ПАКУВАННЯ ПАСТЕРИЗОВАНОГО МОЛОКА ЯК ЕЛЕМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО ЯКОСТІ
Анотація
На сучасному етапі розвитку харчової промисловості захисна функція пакування для максимального збереження якості продукту все менше є пріоритетною для виробників. Тепер, на передній план виходить маркетингова складова передача інформації споживачам для збільшення продажів продукту. Це пов'язано з тим фактом, що під час процесу купівлі споживач спочатку аналізує та оцінює зовнішній вигляд упаковки продукту, а лише потім ознайомлюється з інформацією, яка там винесена. Пакування продукції має на меті трансляцію певної інформації консьюмеру, яку, умовно, можна розділити на вербальну та візуальну. Не менш цікавими є вплив прозорості споживчої тари на ймовірність придбання цього товару. Такий ефект обумовлений безпосереднім візуальним сприйняттям продукту через упаковку та, відповідно, довіри до нього. З продукції різної номенклатури, представленої на полицях торгівельних закладів видно, що такий елемент «комунікації» з покупцями маркетологи вже успішно використовують, використовуючи повністю прозору упаковку чи лише певні її частини. Метою статті є лабораторне вивчення впливу різного типу освітлення на молоко пастеризоване у різних типах пакування та врахування цих результатів у розробці дизайну пакування та способах комунікації з покупцями. У статті розглянуто теоретичні основи впливу світлових променів та кисню на смак молока пастеризованого. Експериментальну частину перевірки гіпотези впливу УФ-випромінювання на молоко в різному пакуванні розділено на два етапи: на першому етапі проведено оцінку змін показників пероксидації ліпідів та органолептичних показників молока, яке зберігалося у прозорому та білому РЕТ пакуванні, а на другому – у прозорому РЕТ пакуванні та пюрпаці. Проведене дослідження дало поштовх до змінити підходу оцінки якості продукції на прикладі кореляції кількісних показників, отриманих аналітичними методами, та органолептичної оцінки продукції з їх подальшою статистичною обробкою. Використання титрометричного і фотометричного методів для встановлення окремих показників процесу ПОЛ дозволили пояснити отримані дані оцінки флейвору молока. Не менш важливим є статистична обробка результатів органолептичного аналізу, яка дозволила кількісно оцінити результат та сформувати висновок про відмінність продукту відповідно від споживчої тари.
Посилання
12 Reasons to Stop Drinking Cow's Milk. [12 Reasons to Stop Drinking Cow's Milk]. Available at: https://www.peta.org/living/food/reasons-stop-drinking-milk/
Stancik, C.M. (2017). Accelerated light protection performance measurement technology validated for dairy milk packaging design. Packaging Technology & Science, vol. 30, рр. 771–780.
Suppakul, P. (2003). Active packaging technologies with an emphasison antimicrobial packaging and its applications. J. Food Sci, vol. 68, рр. 408–420.
Adam, M.A., Ali, K. (2014). Impact of visual elements of packaging of packaged milk on consumer buying behaviour. Interdiscip J. Contemp Res Bus, vol. 5, рр. 118–160.
Amerine, M.A., Roessler, E.B. (1942). Wines: Their sensory evaluation. Second Edition. [Wines: Their sensory evaluation. Second Edition]. W.H. Freeman & Co. San Francisco, CA.
Antinone, M.A., Lawless, H.T., Ledford, R.A., Johnston, M. (1994). The importance of diacetyl as a flavor component in full fat cottage cheese. Journal of Food Science, vol. 59, рр. 38–42.
Boff, J.M., Min, D.B. (2002). Chemistry and reaction of singlet oxygen in foods. Comprehensive review in Food Science and Food Safety, vol. I(I), рр. 58–72.
Brotherson, C., McMahon, D.J., Legako, J., Martini, S. (2016). Comparison of milk oxidation by exposure to LED and fluorescent light. Journal of Dairy Science, vol. 99(4), рр. 2537–2544.
Chapman, K.W., Whited, L.J., Boor, K.J. (2002). Sensory threshold of light-oxidized flavor defects in milk. Journal of Food Science, vol. 67(7), рр. 2770–2773.
