанному бізнесі: технології автоматизації та персоналізації послуг. Економіка та суспільство. 2024. № 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-13

Петрова І., Осташевський Б. Асоціативна модель компетенцій в управлінніit проєктом. Вчені записки Університету «КРОК». 2023. № 1(69). С. 70–77. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-69-70-77

Пешко М.І., Мельник О.Г. Адаптація проєктного менеджменту під час IT-кризи 2022–2023 років. Проблеми економіки. 2024. № 1. C. 14–19. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2024-1-14-19

Прохорова В.І. Методи оцінки проєктних ризиків ІТ-компаній. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Економіка. 2023. № 16(32). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0654-16(32)-16

Шидловська О.Б., Іщенко Т.І., Дулька О.С. Новітня ресторанна справа в індустрії гостинності. Географія та туризм. 2023. С. 3–8. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2023.71.3-8

Шматковська Т., Мостовенко Н. Організаційно-економічні та фінансові засади відновлення конкурентоспроможності сфери гостинності України. Економіка та суспільство. 2024. № 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-130

Buchko Z., Nakonechnyi K., Pidhirna V. (2024). Proiektnyi menedzhment u sferi turyzmu: transkordonnyi dosvid Chernivetskoi oblasti ta sumizhnoho prykordonnia [Project management in the sphere of tourism: cross-border experience of the Chernivet region and adjacent border]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Geography and tourism. Pp. 31–37. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2024.74.31-37

Vasylieva N., Terebukh M. & Motorniuk U. (2024) Rol transferu tekhnolohii u zmitsnenni natsionalnoi bezpeky vyklyky ta mozhlyvosti [The role of technology transfer in strengthening national security challenges and opportunities]. Economy and society, no. 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-6

Hrynyuk T., Bulycheva T., Loginova A. (2024). Mizhnarodna proiektna diialnist ta fandraizynh u sotsialno-ekonomichnomu rozvytku i vidnovlenni Ukrainy pid chas viiny [International project activity and fundraising in socio-economic development and restoration of Ukraine during the war]. Uspikhy i dosiahnennia u nautsi, no. 2(2), pp. 280–295. Available at: http://perspectives.pp.ua/index.php/sas/article/view/ 9879/9932

Danchenko O., Chepurda H. & Kurakin O. (2024). Osoblyvosti upravlinnia proiektamy v turystychnomu ta hotelno-restorannomu biznesi [Features of project management in the tourist and hotel and restaurant business]. Innovations and technologies in the service and food sector, no. 3(13), pp. 95–100. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(13).2024.14

Innovatsiini tekhnolohii ta idei dlia restoraniv, na yaki chekaiut kliienty u 2023 [Innovative technologies and ideas for restaurants that customers are waiting for in 2023.]. Christina Fedorova. (2022). Available at: https://hub.kyivstar.ua/articles/innovaczijni-tehnologiyi-ta-ideyi-dlya-restoraniv-na-yaki-chekayut-kliyenty-u-2023

Kalinichenko O. O., Mosiichuk I. V., Poyta I. O. (2023) Upravlinnia proiektamy u hlobalnomu konteksti: kulturni aspekty ta adaptatsiia [Project Management in a Global Context: The Cultural Aspects and Adaptation]. Problems of the economy, no. 2, pp. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2023-2-24-30

Lysіuk T. (2024). Innovatsiini rishennia v hotelno-restorannomu biznesi: tekhnolohii avtomatyzatsii ta personalizatsii posluh [Inovativne rešitve v hotelih in restavracijah: tehnologije za avtomatizacijo in personalizacijo]. Economy and society, no. 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-13

Petrova I. & Ostashevsky B. (2023). Asotsiatyvna model kompetentsii v upravlinniit proiektom [Associative model of competences in it project management. Academic Notes of KROK University]. Scientific notes KROK University, no. 1(69), pp. 70–77. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-69-70-77

Peshko M. I., Melnyk O. G. (2024). Adaptatsiia proiektnoho menedzhmentu pid chas IT-kryzy 2022–2023 rokiv [Adaptation of Project Management During the IT Crisis of 2022–2023]. Problems of the economy, no. 1, pp. 14–19. Available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2024-1_0-pages-14_19.pdf

Prokhorova V. l. (2023). Metody otsinky proiektnykh ryzykiv IT-kompanii [Methods of assessment of project risks of it companies]. Adaptive management: theory and practice. Series Economics, no. 16(32). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0654-16(32)-16

Shydlovska O. B., Ishchenko T. I., Dulka О. S. (2023) Novitnia restoranna sprava v industrii hostynnosti [Latest restaurant business in the hospitality industry]. Geography and tourism. Pp. 3–8. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2023.71.3-8

Shmatkovska T. & Mostovenko N. (2024) Orhanizatsiino-ekonomichni ta finansovi zasady vidnovlennia konkurentospromozhnosti sfery hostynnosti Ukrainy [Organizational, economic and financial basis of restoration of the competitiveness of the hospitality sphere of Ukraine]. Economy and society, no. 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-130

Article views: 13
PDF Downloads: 14
Published
2025-02-19
How to Cite
Ivashyna, L., Byshovets, L., & Kurakin, O. (2025). BASIC PRINCIPLES AND REQUIREMENTS FOR THE TECHNOLOGICAL DESIGN OF RESTAURANT FACILITIES. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (1 (15), 51-57. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(15).2025.9