CLAL. Quadro dei paesi dell'Unione Europea. [CLAL. Quadro dei paesi dell'Unione Europea]. (2020). Available at: https://www.clal.it/en/?section=quadro_europa&country=IT
Cow milk alternatives, and why you should stop drinking milk. [Cow milk alternatives, and why you should stop drinking milk]. Available at: https://thehumaneleague.org/article/cow-milk.
Decker, E.A. Antioxidant mechanisms. In: Akoh C.C., Min D.B. (1998). Food lipidschemistry, nutrition, and biotechnology. New York: Marcel Dekker, рр. 397–401.
Duncan, S.E., Hannah, S. (2012). Light-protective packaging materials for foods and beverages. Ch. 15. In Yam K.L., Lee D.S. (Eds). Emerging food packaging technologies: Principles and practices, рр. 303–322.
Duncan, S.E., Webster, J.B. (2010). Oxidation and protection of milk and dairy products. In Decker E.A., Elias R.J., McClements D.J. (Eds.). Oxidation in foods and beverages and antioxidant applications. Management in different industry sectors, vol. 2, рр. 121–155.
Edwards, A.M., Silva, E. (2001). Effect of visible light on selected enzymes, vitamins and amino acids. J. Photochem Photobiol, vol. 63(1-3), рр. 126–131.
Martin, N. (2016). Exposure of fluid milk to LED light negatively affects consumer perception and alters underlying sensory properties. Journal of Dairy Science, vol. 99(6), рр. 4309–4324.
Gaafar, A.M., Gaber, F.I. (1992). Volatile flavor compounds of sunlight-exposed milk. J. Dairy Sci, vol. 20(I), рр. 111–115.
Lu, C.Y. (1999). Generation and photosensitization properties of oxidized radical of riboflavin: a laser flash photolysis study. J. Photochem Photobiol B, vol. 52(1-3), рр. 111–116.
Griffiths, M.W. (2010). Improving the Safety and Quality of Milk. [Griffiths M.W. Improving the Safety and Quality of Milk]. NY: Woodhead Publishing.
Health Concerns About Dairy. Avoid the Dangers of Dairy With a Plant-Based Diet. [Health Concerns About Dairy. Avoid the Dangers of Dairy With a Plant-Based Diet]. Available at: https://www.pcrm.org/good-nutrition/nutrition-information/health-concerns-about-dairy#:~:text=Milk%20and%20other%20dairy%20products,%2C%20ovarian%2C%20and%20prostate%20cancers.
Heide, M., Olsen, S.O. (2017). Influence of packaging attributes on consumer evaluation of fresh cod. Food Qual Prefer, vol. 60, рр. 9–18.
Ofitsijnyj sajt Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. [Official website of the State Statistics Service of Ukraine]. Available at: https://ukrstat.gov.ua/
Demartini, E. (2019). Impact of information and food technology neophobia in consumers' acceptance of shelf-life extension in packaged fresh fish fillets. Sustain Prod Consum, vol. 17, рр. 116–125.
Koutsimanis G. (2012). Influences of packaging attributes on consumer purchase decisions for fresh produce. Appetite, vol. 59, рр. 270–280.
Jae Hwan Lee, M.S. (2002). Photooxidation and photosensitized oxidation of linoleic acid, milk, and lard. [Photooxidation and photosensitized oxidation of linoleic acid, milk, and lard]. The Ohio State University. Available at: https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=osu1486549482662984&disposition=inline
Jung, M.Y., Yoon, S.H., Lee, H.O., Min, D.B. (1998). Singlet oxygen and ascorbic acid effects on dimethyl disulfide and off-flavor in skim milk exposed to light. J. Food Sci, vol. 63(3), рр. 408–412.
Kim, Y.D., Morr, C.V. (1996). Dynamic headspace analysis of light-activated flavor in milk. Int. Dairy J, vol. 6(2), рр. 185–193.
King, J.M. (1996). Riboflavin photosensitized singlet oxygen oxidation of vitamin D (Ph. D. dissertation). Columbus, Ohio: The Ohio State University, Columbus, рр. 65–105.
Kontominas, M.G. (2010). Packaging and shelf life of milk. Ch 5. In Ed: Robertson G.L. Food packaging and shelf life: A practical guide, рр. 81–102.
Loose, S.M., Peschel, A., Grebitus, C. (2013). Quantifying effects of convenience and product packaging on consumer preferences and market share of seafood products: The case of oysters. Food Qual Prefer, vol. 28, рр. 492–504.
Mandler, J.M., Johnson, N.S. (1976). Some of the thousand words a picture is worth. J. Exp. Psychol, vol. 2, рр. 529–540.
Marsili, R.T. (1999). SPME-MS-MYA as an electronic nose for the study of off-flavors in milk. J. Agric Food Chem, vol. 47(2), рр. 648–654.
Meneses, M., Pasqualino, J., Castells, F. (2012). Environmental assessment of the milk life cycle: The effect of packaging selection and the variability of milk production data. J Environ Manage, vol. 107, рр. 76–83.
Mueller, S., Szolnoki, G. (2010). The relative influence of packaging, labelling, branding and sensory attributes on liking and purchase intent: Consumers differ in their responsiveness. Food Qual Prefer, vol. 21, рр. 774–783.
Johnson, D.S. (2015). Packaging modifications for protecting flavor of extended-shelf-life milk from light. Journal of Dairy Science, vol. 98(4), рр. 2205–2214.
Paivio, A., Csapo, K. (1973). Picture superiority in free recall: Imagery or dual coding? Cognit Psychol, vol. 5, рр. 176–206.
Potts, H.L., Amin, K.N., Duncan, S.E. (2017). Retail lighting and packaging influence consumer acceptance of fluid milk. Journal of Dairy Science, vol. 100(1), рр. 146–156.
Mestdagh, F. (2005). Protective influence of several packaging materials on light oxidation of milk. Journal of Dairy Science, vol. 88(2), рр. 499–510.
Sevilla, J. (2012). When it's what's outside that matters: Recent findings on product and packaging design. ACR North Am. Adv, vol. 40, рр. 308–312.
Simmonds, G., Spence, C. (2017). Thinking inside the box: How seeing products on, or through, the packaging influences consumer perceptions and purchase behaviour. Food Qual Prefer, vol. 62, рр. 340–351.
Skibsted, L.H. (2000). Light-induced changes in dairy products. Bulletin International Dairy Federation, vol. 346, рр. 4–9.
Spaeth, E.E., Baptish, V.H., Roberts, M. (1962). Rapid Potentiolnetric Determination of Ascorbic Acid. Anal. Chem, vol. 34, рр. 1342.
Gelici‐Zeko, M.M. (2013). Studying the influence of packaging design on consumer perceptions (of dairy products) using categorizing and perceptual mapping. Packag Technol Sci, vol. 26, рр. 215–228.
Tetra Rex Plant-based wins top award for ‘Sustainable Innovation'. [Tetra Rex Plant-based wins top award for 'Sustainable Innovation']. Available at: https://www.tetrapak.com/about-tetra-pak/news-and-events/newsarchive/tetra-rex-bio-based-wins-top-award-for-sustainable-innovation.
Orquin, J.L. (2020). The visual ecology of product packaging and its effects on consumer attention. Journal of Business Research, vol. 111, рр. 187–195.
Walsh, A.M., Duncan, S.E., Potts, H.L., Gallagher, D.L. (2015). Comparing quality and emotional responses as related to acceptability of light-induced oxidation flavor in milk. Food Research International, vol. 76, рр. 293–300.
Webster, J.B., Duncan, S.E., Marcy, J.E., O'Keefe, S.F. (2009). Controlling light oxidation flavor in milk by blocking riboflavin excitation wavelengths by interference. Journal of Food Science, vol. 74, рр. 390–398.
Ziegler, E.E. (2007). Adverse effects of cow's milk in infants. Nestle Nutr Workshop Ser Pediatr Program, vol. 60, рр. 185–199.